بررسی قیمت‌های موجود در رستوران‌ها و فست‌فودها نشان می‌دهد که قیمت فلافل در محله‌هایی نظیر جردن به ۹۵ هزار تومان هم رسیده است. به دنبال این اتفاق فعالان این صنف از کاهش چشمگیر مشتریان خبر می‌دهند.

قیمت عجیب ۱۰۰ هزار تومانی برای فلافل در فست‌فودها!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، پس از اصلاح نظام یارانه‌ای در اردیبهشت ماه امسال قیمت مواد غذایی و خوراکی‌ها به یکباره چند برابر شد. اکنون موج گرانی به فلافل که تا چندی پیش غذایی ارزان و دم دستی به حساب می‌آمد رسیده است. تا جایی که خرید این ساندویچ از برخی رستوران‌های شمال تهران بیش از ۱۰۰ هزار تومان رقم می‌خورد.

البته در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت یا شهرهای دیگر این غذای محبوب غالباً بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. حتی در برخی مناطق می‌توان آن را با نرخ‌های پایین‌تری هم پیدا کرد. با این حال در نبود نظارت‌های کافی و البته بی‌برنامگی در سیاست‌های کلان اقتصادی هر رستورانی قیمت‌های دلخواه خود را در منو می‌گنجاند.

برخی نیز صرفاً با استفاده از اسامی خارجی و من‌درآوردی، غذاهایی با همان شاکله فلافل در اختیار مشتری قرار می‌دهند تا جیب آن‌ها را خالی کنند.

رهاشدن دوباره فنر دلار و نابسامانی بازار ارز به بهترین بهانه برای ایجاد چنین فضایی شده است. دولتی که ادعا می‌کرد سفره مردم را به برجام گره نزند، حالا نظاره‌گر این است که بازار فلافل هم به این معاهده بین‌المللی گره خورده است.

به دنبال افزایش قیمت فلافل، بسیاری از مردم سبک زندگی خود را تغییر داده‌اند و کمتر به رستوران‌ها و فست‌فودها مراجعه می‌کنند. چراکه اکنون صرف یک وعده غذایی برای یک خانواده چهاره نفره در کمترین حالت به بیش از نیم میلیون تومان می‌رسد.

آن‌طور که مسئولان صنفی می‌گویند در ماه‌های اخیر فروش رستوران‌ها به نصف رسیده است. البته شیوع بیماری کرونا را هم در بروز این اتفاق نباید نادیده گرفت. با این حال پس از سردشدن تب این بیماری باز هم مشتریان به رستوران‌ها بازنگشتند.

این اتفاق شیوه جدیدی از فروش را در بین رستوران‌داران و فست فودی‌ها رواج داد؛ از فروش غذاهای نیم‌پرسی تا فروش تکه‌ای پیتزا. برخی دیگر نیز با کاهش وزن و کیفیت غذاها سعی به حفظ مشتریان خود داشتند.

در همین زمینه علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس، از عدم استقبال مردم از غذای رستورانی بعد از شیوع بیماری کرونا خبر داد و گفت: افزایش نرخ غذاهای رستورانی موجب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تقاضا شد.

بنا بر اعلام او، تورم موجود در کشور بر قیمت روغن، برنج، رب گوجه فرنگی، انواع ادویه، زعفران و …. تاثیر گذاشته است؛ رستوران داران نیز مصرف‌کننده محسوب می‌شوند و باید مواد اولیه پخت را با قیمت بالا خریداری کنند.

وی تصریح کرد: اتحادیه بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت دارد و نرخ غذای رستورانی بعد از محاسبه قیمت مواد اولیه (با توجه به فاکتور روز)، حقوق کارگری، بیمه، مالیات و ۲۰ درصد سود قانونی و ….. به دست می‌آید.

در حال حاضر قیمت یک ساندویج فلافل تا ۹۵ هزار تومان افزایش یافته است.

تا سال گذشته قیمت اغلب غذاهای خورشتی حدودا زیر ۵۰ هزار تومان بود، اما امروز به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسیده که افت کیفیت در اغلب این غذاها کاملا مشهود است. رستوران‌داران افزایش چندین برابری قیمت برنج، روغن، حبوبات، مرغ، نوشیدنی و … را عامل این اتفاق عنوان می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش تقاضا فقط به رستوران‌ها محدود نشده است. در حال حاضر فست‌فودها، آب‌میوه‌فروشی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها، کافی‌شاپ‌ها و … نیز وضع مشابهی را تجربه می‌کنند.

برخی از مسئولان صنفی از رواج سفارش «غذاهای نیم‌پرسی» سخن می‌گویند و عنوان می‌کنند: وضعیت اقتصادی صنوف به ویژه رستوران‌داران و صاحبان سلف سرویس نسبت به اوایل شروع پاندمی کرونا بهتر شده، اما گرانی مواد غذایی از ابتدای سال جاری به گونه‌ای افزایش داشته که هیچ جای تنفسی برای صاحبان مشاغل در این صنف و مراجعه مردم برای خوردن غذای مورد علاقه‌شان باقی نگذاشته است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید