کاشان از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است، از این رو با ما همراه باشید و از نکاتی که درباره کاشان باید بدانید آگاه باشید.

نکاتی که درباره کاشان باید بدانید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاشان در طول تاریخ سکونت‌گاه مردمانی از نژادها و ادیان مختلف بوده، این شهر در قرون گذشته یکی از سکونت‌گاه‌های یهودیان ایران بوده است. یهودیان کاشان عمدتاً از دسته یهودیان اخراجی از اسپانیا بودند که در این منطقه سکنی گزیدند و در دهه‌های بعدی به مرور زمان اکثراً مسلمان شدند. کاشان در قسمتی از ایران واقع شده که از نظر پوشش گیاهی فقیر بوده و در آن بیشتر بوته ها و درختچه یافت می شود. یکی از بهترین مناطقی که توسط کارشناسان برای احداث رصدخانه ملی برگزیده شده، کوه کرکس می باشد که یکی از بلند ترین قله های آن به نام گرگش است. هم چنین لقب بام کاشان نیز متعلق به قله اردهال می باشد که ارتفاع این قله برابر با ۳۵۰۵ متر می باشد و بعد از گرگیش به عنوان بلند ترین قله در نظر گرفته می شود.

تاریخچه کاشان زیبا

کاشان قدمت بالایی داشته و آثار کشف شده در این شهر نشان دهنده این است که عمر آن به دوران پارینه سنگی میانی برمی گردد و درواقع چیزی بیشتر از ۴۰۰۰۰ سال برای آن در نظر گرفته شده که در آن دوران انسان نئاندرتال زندگی می کرده است. هم چنین در تپه های تراورتن آثاری به دست آمده که نشان می دهد انسان امروزین نیز تقریبا از همان زمان در این منطقه آغاز به زندگی کرده و آن ها به واسطه شکار به معاش خود می پرداختند. برای گذراندن زندگی خود به تولید ابزارهایی روی آورده بودند که بعد از همه این سال ها کشف شده اند و در موزه ملی ایران نگه داری می شوند.

نکاتی که درباره کاشان باید بدانید!

در آسیای غربی انسان ها برای خدایان نیایشگاه می ساختند که بزرگ ترین و مهم ترین آن ها زیگورات نام داشت. اولین و با قدمت ترین زیگورات به نام سیلک در کاشان می باشد که این زیگورات به عنوان تنها زیگورات فلات ایران نیز به شمار می ورد. محوطه سیلک بین ۸۰۰۰ الی ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و در منطقه ای به نام امیرالمومنین قرار گرفته است. بر طبق آثاری که در سیلک و شورابه یافت شده مشخص شده که از حدود ده هزار سال پیش به دلیل تغییرات اقلیمی دامداری و روستانشینی در این مناطق به وجود آمده. تمدنی که در سیلک جریان داشت در حدود پنج هزار سال پیش مغلوب تمدن آریایی شد و این مورد در بین آثار مختلفی که کشف شده اند و در لایه های حفاری مختلف به دست آمده اند گویاست.

کاشان در دوران ماد ها و سایر دوران ها به عنوان یک جای مهم بین مردم در نظر گرفته میشده و در تمامی ادوار یکی از مهم ترین مناطق ایران به شمار می رفت. بر اساس آن چه از اسناد تاریخی مربوط به ابتدای دوره اسلامی به جای مانده، کاشان را شهری کوچک معرفی کرده اند. بعد ها با توسعه فلات ایران و قرار گرفتن کاشان در مسیر ارتباطی این شهر تبدیل به یک مرکز مهم صنعتی شد و متون تاریخی بعد از این جریانات کاشان را شهری موفق و با اندازه متوسط معرفی کرده اند. پس از آن که مغول ها به ایران حمله می کنند، کاشان یکی از شهر هایی بود که مورد هجوم قرار گرفت و ویران گشت. چندین سال طول کشید تا بتواند دوباره بازسازی شود.

نکاتی که درباره کاشان باید بدانید!

در دوران صفویه این شهر بسیار مورد توجه افراد و به خصوص حاکمان قرار گرفت و شاهان زیادی تمایل به سکونت در آن داشتند و این شهر را به عنوان مرکز تجاری معرفی می کردند. هر چند که بعد از صفویه در این منطقه زلزله بزرگی روی میدهد ولی موقعیت کاشان هنوز رو به نابودی نرفته و به کاربری خود ادامه می دهد. در زمان قاجار ها به دلیل عدم موفقیت در رقابت با نساجی اروپا، کاشان به شدت متحمل زوال شده و شهر دیگر فروغی نداشت. کمی بعد در دوران پهلوی این شهر به دلیل آشنا شدن کاشانی ها با فرهنگ و تمدنی که از غرب وارد شده بود، رو به پیشرفت رفته و در این شهر هنرهای مختلف و دانش های جدیدی به وجود آمدند.

دسترسی به کاشان و بهترین زمان سفر به آن

دسترسی به کاشان بسیار ساده است چراکه این شهر در مسیر اصلی اصفهان- تهران قرار دارد. اگر از ساکنان شهر تهران هستید و قصد سفر به این شهر را دارید در نظر داشته باشید که فاصله‌ تهران تا کاشان در حدود ۲۴۴ کیلومتر است که پیمودن آن تقریبا دو ساعت‌ونیم زمان می‌برد. ساکن هرکجای ایران که هستید کافی است شاه‌راه‌های اصلی به‌سمت مرکز ایران و کلان‌شهر اصفهان را پیش بگیرید، تا به آسانی به کاشان برسید. فاصله کاشان تا اصفهان ۲۱۵ کیلومتر است و با کمی بیش از ۲ ساعت رانندگی، به این شهر زیبا خواهید رسید.

نکاتی که درباره کاشان باید بدانید!

اگر بدون ماشین شخصی به کاشان سفر کنید، بهتر است درباره حمل و نقل عمومی در کاشان بدانید. برای رفتن به جاذبه‌های گردشگری شهر می‌توانید اتوبوس واحد سوار شوید که به بیشتر محله‌ها سرویس می‌دهد. همچنین مانند همه‌ شهرها تاکسی گردشی و تاکسی دربست شما را به مقصد مورد نظر می‌رسانند. اگر جشن گلاب‌گیری را زیباترین و مشهورترین جشن کاشان بدانیم، اردیبهشت ماه مهمترین زمان برای سفر به این شهر خواهد بود. از دید آب و هوا کاشان به عنوان شهری کویری دارای تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد و خشک است. از همین رو، بهار و پاییز، بهترین زمان برای سفر به کاشان است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید