هر دیاری آداب و رسوم خاص خود را دارد از این رو با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به آداب و رسوم جالب مشهدی‌ها بدانیم.

آداب و رسوم جالب مشهدی‌ها

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر مشهد واقع در استان خراسان رضوی یکی از استان‌های تاریخی و مذهبی ایران محسوب می‌شود. این شهر سالانه میزبان حدود ۲۷ میلیون نفر از مسافران داخلی و خارجی است که برای زیارت و مراسم‌های مذهبی به این مکان سفر می‌کنند. دلیل اصلی این حجم مسافر و گردشگر وجود بارگاه امام رضا(ع) در شهر مشهد است. این شهر به لحاظ فرهنگی هم بسیار غنی است.

درباره مشهد دوست داشتنی

شهر مشهد ۱۰۴۵۰ کلیومترمربع وسعت داشته و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۸۰ متر است. این شهر مرکز استان خراسان رضوی بوده و در شمال شرق ایران واقع شده است. مشهد از شمال به کلات، از جنوب به تربت حیدریه، از غرب به شهرستان‌های نیشابور و از شرق به شهرستان‌های سرخس و تربت جام منتهی می‌شود. مشهد در طول تاریخ فرازونشیب تاریخی زیادی را به خود دیده است. تقریبا از دوره صفوی تاریخ این منطقه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. این شهر به‌دلیل داشتن موقعیت مناسب طبیعی، پیش از اسلام نیز از بخش‌های مهم برای سکونت در خراسان محسوب می‌شد.

آداب و رسوم جالب مشهدی‌ها

طبق اسناد موجود از اولین تاریخ‌های ثبت شده، این منطقه حتی مسکن قوم‌های آریایی هم بوده، اما متاسفانه اسناد زیادی درباره تاریخ این شهر قبل از اسلام وجود ندارد. توس در دروه خلافت عثمان به‌صورت کامل توسط اعراب فتح شد، در آن زمان بخشی از منطقه توس به مرکزیت شهر تابران بود و روستاهای سناباد و نوغان را که هم‌اکنون نیز از بخش‌های مهم مشهد هستند، در بر گرفت. مغولان پس از حمله به این منطقه شروع به تخریب و کشتار کردند. این کار باعث شد مردم توس به‌سمت مشهد مهاجرت کنند. در نتیجه به‌تدریج مشهد گسترش پیدا کرد و زمان نادر شاه به پایتخت ایران تبدیل شد.

آب‌وهوای مشهد متغیر اما معتدل است و وزش بادها اکثرا از سمت جنوب شرقی به شمال‌ غربی‌اند. کمترین دما در زمستان ۱۵ درجه زیر صفر و بیشترین دما در تابستان به ۳۵ درجه بالای صفر نیز می‌رسد. مشهد در منطقه‌ای نسبتا خشک قرار دارد، به همین دلیل اغلب اوقات روزهای گرم و شب‌های خنک و مطبوعی را در آنجا تجربه خواهید کرد. جمعیت شهر مشهد طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، بالغ بر ۳۱۸۴۰۰۰ نفر بوده است که دومین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. مردم این شهر به زبان فارسی و با لهجه و گویش مشهدی صحبت می‌کنند.

آداب و رسوم جالب مشهدی‌ها

اکثر این مردم مسلمان و پیرو مذهب شیعه‌اند. در مشهد اعیاد مذهبی و ملی یا مراسم‌های عزاداری اهمیت فراوانی دارد و با شور، اشتیاق و سبک خاصی بین مردم انجام می‌شود. معمولا در این بازه‌های زمانی تعداد گردشگران نسبت به سایر اوقات افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. شهر مشهد و استان خراسان زادگاه بسیاری از مشاهیر است، ازجمله بزرگان این استان می‌توان به ابوالقاسم فردوسی، شیخ توسی، ادیب نیشابوری، جابربن‌حیان، ملک‌الشعرا بهار و مهدی اخوان ثالث اشاره کرد. ابوالقاسم فردوسی از شخصیت‌های معروف و پرآوازه شعر و ادب نه‌تنها در شهر مشهد، بلکه در تمام ایران است. آرامگاه این بزرگوار در شهر توس است و سالانه تعداد زیادی از گردشگران از این مکان دیدن می‌کنند.

غذای تحویل سال نو طبق آداب و رسوم جالب مشهدی‌ها

مشهدی‌ها نیز مانند سایر اقوام و شهرهای دیگر ایران برای برگزاری عید نوروز آداب و رسوم خاصی دارند. علاوه بر پوشیدن لباس تمیز و زدودن گرد و غبار از خانه و خرید عیدی برای کوچک‌ترها، مشهدی‌ها رسمی به نام عید مردگان دارند که طی آن، پیش از نوروز به زیارت اهل قبور می‌روند و مقداری از شیرینی و آجیلی را که برای عید تهیه کرده‌اند را به‌عنوان خیرات بر سر مزار می‌گذارند. همچنین، آن‌ها عیددیدنی را با دیدار با خانواده‌هایی شروع کنند که در سال گذشته عزیزی را از دست داده‌اند و با خواندن فاتحه‌ای، به آن‌ها تسلی خاطر می‌دهند. از دیگر رسوم مربوط به عید نوروز آن است که مشهدی‌ها، سال خود را با رشته پلو و کوکو سبزی تحویل می‌کنند.

آداب و رسوم جالب مشهدی‌ها

خوردن رشته پلو باعث می‌شود که در طول سال آینده رشته امور از دست‌شان خارج نشود و کوکو سبزی هم نمادی از سرسبزی و سرزندگی است. برخی نیز پیش از تحویل سال، یک قابلمه آش رشته بار می‌گذارند و رشته آن را درست هم‌زمان با تحویل سال در قابلمه می‌ریزند تا علاوه بر دعا برای رونق زندگی، رشته زندگی هم در دستان خودشان باشد. آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مشهد می‌تواند به کشف تجربه‌های جدیدی در سفر به این شهر منجر شود. یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های هر شهر، لهجه آنجا است. لهجه مشهدی دیگر به پررنگی سابق نیست و تا حد زیادی رنگ باخته است.

هر سال در روزهای محرم و صفر مراسم سینه‌زنی و نوحه‌خوانی با شور و هیجان خاصی در مساجد و تکیه‌های مختلف مشهد برگزار می‌شود. اما محوریت عزاداری‌ها در مشهد مربوط به حرم مطهر رضوی است که از همان ساعات ابتدایی روز، گروه‌های مختلف سینه‌زنی به‌ترتیب از یک سمت وارد حرم می‌شوند، دقایقی جلوی یکی از ایوان‌ها به عزاداری و نوحه‌خوانی می‌پردازند و پس از عرض تسلیت به امام هشتم از سمت دیگر خارج می‌شوند. کثرت جمعیت در این روزها در اطراف حرم به‌قدری زیاد است که خیابان‌های منتهی به حرم قفل می‌شوند و هیچ خودرویی اجازه ورود به آن‌ها پیدا نمی‌کند. در شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان نیز وضعیت به همین منوال است.

آداب و رسوم جالب مشهدی‌ها

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید