در هفته ای که گذشت شاهد افزایش قیمت شدید پیاز در میادین میوه و تره بار بودیم و قیمت این محصول حتی از میوه هایی همچون موز نیز بیشتر شده است.

علت افزایش قیمت و گرانی پیاز چیست؟

به گزارش سلام نو؛ مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران اظهار داشت: در مهر ماه بارها به دستگاه‌های نظارتی درباره صادرات بی رویه هشدار دادیم به طوری که روزانه ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن پیاز برای صادرات به عراق و پاکستان از کشور خارج شد.

مجید حسنی‌مقدم مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی درباره علت افزایش قیمت پیاز گفت: تغییر فصل و بارندگی‌هایی که در جنوب کشور روی داد، وقفه‌ای کوتاه در حمل و نقل ایجاد کرد و موجب افزایش هزینه تولید شده است.

وی بیان کرد: صادرات هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پیاز بود که این موضوع مدیریت شده و اکنون وضعیت مطلوب است.

حسنی‌مقدم با اشاره به اصلاح قیمت پایه صادراتی از ۱۳ سنت به ۴۰ سنت افزود: با استان‌های تولیدکننده یعنی هرمزگان و جنوب کرمان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که بیشترین میزان پیاز در بازارهای داخلی توزیع شود.

وی با بیان اینکه روند تولید در این فصل افزایش دارد، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، میزان تولید به سه میلیون تن برسد.

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عرضه پیاز با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان گفت: هم‌اکنون روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ تن بار پیاز در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود که این میزان به فراخور نیاز سازمان میادین افزایش خواهد یافت.

صادرات بی رویه پیاز را گران کرد

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: در حال حاضر چند نفر دلال پیازها را در برخی شهرستان‌ها ذخیره کرده‌اند که با تزریق آنها به بازار و کاستن از حجم صادرات می‌توان بازار را تا یک ماه دیگر که پیاز تازه جنوب می‌آید، تنظیم کرد.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران اظهار داشت: در مهر ماه بارها به دستگاه‌های نظارتی درباره صادرات بی رویه هشدار دادیم به طوری که روزانه ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن پیاز برای صادرات به عراق و پاکستان از کشور خارج شد.

وی افزود: در آن دوران که قیمت هر کیلوگرم پیاز در ایران ۵ تا ۶ هزار تومان بود، صادرات به حدی باید انجام می‌شد که از عرضه داخلی کاسته نشود، اما به حرف کارشناسی ما توجهی نشد و مثل جاروبرقی پیاز را در ایران جارو کردند.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: در حال حاضر نیز چند نفر دلال پیاز ها را در برخی شهرستان‌ها ذخیره کرده اند که با تزریق آنها به بازار قبل از آمدن پیاز جنوب می توان بازار را متعادل کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیاز به طور عمده در قصرجان اصفهان موجود است و در شاهرود، زنجان و بجنورد وجود دارد، پیاز نو جیرفت نیز به بازار آمده است اما کفاف کل نیاز بازار را نمی‌دهد.

دارایی نژاد گفت:در بندرعباس حجم زیادی پیاز کاشته شده است که تا ۲۵ روز دیگر به بازار می آید با این امر، قیمت ها شکسته و بازار با فراوانی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم پیاز شاهرود ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان، پیاز زنجان از ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان، پیاز جیرفت ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان در میادین میوه و تره بار تهران به صورت عمده به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: برای کاهش قیمت پیاز تا یک ماه آینده لازم است در این مدت از صادرات آن کاسته شود و در انبارها پیازی که حجم زیادی از این محصول را ذخیره کرده اند به بازار عرضه شود. / تسنیم

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید