در پنجم دی ماه هواپیمایی که حامل همسر و دختر علی دایی بود و عازم دوبی بود در اتفاقی عجیب در کیش خانواده علی دایی را پیاده می کنند که سخنگوی هواپیمایی ماهان در این باره می گوید: فرود هواپیمای خانواده علی دایی، امنیتی بود.

توضیح ماهان درباره علت فرود هواپیمای خانواده علی دایی در کیش چه بود؟

به گزارش سلام نو، رویداد ۲۴ نوشت: صبح روز دوشنبه پنجم دی ماه اتفاق عجیب و بی‌سابقه رخ داد. پرواز شرکت هواپیمایی ماهان تهران که را به مقصد دوبی ترک کرده بود پس از ساعتی در کیش به زمین نشست و ماموران امنیتی دختر و همسر علی دایی را از هواپیما پیاده کردند. خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی که در همان ساعات اولیه نشست اضطراری هواپیما منتشر شد مدعی شد «همسر علی دایی به دلیل همراهی با اغتشاشات و تحریک به اعتصاب در برهه ۲۴ تا ۲۶ آبان و همچنین ۱۴ تا ۱۶ آذر ممنوع الخروج شده بودند هرچند دختر او مشکلی برای خروج نداشته است.»

روز دوشنبه علی دایی در واکنش به این اتفاق به خبرگزاری ایسنا گفته «همسر و دخترم امروز از فرودگاه امام خمینی کاملا قانونی سوار هواپیما شدند تا به دوبی بروند، اما هواپیمای شرکت ماهان را از دوبی برگرداندند و در کیش به زمین نشاندند و دختر و همسر من را از پرواز پیاده کرده‌اند، اما بازداشت نشدند. الان هم پیگیر کارهای آن‌ها هستم تا از کیش به تهران برگردند.»

او گفته «بعد از اینکه دختر و همسرم را از هواپیما پیاده کردند، یک ساعت بعد گفتند که دخترتان می‌تواند برود و وقتی دخترم می‌خواست برود گفتند که درهای هواپیما بسته است و او هم نمی‌تواند برود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا همسر و دخترش ممنوع‌الخروج بوده‌اند، گفت: «اگر ممنوع‌الخروج بودند که باید سیستم پلیس گذرنامه نشان می‌داد. هیچ‌کس هم درباره این موضوع به من جوابی نداده است. واقعا نمی‌دانم دلیل این کارها چیست؟ آیا می‌خواستند تروریست بازداشت کنند؟ همسرم و دخترم برای یک سفر چند روزه قرار بود به دوبی بروند و برگردند. حتی دوشنبه هفته آینده زمان پرواز برگشت آن‌ها بود.»

از امیرحسین ذوالانواری، مدیر روابط عمومی ماهان، کم و کیف این اتفاق را جویا شدیم:

آیا هواپیمایی ماهان جوابیه‌ای در ارتباط با خبر روز دوشنبه دارد؟

این موضوع اصلا به ما ارتباطی ندارد که بخواهیم جوابیه داشته باشیم، چرا که موضوع امنیتی است و اصلا به ماهان ربطی ندارد که بخواهیم جواب بدهیم. هواپیما اصلا دوبی نرفته که بخواهد برگردد. هواپیما از تهران عازم دوبی بوده و قبل از خروج از کشور در کیش نشسته است و هواپیما برگردانده نشده است.

تاکید می‌کنم، این دستور مقام قضایی بوده و اصلا به ما ربطی ندارد. طبق پروتکل‌های امنیتی کشور انجام شده و هر ایرلاین دیگری هم بود موظف بود این کار را انجام دهد و نیاز به جوابیه ندارد. اگر قرار باشد نهادی جوابگو باشد، این سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای بالادستی کشور هستند. ما ملزم بودیم کاری که از ما خواسته شده بود را انجام دهیم و انجام دادیم.

اگر خانواده آقای دایی سوار ایرلاین خارجی شده بودند، آیا ایرلاین خارجی هم به همین اندازه تابع دستورها بود؟

مگر پرواز ریگی نبود که برگردانده شد. به هر حال به هر ترفندی می‌توانند هواپیما را بنشانند. شما وقتی به هواپیما اعلام کنید که شرایط امنیتی است خلبان ملزم است که هواپیما را قبل از خروج از مرز در اولین فرودگاه بنشاند. اتفاقی که برای ماهان هم افتاده است. ما جواب چه چیزی را باید بدهیم؟ یک دستور قضایی صادر شده و خلبان ملزم بوده بنشیند و در فرودگاه هم نشسته است. حالا هر ایرلاین دیگری هم بود باید می‌نشست.

در مورد ریگی، که یک تروریست بود، می‌دانید که جنگنده‌ها خلبان را تهدید به نشستن کردند و در نهایت خلبان مجبور شد هواپیما را بنشاند؟

بله، چون در آن مورد خلبان اخطار گرفت، اما نایستاد.

یعنی ماهان بدون هیچ مقاومتی درخواست را پذیرفت؟

بله، چون ایرلاین داخلی است. ما نبودیم، زاگرس یا تابان یا کاسپین هم بود باید می‌نشست. آن هواپیما ایرانی نبود و و شرایطش فرق می‌کرد.

آیا مسافران از این به بعد احساس امنیت می‌کنند که سوار ایرلاین داخلی شوند؟ وقتی به همین راحتی ممکن است یک دستور ممنوع الخروجی طی پرواز ممکن است به پیاده کردن یک مسافر به دلایل نامشخص بیانجامد؟

مسافر ایرانی باید احساس امنیت بیشتری بکند، چون موضوع امنیتی بوده و هواپیما نشسته است. حالا ممکن است ایشان نبوده باشند و هر کیس امنیتی دیگری بوده باشد. تشخیص داده شده که موضوع امنیتی است و دستور دادند که بنشیند و هواپیما هم نشسته است. باز هم تاکید می‌کنم پاسخ این مساله در گرو توضیحات مقام قضایی و سازمان هواپیمایی کشوری است. دستور شورای امنیت بوده است.

این دستور چطور به ماهان رسیده؟

این دستور از طریق امنیت فرودگاه به دست برج مراقبت می‌رسد و برج مراقبت خلبان را وادار می‌کند در اولین فرودگاه بنشیند. به ماهان هیچ ربطی ندارد و این بحث هوانوردی، فنی و عملیاتی است و به هواپیمایی هیچ ارتباطی ندارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    عجب صبری خدا دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید