۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
کد خبر: 55409568

کاشان از مقاصد هیجان‌انگیز سفر در ایران به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید تا از همه چیز درباره کاشان مطلع شوید.

همه چیز درباره کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: گرچه کاشان به جهت صنعت فرش دستباف و تهیه عطر و گلاب شهرت جهانی دارد، اما با توجه به ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی و اقلیمی بویژه آثار تاریخی و تنوع اقلیمی در منطقه شمالی شامل آثار طبیعی و تاریخی شهرستان آران و بیدگل به ویژه دریاچه نمک، مرنجاب و بندریگ و طبیعت کاملاً متفاوت در منطقه کوهستانی در کنار جاذبه‌های تاریخی و آیینی و وجود آثار تاریخی در شهرهای منطقه بویژه شهر کاشان موقعیت مهمی برای صنعت گردشگری در منطقه فراهم آورده است.

درباره کاشان دیدنی

کاشان، مرکز شهرستان کاشان در استان اصفهان می‌باشد. کاشان را دارالمومنین، شهر گل و گلاب، شهر خانه‌ها و آثار تاریخی و پایتخت فرش جهان می‌خوانند. این شهر زادگاه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان بنام سیلک با قدمتی بیش از هفت هزار سال است. این شهر اولین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی را دارد. کاشان با بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی که ۳۳۳ اثر آن ثبت ملی و باغ فین هم ثبت یونسکو شده‌است. کاشان در طول تاریخ سکونت‌گاه مردمانی از نژادها و ادیان مختلف بوده، این شهر در قرون گذشته یکی از سکونت‌گاه‌های یهودیان ایران بوده است. یهودیان کاشان عمدتاً از دسته یهودیان اخراجی از اسپانیا بودند که در این منطقه سکنی گزیدند و در دهه‌های بعدی به مرور زمان اکثراً مسلمان شدند.

همه چیز درباره کاشان

اقلیم این شهر که دارای دو بخش کوهستانی و کویریست که این ویژگی باعث شده همزمان آب و هوای متفاوتی رو در مناطق اطراف آن رویت کرد. مناطق کویری در بخش شمالی و شرقی و هوایی کوهستانی در بخش جنوبی و غربی آن قرار دارد، وجود بخش گرمسیر در نزدیک کاشان باعث شده که میوه‌های (چغاله بادام، گوجه سبز، زردآلو و قیصی) آن زودتر به دست بیاید و نوبرانه راهی بازار شود، که آن را به یکی از سکونتگاه‌های مهم در ایران بدل ساخته‌است. کاشان با ۲۷۰۰ هکتار مزرعه گل محمدی بزرگترین تولیدکننده گل محمدی و همچنین بالاترین نرخ تولید گل محمدی با چهار تن در هکتار می‌باشد و در تولید بیش از ۱۵ هزار تن گلاب بزرگترین تولیدکننده گلاب می‌باشد.

جذابیت سفر به کاشان و سوغات آن

  • کاشان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران شناخته می شود.
  • این دیار مشهور به دارالمومنین است.
  • این شهر حدود ۷۰۰۰ سال قدمت شهرنشینی دارد.
  • بسیاری از کارشناسان، کاشان را یکی از زیباترین شهرهای ایران می دانند.
  • کاشان نقش پررنگی در صنعت گردشگری ایران دارد.
  • عده‌ای از مورخان بر این باورند که کاشان با اصالت‌ترین و اولین شهر ایران و جهان است.
  • از این شهر به عنوان پایتخت فرش ایران نام برده می شود و قالی کاشان نیز در میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است.
  • مراسم قالیشویان که نامش در فهرست میراث ناملموس یونسکو می درخشد، در حوالی این شهر برگزار می شود.
  • کاشان در زمره نخستین شهرهای ایران در زمینه ایجاد صنایع کارخانه ای است.

همه چیز درباره کاشان

  • گلاب و گل محمدی: معروف ترین سوغاتی کاشان گلاب است و گل های محمدی خشک شده نیز در جای جای شهر به فروش می رسند.
  • عرقیجات: عرق نعناع، عرق بیدمشک، عرق دارچین
  • کلوچه کاشان: این کلوچه از آرد سبوس دار گندم، شکر، روغن نباتی یا حیوانی، هل، زعفران و مغز پسته برای تزیین تهیه می شود.
  • شیرینی های کاشان: پشمک، باقلوا، سوهان، نقل بیدمشکی، قطاب، حاجی بادوم
  • خشکبار: انواع میوه خشک مثل انجیر، هلو و سیب
  • فرش: شهر کاشان سابقه ای طولانی در بافت فرش دارد و حدود یک سوم از ساکنان آن در صنعت فرش بافی مشغولند. بد نیست بدانید که مهارت فرش بافی کاشان در فهرست میراث معنوی یونسکو قرار دارد و دارای ارزش جهانی است. سازمان یونسکو، مهارت های سنتی فرش بافی کاشان را منعکس کننده خلاقیت انسانی و تنوع فرهنگی جامعه ایرانی می داند.
  • پیشینه سفالگری در کاشان به ۷۰۰۰ سال پیش باز می گردد و بسیاری این شهر را زادگاه این هنر میدانند. در سفر به این دیار می توانید انواع ظروف و تزیینات سفالی را به عنوان سوغات بخرید.
  • گیوه نَشَلجی: گیوه ای است که در روستای نشلج در ۴۵ کیلومتری کاشان تولید می شود. تولید گیوه در این روستا آن قدر رواج دارد که تقریبا در کنار هر خانه می توان یک کارگاه گیوه سازی یافت.
  • دیگر صنایع دستی: شعربافی، زری بافی، مخمل بافی، زیلوبافی، گیوه بافی، نمد مالی، مسگری، مشبک کاری و منبت کاری

همه چیز درباره کاشان

بهترین زمان برای کاشان گردی

برای رفتن به کاشان بهتر است زمانی مناسبی را بدین منظور انتخاب نمایید چرا که دمای هوا می تواند از کیفیت سفر شما بکاهد و مسافرت شما را با مشکل رو به رو نماید. بهترین زمانی که می توانید برای رفتن به کاشان اقدام نمایید، اوایل بهار و اواسط پاییز می باشد. از نوروز تا اردیبهشت ماه بهترین زمانی است که شما می توانید برای رفتن به کاشان در نظر بگیرید. البته فراموش نکنید از آن جا که نیمه اول سال هوا رو به گرمی می رود، احتمالا دمای هوا گرم تر از نیمه دوم سال و در پاییز می باشد. پس اگر تمایل به تجربه گرما در این فصل ندارید بهتر است در پاییز برای این منظور اقدام نمایید.

البته بهتر است بدانید که اردیبهشت زمان گلاب گیری کاشان است و اگر در این مدت به این شهر بروید بویی که در هوای شهر پیچیده شما را مدهوش خواهد کرد. در پاییز که دمای هوا رو به سردی است، شما می توانید حتی سفری اقتصادی تر به نسبت اردیبهشت داشته باشید. انتخاب گردشگران بیشتر ماه اردیبهشت است و اوایل نوروز نیز مسافران زیادی به این شهر می روند. به هیچ عنوان تابستان را برای رفتن به کاشان انتخاب نکنید چون گرمای هوا شما را کلافه خواهد کرد و تحمل دمای حاکم بر شهر از توان اکثر مسافران خارج است.

همه چیز درباره کاشان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید