۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹
کد خبر: 55410149

سفر به شهر دیدنی مشهد بدون سوغاتی کامل نمی‌شود، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم سوغات مشهد چیست.

سوغات مشهد چیست؟

سلام نو - سرویس گردشگری: مشهد در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین کلان شهرهای ایران به حساب آمده و از آن به عنوان مرکز استان خراسان رضوی نیز یاد می شود. امروزه از مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران نیز یاد شده و به دلیل قرارگیری حرم امام رضا (ع)، این شهر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. یکی از موضوعات مهمی که به منظور بررسی یک شهر باید توجه داشته باشید، تاریخ آن شهر است. در همین راستا اگر بخواهیم در مورد تاریخ مشهد توضیحاتی به شما ارائه دهیم باید گفت که این شهر تاریخ طولانی داشته، اما مهم ترین بخش از تاریخ مشهد در زمان افشاریان است که این شهر به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

درباره مشهد

در حال حاضر یکی از مهم ترین دلایل اهمیت شهر مشهد، همان طور که اشاره کردیم به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) در این شهر است و سالانه بیش از ۲۷ میلیون زائر ایرانی و ۲ میلیون زائر خارجی از سراسر دنیا به شهر مشهد سفر کرده و از آن بازدید می کنند. همین مسئله باعث شده تا این شهر جایگاه ویژه ای از نظر گردشگری نیز داشته باشد.

سوغات مشهد چیست؟

اگر بخواهیم نگاهی به نام قدیم شهر مشهد بیاندازیم باید گفت که نام قدیم شهر مشهد، طوس بوده است و در نوشته های تاریخی شاهد استفاده از این واژه هستیم. یکی از سوالات مهمی که پرسیده می شود این است که معنی واژه مشهد چیست؟ در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که این واژه به معنی محل شهود و محل شهادت است. اگر بخواهیم در این رابطه توضیحاتی را ارائه دهیم باید گفت که امام رضا (ع) پس از آن که به دست مامون، خلیفه عباسی به قتل رسید، در آرامگاه هارونی سناباد به خاک سپرده شد و از آن پس به دلیل قرارگیری حرم امام رضا (ع) در این منطقه، به این بخش، مشهد یا همان محل شهادت گفتند. نکته مهمی که در این رابطه باید بدانید این است که در زمان شاه طهماسب صفوی مردم منطقه توس به مشهد کوچ داده شدند و همین مسئله باعث شد که این شهر اهمیت بسیار زیادی پیدا کند.

سوغات مشهد چیست؟

سوغاتی‌های متنوع مشهد

تسبیح و جانماز

یکی از بهترین سوغاتی‌های شهرهای زیارتی تسبیح و جانماز است. از گذشته در ادیان مختلف تسبیح جهت ذکر استفاده می‌شده است. مشهد تسبیح‌های متنوع و بسیار زیبایی دارد. تسبیح‌های چوبی، سنگی و ... در مشهد به فروش می‌رسد. می‌توانید تسبیح و جانماز را از فروشگاه‌های سطح شهر خریداری کنید. جانماز نیز در مدل‌های گوناگون در مشهد یافت می‌شود. جانمازهایی با پارچه‌های زیبا سوغاتی‌های به یاد ماندنی و ارزنده‌ای هستند که برای دوستان و آشنایان شما به یادگار می‌ماند.

زیورآلات

به دلیل وجود حرم امام رضا (ع)، بسیاری از مسافران و زائران مشهد به دنبال سوغاتی‌های متبرک هستند به همین دلیل پس از تسبیح زیورآلات با سنگ‌ها قیمتی که به بسیاری از آن‌ها به آیاتی از قرآن و ... مزین شده‌اند، در مشهد بسیار پرطرفدار شده است.

انواع زیورآلات با سنگ‌های عقیق، یاقوت، در نجف، زمرد، شرف‌الشمس، حدید و ... را می‌توانید از مشهد مقدس خریداری کنید. برخی از این سنگ‌ها که قیمت بالاتری دارند در جواهر فروشی‌های مشهد یافت می‌شوند و سایر آن‌ها را می‌توانید از دیگر فروشگاه‌های مشهد خریداری کنید. در ساخت اغلب این زیور آلات از نقره استفاده شده است. زیورآلات نقره در مشهد به صورت فراوان وجود دارد. در طبقه دوم بازار رضا مشهد، سنگ‌تراش‌هایی وجود دارند که می‌توانند سنگ را با شکل دلخواه شما برش دهند و روی رکاب انگشتر و دیگر زیورآلات سوار کنند.

سوغات مشهد چیست؟

فیروزه

یکی از بهترین سوغاتی‌های این شهر سنگ‌های قیمتی همچون فیروزه است. فیروزه نیشابور از گذشته سنگی قیمتی و باارزش بوده است. در ساخت زیور آلات، ظروف، تزئینات و ... از این سنگ استفاده می‌شده است. فیروزه سنگی پرطرفدار است و در مشهد نیز مورد توجه قرار گرفته است. متاسفانه بسیاری از افراد فیروزه‌های پلاستیکی و تقلبی را به جای سنگ‌های قیمتی به فروش می‌رسانند به همین دلیل بهتر است به فروشگاه‌های معتبر یا مغازه‌های قدیمی شهر مراجعه کنید.

سنگ‎های فیروزه دارای خواص بسیار زیادی همچون آرام بخشی هستند. رنگ آبی این سنگ‌ها آرامش خاصی به افراد القا می‌کند به همین دلیل بسیاری از افراد از این سنگ‌ها خریداری کرده و به عنوان دکور استفاده می‌کنند. از این سنگ‌ها در ساخت زیورآلاتی همچون انگشتر، گردنبند، دستبند و ... نیز استفاده می‌کنند. همچنین تسبیح فیروزه می‌تواند بهترین سوغات از مشهد مقدس باشد.

عطر

یکی از مشهورترین سوغاتی‌های شهر مشهد، عطر است. زمانی که پا به بازار مشهد بگذارید، فروشگاه‌های عطر را مشاهده می‌کنید. این عطرها تنوع بسیار زیادی دارند و معمولاً در کنار جانمازها نیز ارائه می‌شوند. می‌توانید هر رایحه از عطر مشهدی که دوست دارید را در اندازه‌های دلخواه خریداری کنید و برای دوستان و آشنایان خود به سوغات ببرید.

سوغات مشهد چیست؟

پوستین

‌یکی از پوشش‌های سنتی و قدیمی منطقه خراسان پوستین است. پوستین به پوششی گفته می‌شود که از پوست حیواناتی همچون بز و گوسفند تهیه می‌شود. این محصولات با فرآوری و دوخت به کلاه، جلیقه، شال، پالتو و ... تبدیل می‌شوند. این روزها پوستین طرفدار زیادی ندارد اما می‌تواند حس خوب قدیمی و سنتی بودن را به آشنایان و دوستان شما القا کند. پوستین در فروشگاه‌های سنتی شهر مشهد به فروش می‌رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید