امتحان کردن غذاهای محلی و سنتی هر شهری جذابیت خاص خود را دارد، اگر دوست دارید تجربه شکم‌گردی در مشهد داشته باشید با ما همراه باشید.

شکم‌گردی هیجان انگیز در مشهد

سلام نو _ سرویس گردشگری: مشهد یکی از قطب های گردشگری کشور ایران است که هر ساله افراد زیادی از سراسر کشور به این شهر سفر می کنند و بیشتر این گردشگران هم هدفشان از سفر زیارت و بازدید از حرم مطهر امام رضا است.مشهد علاوه بر حرم جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که هر کدام از آن ها می توانند جذابیت های خاص خود را داشته باشند. یکی از مهمترین بخش های سفر شکم گردی است و همه ما دوست داریم غذاهای مخصوص هر شهر را امتحان کنیم. در این مطلب شما را با خوشمزه ترین غذاهای محلی مشهد آشنا می کنیم.

خوشمزه‌ترین خوردنی‌های مشهدی

شله مشهدی

یکی از غذاهای معروف مشهد با طعمی متفاوت و لذیذ، شله مشهدی است. این آش پرطرفدار ارزش غذایی زیادی دارد و استفاده حبوبات در شله، آن را به غذای بسیار مقوی تبدیل کرده است. در تهیه شله مشهدی از حبوباتی مثل لوبیا چیتی، ماش، عدس و لوبیا رشتی استفاده می شود. البته برنج، گوشت و ادویه هایی مانند زردچوبه و فلفل نیز در پخت این غذای محلی مشهد کاربرد دارند. استفاده از گوشت تازه یکی از فوت های کوزه گری در پخت شله مشهدی محسوب می شود و تهیه این غذا به زمان زیادی نیاز دارد.

برای تعدادی از مسافران، غذاهای سنتی مشهد این شهر زیارتی را به یکی از بهترین مقاصد سفر در تابستان تبدیل کرده است. از نظر آن ها هر کس یک بار طعم شله مشهدی را بچشد، هرگز این غذای محلی و لذیذ را فراموش نمی کند و در سفر بعدی خود به مشهد در لیست غذاهای محبوب خود قرار می دهد. مردم این شهر زیبا غالبا شله مشهدی را در مراسم مذهبی خود و به عنوان نذری پخش می کنند. یکی از مراحل پخت شله، "چمبه زدن" است که اگر به صورت صحیح انجام شود، در کیفیت این غذای معروف مشهد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

شکم‌گردی هیجان انگیز در مشهد

اشکنه قوروت

قوروت در اصطلاح محلی به کشک گفته می شود. این غذای خوشمزه که با نام اشکنه کشک هم شناخته می شود، سرشار از کلسیم و مواد مغذی است. شبیه ترین غذا به آن در سایر شهرهای ایران، کله جوش می باشد و برای پخت آن کافی است کشک، پیازداغ،‌ نعناداغ، مغز گردو و ادویه داشته باشید. ‌به راحتی می توانید اشکنه قوروت را در منزل خود آماده کنید و از طعم این غذای محلی مشهد لذت ببرید.

دیزی سنگی

تصور خوردن دیزی لذیذ و جا افتاده در ظروف سنگی زیبا، بعد از بازدید اماکن تاریخی مانند خانه داروغه مشهد بسیار لذت بخش و جذاب است. طعم دیزی سنگی مشهد بسیار بی نظیر و فوق العاده است و در زمان نسبتا زیادی با حرارت ملایم پخته می شود. استفاده از سنگ باعث می شود خواص مواد غذایی آن حفظ شود. همان طور که می دانید ظروف سنگی یکی از صنایع دستی معروف و زیبای مشهد است. این غذای معروف مشهد، در واقع همان آبگوشت می باشد که به دلیل پخته شدن در دیگ های سنگی با نام دیزی سنگی شناخته می شود.

شکم‌گردی هیجان انگیز در مشهد

تجربه مزه‌های خاص غذاهای مشهدی در شکم‌گردی

یتیمچه مشهدی

اسم این غذا حتماً توجه‌تان را جلب خواهد کرد. یتیمچه ماجرایی دارد که اسمش نیز از همان شکل گرفته است. احتمالاً این غذا را در هر کجایی از ایران تجربه کرده باشید. جذابیت یتیمچه هم به‌ خاطر آسان بودن پخت آن است و در همه جا به‌راحتی مواد غذایی‌اش وجود دارد. علاوه بر مشهدی‌ها، شیرازی‌ها و ترک‌ها هم این غذا را طبخ می‌کنند. یتیمچه‌ای که بین مشهدی‌ها و نیشابوری‌ها معروف است، از لوبیا، عدس، دارچین، زردچوبه، بادمجان، نخود، نمک، فلفل و دارچین استفاده می‌شود. عده‌ای هم برای خوش رنگ شدن این غذا به آن گوجه‌فرنگی، کشک و نعنا داغ هم اضافه می‌کنند. فوت کوزه‌گری یتیمچه مشهدی، بادمجان‌های آن است که باید حتماً شیرین و گوشتی باشد. خلاصه که اگر به دنبال یک غذای راحت و ساده بودید که طعم خوبی هم داشته باشد، یتیمچه مشهدی را فراموش نکنید. می‌توانید همراه با ماست موسیر و سبزی یا سالاد حسابی چند بشقاب میل کنید.

شکم‌گردی هیجان انگیز در مشهد

خورشت ریواس ترش مزه

به غذای دیگری از سری غذاهای معروف مشهد می‌رسیم. خورش ریواس از آن دست خورش‌های مشهدی است که احتمالاً آن را در خراسان، کردستان یا نیشابور هم دیده باشید. البته هر جای دیگری از ایران نیز این غذا را درست می‌کنند. ریواس، گیاهی ترش است که آن را با گوشت تازه گوسفندی یا گوساله، جعفری، نعنا تازه، پیاز یا شکر درست می‌کنند. این غذا با مخلفات و یک پلوی خوشمزه زعفرانی می‌تواند حسابی به تنتان بچسبد.

شکم‌گردی هیجان انگیز در مشهد

شیشلیک معروف مشهدی

مگر می‌شود، مشهد بروید و از خیر خوردن کباب‌های شیشلیک آن بگذرید؟ مسلماً نمی‌شود. این غذا یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای مشهدی است که حتی ثبت بین‌المللی شده است. شیشلیک، گوشت خالص است که آن را در کشورهایی مثل قفقاز یا آذربایجان نیز درست می‌کنند. اگر در مشهد جایی مهمان بودید و غذا به شما شیشلیک دادند، پس بدانید که یا خاطرتان خیلی عزیز است و یا میزبان فردی لاکچری است. شیشلیک از شش تکه گوشت تهیه شده است که از بهترین قسمت‌های گوشت گوسفند یعنی راسته آن بیرون کشیده می‌شود. این غذا نه‌تنها بین‌المللی شده و خارج از ایران هم معروف است، بلکه تبدیل به برند شده است. این نکته را فراموش نکنید که یک کباب شیشلیک خوشمزه و اصیل، باید طوری درست شود که گوشت را در آبلیمو، ماست و روغن، قبل از پخت خوابانده باشند.

شکم‌گردی هیجان انگیز در مشهد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید