با افزایش سرسام آور قیمت دلار در بازار، به طرز عجیبی قیمت پیاز هم هماهنگ با دلار در حال گران شدن است اما چرا پیاز گران شد و آیا این افزایش قیمت ادامه دارد؟

افزایش قیمت پیاز ادامه دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، در روزهای اخیر در کنار افزایش نرخ دلار، قیمت پیاز نیز خبرساز شده است. این دو در رقابتی تنگاتنگ رکورد جدیدی از قیمت‌ را شکسته اند به نحوی که، صدای مسئولان به عنوان متولیان تنظیم بازار نیز درآمده است.

افزایش بی‌سابقه قیمت پیاز در روزهایی اتفاق افتاد که نرخ دلار نیز رکود تازه‌ای را ثبت کرد. این همراهی افزایش قیمت پیاز با دلار موجب شد برخی رسانه‌ها به مقایسه افزایش قیمت این دو بپردازند، مقایسه‌ای که حاشیه زیادی به همراه داشت.

علت گرانی پیاز چیست؟

مسئولان در پاسخ به چرایی گرانی پیاز دلایل مختلفی را آوردند؛ از تغییر فصل تا صادرات و البته دلالان! مجید حسنی‌مقدم، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه‌ای با صدا و سیما در همین ارتباط گفت: تغییر فصل و بارندگی‌هایی که در جنوب کشور روی داد، وقفه‌ای کوتاه در حمل و نقل ایجاد کرد و موجب افزایش هزینه تولید شده است. صادرات هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پیاز بود که این موضوع مدیریت شده و اکنون وضعیت مطلوب است.

برشمردن صادرات به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت پیاز شاید از درست‌ترین دلایل، حداقل برای اینبار گرانی باشد. چراکه، در ابتدای ماه گذشته بود که محرم سلطانی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی، به رسانه‌ها از کاهش عوارض صادراتی گوجه فرنگی به نیم درصد در استان‌های قطب تولید این محصول یعنی خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان خبر داد و اعلام کرد که عوارض سیب زمینی و پیاز نیز که در آبان سال جاری به ترتیب ۷۰ درصد و ۱۲۰ درصد تصویب شده بود در استان‌های قطب تولید کاهش یافته است. او گفت: عوارض پیاز در استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان به عنوان استان‌های قطب تولید این محصول از ۱۲۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده و عوارض سیب زمینی نیز در استان‌های اردبیل و همدان به عنوان استان‌های قطب تولید این محصول از ۷۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

بدین ترتیب طبق اعلام مسئولان جهادکشاورزی عوارض پیاز از ابتدای ماه گذشته ۷۰ واحد درصد و عوارض سیب زمینی ۵۸ واحد درصد کاهش داشته است.

با این اوصاف، رشد صادرات همراه با کاهش عوارض و جهش نرخ دلار به دلیل صرفه اقتصادی بیشتر، قابل پیش‌بینی بود و جای غافگیری برای مسئولان نیست.

افزایش قیمت پیاز ادامه دارد

در نرخنامه جدید اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار که امروز منتشر شد (نرخنامه ۱۲. ۱۰. ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۱. ۱۰. ۱۸)، قیمت هر کیلوگرم پیاز سفید بر اساس کیفیت از ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان، هر کیلوگرم پیاز قرمز ۱۵ تا ۲۲ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز زرد ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که در نرخنامه قبلی مربوط به تاریخ پنج تا یازدهم دی ماه قیمت هر کیلوگرم پیاز سفیدو زود بر اساس کیفیت از ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان اعلام شده بود.

بر اساس قانون در خرده فروشی‌ها قیمت پیاز با ۳۵ درصد سود برای فروشنده به مردم عرضه می‌شود؛ به عبارت دیگر، هم اکنون قیمت پیاز اکنون در خرده فروشی‌های شهر باید از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۳۰ هزار تومان باشد.

اما گزارش میدانی نشان می‌دهد، اکنون قیمت اقلام مختلف پیاز در خرده فروشی‌های سطح شهر به طور متوسط از ۲۶ هزار تومان تا حدود ۳۱ هزار تومان متغیر است.

گفتنی است قیمت هر کیلوگرم پیاز سفید، زرد و قرمز در نرخنامه میادین میوه و تره بار ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید