۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
کد خبر: 55409755

در این مطلب قصد داریم به جواب این سوال بپردازیم که سوغات اردبیل چیست و از کجا می‌توان نسبت به تهیه آن اقدام کرد. همراه ما باشید.

سوغات اردبیل چیست

سلام نو-سرویس گردشگری: اردبیل از جمله استان‌های معروفی به حساب می‌آید که دارای سوغاتی‌های معروفی است. این سوغاتی‌ها طیف گسترده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. اگر این سؤال نیز برای شما پیش آمده است که سوغات اردبیل چیست، این مطلب مناسب شما است. در این مطلب مهم‌ترین سوغات را به شما معرفی خواهیم کرد تا هنگام سفر بدانید مناسب‌ترین گزینه‌ها برای خرید شامل چه مواردی می‌شوند؛ پس همراه ما باشید.

آیا می‌دانید سوغات اردبیل چیست؟

برای پاسخ به جواب سؤال سوغات اردبیل چیست، باید بگوییم با دو دسته‌بندی متفاوت روبه‌رو خواهید شد که شامل خوراکی و صنایع دستی می‌شوند. هر کدام از این گزینه‌ها طرف‌داران مخصوص به خود را دارند و شما می‌توانید هنگام سفر از آن‌ها چند نمونه تهیه کنید.

عسل سبلان

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های اردبیل، عسل است. سبلان یکی از برترین مناطقی به شمار می‌رود که در عرضه تولید عسل فعالیت گسترده دارد. دشت‌های پونه، گشنیز، آویشن، گون و اقاقیا باعث شده‌اند عسل تولیدشده از کیفیت بالایی برخوردار باشد و مزه خوبی را به شما هدیه دهد. لازم به ذکر است عسل سبلان در طعم‌های مختلفی تولید می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توانیم به عسل گون و آویشن و عسل چهل گیاه اشاره کنیم.

سوغات اردبیل چیست

عسل سبلان را فراموش نکنید

حلوای سیاه؛ از سوغاتی‌های اردبیل

اگر به دنبال جواب این سؤال هستید که سوغات اردبیل چیست، باید بگوییم یکی از آن‌ها حلوای سیاه است. این حلوا در مناطق خلخال بسیار پرطرف‌دار بوده و پخت آن در عید فطر و همچنین سایر مناسب‌های مذهبی بسیار رایج است. بر اساس رسم و رسوماتی که وجود دارند، در مراسم‌های عروسی از حلوای سیاه برای هدیه دادن به عروس بهره برده می‌شود.

تخمه آفتاب‌گردان

از دیگر سوغاتی‌های اردبیل می‌توانیم به تخمه آفتاب‌گردان اشاره کنیم که رشد و پرورش آن در همین شهر صورت می‌گیرد. این محصول علاوه بر اینکه تأمین‌کننده مواد ضروری بدن است، می‌تواند در دورهمی‌ها نیز به کار بیاید؛ پس به طور کلی اگر به اردبیل سفر کردید، می‌توانید از تخمه آفتاب‌گردان به عنوان یکی از مهم‌ترین رهاوردها بهره ببرید.

سوغات اردبیل چیست

تهیه تخمه آفتاب‌گردان

جاجیم؛ از مهم‌ترین صنایع دستی اردبیل

از مهم‌ترین صنایع دستی اردبیل می‌توانیم به جاجیم اشاره کنیم. جاجیم‌بافی در اردبیل و البته ایران تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد. برای بافتن جاجیم از طرح‌های هندسی گوناگونی بهره برده می‌شود که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توانیم به لوزی اشاره کنیم. در قدیم برای اینکه دور رختخواب‌ها چیزی بپیچند، از جاجیم استفاده می‌کردند. امروزه در خانه‌های سنتی می‌توانید شاهد حضور انواع جاجیم‌ها باشید.

گلیم

از دیگر سوغات اردبیل می‌توانیم به گلیم اشاره کنیم. یکی از قدیمی‌ترین گلیم‌های ایران از عصر اشکانیان بر جای مانده است؛ پس می‌توانید متوجه شوید که چقدر قدمت این هنر طولانی است. هر نقطه از ایران شکل خاصی از گلیم را تولید می‌کند و برای طراحی از فرهنگ و آداب و رسوم بهره برده می‌شود. امروزه عشایر اردبیل از گلیم به وفور استفاده می‌کنند و کاربردهای متفاوتی دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به خورجین، کیسه، رختخواب پیچ و در نهایت مصارف تزئینی اشاره کنیم.

لباس محلی

در ادامه مقاله سوغات اردبیل چیست، به معرفی گزینه دیگر می‌پردازیم. اردبیل لباس‌های محلی فراوانی دارد که توانسته‌اند از زیبایی ویژه‌ای بهره ببرند. در واقع زنان هنرمند اردبیل با دستان خود این لباس‌ها رو می‌دوزند؛ به همین علت حس ویژه‌ای از آن‌ها دریافت خواهید کرد. این لباس‌های محلی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف یافت می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود نسبت به انتخاب یکی از آن‌ها اقدام کنید.

سرشیر و کره حیوانی؛ از سوغاتی‌های اردبیل

به طور کلی اردبیل آوازه بسیار خوبی در زمینه تولید انواع محصولات لبنی طبیعی دارد. از مهم‌ترین این محصولات می‌توانیم به سرشیر و کره حیوانی اشاره داشته باشیم. اگر راهی این استان هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای صبحانه حتماً این دو گزینه را انتخاب کنید. طعمی که سرشیر و کره حیوانی دارد، هیچ‌وقت از ذهن شما بیرون نخواهد رفت.

نقاشی روی چرم

در اردبیل مغازه‌های مختلفی وجود دارند که روی چرم نقاشی می‌کشند و آن‌ها را به عنوان مهم‌ترین صنایع دستی اردبیل به فروش می‌رسانند. برای این کار رایج است از چرم گوسفند استفاده شود. از زیبایی‌های منحصربه‌فرد این نقاشی‌ها نمی‌توانیم گذر کنیم. همچنین مشاهده این نقاشی‌ها برای گردشگران و توریست‌ها بسیار جذابیت دارد.

ظروف مسی

در راستای سوغات اردبیل چیست، به گزینه دیگر می‌رسیم. اردبیل دارای مغازه‌هایی است که می‌توانید شاهد انواع ظروف مسی باشید. دلیل این امر می‌تواند به قدمت هنر مسگری در این استان برگردد. ظروفی که در اردبیل تولید می‌شوند علاوه بر اینکه دارای کیفیت بالایی هستند، این قابلیت را دارند در خوشمزه‌تر کردن غذاها نیز تأثیر خود را بگذارند.

سوغات اردبیل چیست

خرید ظروف مسی به عنوان سوغاتی

از کجا سوغاتی اردبیل بخریم؟

حالا شاید این سؤال برای شما مطرح شود که از کجا می‌توان سوغاتی‌های اردبیل را خریداری کرد؟ مراکز و بازارهای مختلفی در اردبیل وجود دارند که شما می‌توانید انواع سوغاتی‌ها و محصولات را پیدا کنید. بازار قدیمی اردبیل یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است؛ زیرا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در بازار مذکور یافت می‌شود.

سخن آخر درباره سوغات اردبیل چیست

در این مطلب سعی کردیم شما را با جواب سؤال سوغات اردبیل چیست، آشنا کنیم. اردبیل دارای صنایع دستی و انواع خوراکی‌های مختلف است و هر کدام از آن‌ها توانسته‌اند نظر گردشگران مختلف را به خود جذب کنند. اگر به دنبال این هستید رهاوردی از سفر خود داشته باشید، گزینه‌هایی که ذکر کردیم می‌توانند در اولویت قرار بگیرند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید