علیرضا پرستار رئیس ستاد معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تنوع زیستی در خاک بر حفظ آن به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر امنیت غذایی تاکید کرد.

چند هزار سال زمان می برد تا یک سانتیمتر خاک ایجاد شود؟ | قدر خاک را بیشتر بدانید!

به گزارش سلام نو به نقل از صدا و سیما، علیرضا پرستار با اشاره به روند رو به رشد فرسایش خاک، مسئله خاک را بسیار مهم و بااهمیت برشمرد و گفت: تشکیل هر سانتی‌متر خاک هزار سال طول می‌کشد و خاک جزو منابع تجدیدناپذیر محسوب می‌شود.
به گفته پرستار، وضعیت خاک طی دهه‌های گذشته مغفول مانده، بنابراین ایجاد دفتر خاک در معاونت آب و خاک و پیگیری ردیف اعتباری برای احیای آن از جمله تلاش‌هاست.
پرستار بر پرهیز از تخریب مزارع و زمین و لزوم حفظ بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: ۹۵ درصد مواد غذایی انسان وابسته به خاک است و تا سال ۲۰۵۰، حدود ۶۰ درصد به غذای بیشتر نیازمندیم و باید مدیریت خاک داشته باشیم.
رئیس ستاد معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی بر حفاظت از خاک تاکید کرد و افزود: تنوع زیستی، کشاورزی حفاظتی، جلوگیری از فرسایش، افزایش ماده آلی و مدیریت پایدار خاک از جمله موضوعاتی است که در قانون برای حفاظت از خاک آمده است.
پرستار با بیان این که احیای خاک زمانبر است، فرسایش را عامل تهدید منابع آب و خاک ذکر کرد و گفت: در زمینه فرسایش نسبت به دنیا وضعیت خوبی نداریم و میزان فرسایش در ایران سه برابر میانگین جهانی است بنابراین افزایش آگاهی و حمایت اجتماعی برای حفظ خاک ضروری است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید