مساحت دریاچه ارومیه از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تا آذر ماه سال جاری بیش از ۱۵۰۰ کیلومترمربع کاهش داشته و به ۵۳۰ کیلومتر مربع رسیده است.

دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی/ تنها یک پنجم از دریاچه باقی مانده است!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، به گزارش جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای مساحت بزرگترین دریاچه داخلی ایران نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری یافته است.

بر اساس جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران، مساحت دریاچه ارومیه از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تا آذر ماه سال جاری بیش از ۱۵۰۰ کیلومترمربع کاهش داشته و به ۵۳۰ کیلومتر مربع رسیده است.

دریاچه ارومیه با مساحت 5 هزار کیلومتر مربع در انتهای حوضه آبریز ارومیه قرار دارد. این دریاچه در حال حاضر به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد و عواملی از جمله تغییر الگوی کشت، افزایش زمین‌های زیرکشت، سدسازی، احداث پل شهید کلانتری و عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و کمبود بارش شرایط اسفناک فعلی را برای دریاچه ارومیه رقم زده‌اند.

براساس آخرین تصویر ماهواره‌ای از این دریاچه که توسط سازمان فضایی ایران منتشر شده، مساحت دریاچه ارومیه از آذر ماه سال 1400 تا آذر ماه سال جاری بیش از 1500 کیلومترمربع کاهش داشته و به 530 کیلومتر مربع رسیده است!

بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه

دریاچه ارومیه از جاهای طبیعی ایران است که عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و بزرگ‌ترین دریاچه ایران را با خود یدک می‌کشید. علاوه بر این، دریاچه ارومیه محل زندگی بسیاری از حیوانات مهاجر و بومی از جمله فلامینگو، پلیکان، حواصیل و اردک بود و سالانه صدها گردشگر را به خود جلب می‌کرد که ضمن تماشای این دریاچه زیبا به‌دنبال استفاده از خواص درمانی لجن و آب دریاچه آن بودند.

وجود سواحل زیبای ماسه‌ای، صخره‌ای و لجنی در دور دریاچه، حدود ۱۰۲ جزیره منحصربه‌فرد، انواع گوناگون پرندگان و پستانداران و… بخشی از جاذبه‌های اکوتوریستی این پارک ملی هستند که گوشه‌ای از عظمت خالق را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. با این همه، چند سالی می‌شود که دریاچه ارومیه با خشکسالی، استفاده افراطی از منابع آب آبریز دریاچه، عوامل انسانی و غیره دست‌وپنجه نرم می‌کند. خوشبختانه، اقدام‌های اتخاذشده برای احیای دریاچه تاثیرگذار بوده و این دریاچه تا حدودی وضعیت بهتری پیدا کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید