مشهد پر از مزه‌های درجه یک و بی‌نظیر است اگر تمایل دارید بدانید غذای محلی مشهد چیست، با ما همراه باشید.

غذای محلی مشهد چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بسیاری از مسافران در برنامه سفر به شهر های مختلف خوردن غذاهای خوشمزه و با کیفیت سنتی را نیز در نظر دارند.غذاها و نوشیدنی های سنتی علاوه بر کیفیت بالا از لحاظ بهداشتی و سلامت هم بسیار قابل تایید اند، این امر باعث گسترش رستوران های سنتی می شود.

انواع آش مشهدی

آش لخشک

به طور کلی تنوع آش های خوشمزه در منطقه استان خراسان بسیار زیاد است. آش لخشک هم غذای محلی مشهد است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این غذای معروف مشهد بسیار شبیه به آش رشته معمولی است با این تفاوت که به جای همه حبوبات از عدس استفاده شده و از لخشک به عنوان رشته استفاده می شود. مواد لازم برای پخت آش لخشک شامل عدس، رشته، پیازداغ، سیرداغ و نعناع می باشد. این غذای لذیذ در بهترین جاهای تفریحی مشهد و رستوران های سنتی این شهر زیبا برای مسافران و زائران سرو می گردد. اگر دوست دارید بعد از بازدید اماکن تفریحی و تاریخی در یک رستوران دنج، غذای سنتی و لذیذی میل کنید، آش لخشک می تواند جز بهترین گزینه ها باشد.

غذای محلی مشهد چیست؟

آش ماستی

شاید تا به حال نمی دانستید آش ماستی از غذاهای سنتی مشهد است. این غذای محلی در هر بخش از مشهد به شیوه خاصی تهیه می شود. به همین دلیل آش ماستی مشهد با سبزوار تفاوت دارد. درکل، مواد لازم برای تهیه این آش خوشمزه، لپه، سینه مرغ، نعنا، برگ بو، شوید خشک، ادویه و ماست می باشد. مسافران مشهد دوست دارند بعد از زیارت بارگاه امام هشتم، به مراکز خرید بزرگ و دیدنی این شهر زیبا مانند بازار رضا مشهد سر بزنند و با همراهان خود به گردش بپردازند. در بین گشت و گذار خرید اکثرا دوست دارند غذای محلی ساده ای بخورند و به بازدید خود ادامه دهند. آش ماستی به عنوان یک غذای ساده و سبک بهترین انتخاب می باشد.

غذای محلی مشهد چیست؟

آش بلغور

آش بلغور نیز از سری غذاهای سنتی مشهد است که اغلب در افطار ماه رمضان میل می‌شود. این آش تا حدودی شبیه به آش ترخینه است. با این تفاوت که در آش ترخینه از دوغ استفاده می‌شود، در حالی که در این آش از شیر استفاده می‌کنند.

پلوهای مشهدی، ترکیبی جذاب و خوشمزه

پلو مخلوط

اگر به دنبال یک غذای خاص با ترکیبات غذای مخلوط و متفاوت، تازه و خوش طعم هستید، پلو مخلوط مشهدی این کار را برایتان انجام می‌دهد. این غذا ترکیبی از همان استانبولی و لوبیا پلوی خودمان است که در کنار یک ماست خیار خوشمزه و طعم داده شده، احتمالاً هیچ‌ وقت مزه آن از زیر زبانتان بیرون نرود. این غذا، از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مختلف، درست شده است. اگر این غذا را با ته دیگی مثل نان لواش یا سیب‌زمینی هم درست کنید، دیگر انگشت‌هایتان را هم همراهش خواهید خورد.

غذای محلی مشهد چیست؟

رشته پلو

رشته پلو را در بالا هم به آن اشاره کردیم. این غذا تنها متعلق به مشهد نیست و در شهرهای دیگر ایران نیز به شیوه‌های متفاوت دیگری طبخ می‌شود. رسم جالب مشهدی‌ها سر رشته پلو، این است که اغلب آن را در ایام نوروز درست می‌کنند. چون معتقندند با خوردن آن ابتدای سال، رشته امور و کارهای آن سال را در دست خواهند گرفت. مواد اصلی رشته پلوی مشهدی، برنج، مرغ، رشته پلویی، پیاز و زعفران است. می‌توانید گوشت قرمز یا خرما را نیز در آن به کار ببرید و طعم متفاوتی از رشته پلو را تجربه کنید.

یکی از رسم‌های سنتی ما ایرانی‌ها این است که دم عید سر سفره‌های عید، غذاهای شب عیدی می‌خوریم. مثلاً سبزی پلو با ماهی و یا مانند مشهدی‌ها رشته پلو. رشته پلو غذای بومی‌ها و محلی‌های مشهد یا اربیل است. به همین دلیل احتمالاً تجربه آن را در همه جای ایران داشته باشید، اما روش پخت رشته پلو مشهدی در مشهد متفاوت است. یک طعم ویژه و خاص احساس می‌کنید که تجربه آن خالی از لطف نیست. مشهدی‌ها این غذای خوشمزه را دم عید میل می‌کنند. ترکیبات این غذا نیز به این ترتیب است که برنج و رشته پلویی را همراه با آب کمی پخته شده، حالت دم می‌گذارند و در نهایت مخلوطی از زعفران، گوشت چرخ‌کرده ران مرغ، پیاز، سماق، دارچین، کره و ادویه به آن اضافه می‌کنند. برخی مشهدی‌ها هم آن را با خرما می‌خورند.

غذای محلی مشهد چیست؟

ساطری پلو

ساطری پلو که یکی از لذیذ ترین غذاهای محلی مشهد است از ترکیب گوشت ، هویج ، برنج زعفران ، چرخ کرده و کشمش تهیه می شود.شبیه به این غذا در شیراز و استان فارس نیز تهیه می شود که هویج پلوی شیرازی نام دارد.اما این غذا با هویج پلوی شیرازی تفاوت هایی دارد.این غذا را می توانید در کنار سایر غذاهای مشهد در رستوران های این شهر سفارش داده و لذت ببرید.

دسرهای مشهدی

کوکو شیرین

این غذای سنتی مشهد، نوعی دسر و پیش غذا محسوب می شود. مواد لازم برای پخت کوکو شیرین شامل زعفران، آرد ذرت، سیب زمینی و تخم مرغ است. اما آنچه موجب شیرینی و خوشمزه تر شدن این دسر سنتی می شود، شیره ای است که در آخر، روی آن می ریزند. این شیره ترکیبی از گلاب، زعفران، شکر و آب است. زمانی که کوکو سرد شد، شیره به آن اضافه می گردد.

غذای محلی مشهد چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ادیب IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    19 0
    غذای محلی مشهد شعله هستش ها برار
    • H IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      3 2
      شعله اشتباهه درستش شله هست
  • امیر IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    23 0
    داداش از غذاهای مشهدی گفتی اما حرفی از شله مشهدی نزدی؟
  • جیلی میلی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 1
    بذار شله ها تموم رفت به مویم نرسید یک پیج دیگه هست اونجه شله مدن
  • مهدیه. IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    2 0
    لخشک غدای گناباده
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    15 0
    پس شله چی شد😅😅😅
  • حیدری IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    7 0
    یک غذای محلی مشهد اِشکنه هست
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    غذای محلی مشهد شله و شیشلیک هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید