با رفتن به موزه عروسک‌های کاشان اقامت در اقامتگاه موزه عروسک های کاشان را یادتان نرود.

اقامت در اقامتگاه موزه عروسک های کاشان را یادتان نرود!

سلام نو _ سرویس گردشگری: در دل یکی از خانه های قدیمی کاشان که دارای قدمتی 150 ساله و همزمان با دوره قاجار است، موزه ای متفاوت برپا شده که خانه عروسک ها و اسباب بازی هاست. آثار این موزه که به همت آقای سهرابی (فارغ التحصیل رشته تئاتر) جمع آوری شده اند؛ مجموعه ای از عروسک ها و اسباب بازی های شهر های مختلف ایران که درطول سالیان به خصوص دوره قاجار مورد استفاده کودکان قرار گرفته اند. در این خانه، کودکان و بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید می توانند از کارگاه های آموزشی که توسط راهنمایان موزه برگزار می شوند، نیز استفاده کنند و یا به تماشای نمایش خیمه شب بازی بشینند. خانه موزه عروسک پس از بازسازی در زمستان 1396، با نام خانه سهرابی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در کنار موزه به عنوان اقامتگاه بومگردی برای اقامت گردشگران نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اقامت در اقامتگاه موزه عروسک های کاشان را یادتان نرود!

اتاق‌های موزه عروسک ها

اقامتگاه موزه عروسک ها، خانه از یک حیاط زیبا تشکیل شده است که تمام فضاها ، پنج اتاق خصوصی ، دو خوابگاه ، دو حمام عمومی ، سالنی را که محلی برای تعامل فراهم می کند و خود موزه عروسک ها و اسباب بازی ها با کافه و فروشگاه سوغات خود در سطح زیرزمین را بهم متصل می کند. در این مکان با صفا، یک چای خانه همیشه برای شما محیا است و شما می توانید ساعت ها در آنجا نشسته و گپ بزنید. از قفسه ها کتاب بخوانید و با چای خود طعم های مختلف گیاهی محلی را بچشید که شهرت کاشان را در طول تاریخ به ارمغان آورده است.

همه اتاق ها به دلیل سبک معماری منحصر به فرد دوره قاجار ، فضای خاصی دارند و همه آنها با مبلمان محلی و دست ساز تزئین شده اند. هر اتاق دارای مضمونی با اسباب بازی ها و عروسک های مختلف از فرهنگ های مختلف است. برای راحتی بیشتر در همه اتاق ها کولر وجود دارد و سه اتاق حمام اختصاصی خود را دارند. کارکنان بسیار خوش برخورد هستند و تمام تلاش خود را می کنند تا شگفت انگیزترین تجربه را برای شما در کاشان ایجاد کنند. که در صورت تمایل هر وقت بخواهید می توانید از آنها راهنمایی بخواهید.

اقامت در اقامتگاه موزه عروسک های کاشان را یادتان نرود!

اقامتگاه موزه عروسک ها از زمانی شروع بکار کرد که بنیانگذار آن شخصی بنام امیر سهرابی ، با مجموعه ای از اسباب بازی های دوران قاجار (تقریباً بیش از ۱۳۰ سال) روبرو شد. امیر سهرابی مقالاتی علمی در این زمینه نوشت و همچنین نمایشگاهی از اسباب بازی ها ارائه داد. در نهایت ، او می خواست یک خانه سنتی را به اسباب بازی ها و عروسک ها اختصاص دهد و از همانجا بود که جرقه ی تاسیس یک موزه اختصاصی برای عروسک ها به ذهنش رسید. این موزه نقش مهمی در حفظ هنر و صنایع دستی محلی دارد. تنوع اقلام موزه افراد در هر سنی را درگیر و مجذوب خود می کند. علاوه بر این ، از کارگاه ها تا اجراها، بازدیدکنندگان میزبان رویدادهای مختلفی خواهند بود.

معماری اقامتگاه و بازدید از موزه

این خانه قدیمی با زیربنای ۸۰۰ متر در ۲ طبقه ساخته شده و دارای ۷ اتاق اقامتی است که این اتاق ها به شکل هنرمندانه ای دکور شده اند و ذوق هنری در جزییات دکوراسیون آن ها به چشم می آید. واحدهای اقامتی موزه Puppet Museum House دورتادور حیاط قرار دارند و بعد از اجرای ایده اقامتگاه، عروسک های موزه به طبقه پایین ساختمان و ویترین شیشه ای دیوارها منتقل شدند. مجموعه ای که آقای سهرابی از شهرهای مختلف گردآوری کرده یا عروسک هایی که اهدایی بازدیدکنندگان هستند، شامل اسباب بازی های دوران قاجار تا اولین اسباب بازی های فلزی و پلاستیکی کارخانه ای هستند یعنی قدمت برخی از آن ها حتی تا ۱۵۰ سال هم میرسد.

اقامت در اقامتگاه موزه عروسک های کاشان را یادتان نرود!

برخی از این عروسک ها متعلق به عروسک گردان های قدیمی یا به اصطلاح آن زمان ها «حقه باز» هستند. اینجا عروسک های خیمه شب بازی، عروسک های پارچه ای و سفالی و اسباب بازی های چوبی، سنگی و گلی به نمایش گذاشته شده اند. اگر فرصت اقامت در این خانه را داشته باشید حتما در یکی از کارگاه های آشنایی و ساخت اسباب بازی و عروسک شرکت کنید، این کارگاه ها برای هر سنی مناسبند. همچنین فروشگاهی که در حیاط موزه دایر است، عروسک های دست‌ساز متنوعی را برای هدیه به دوست و آشنا یا حتی به عنوان یادگاری از بازدید این موزه می فروشد. روند اضافه شدن عروسک به این موزه هنوز ادامه دارد و حتی عروسک های ملی بقیه کشورها نیز به این مجموعه افزوده می شوند، به همین خاطر حکایت ها و افسانه های پشت این عروسک ها تمامی ندارند.

هنگام بازدید از این عروسک ها خواستگاه هر یک از آن ها به شما شرح داده می شود. از آنجایی که چنین موزه هایی به بهترین شکل ممکن گنجینه ها و فرهنگ های سنتی کشورمان را به کودکان منتقل می کنند، پس بازدید از آن به هر خانواده ای توصیه می شود. شنیدن سرنوشت هر یک از عروسک ها و یا شرکت در کارگاه یا تماشای نمایش خیمه شب بازی کمی زمان می برد برای همین دست کم ۱ یا ۲ ساعت برای بازدید از این موزه لازم خواهید داشت. همچنین برای ورود به موزه باید ابتدا بلیط ورودی آن را تهیه کنید.

اقامت در اقامتگاه موزه عروسک های کاشان را یادتان نرود!

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید