با وجود پیش بینی کارشناسان از ابتدای سال تا کنون، مبنی بر افزایش قیمت دلار اما بسیاری معتقدند نباید از بازار هیجانی رکب خورد و این روند صعودی در قله پایانی قرار دارد.

سود اجاره کارت ملی برای خرید دلار بیشتر از حقوق یک ماه کارگر است

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، روند صعودی قیمت دلار در بازار معاملات تهران امروز نیز همانند روزهای گذشته بر مدار افزایشی بود.

هر چند روز گذشته سیگنال‌هایی نظیر جلسه تیم اقتصادی دولت با مجلس، جو انتظامی بازار ارز و خبر《بازار بدون مشتری‌؛ بسته‌های پنجاه هزار دلاری》 خبرگزاری دولتی ایرنا روانه بازار شد؛ اما این سیگنال‌ها به اندازه‌ای قدرت نداشت که روند قیمت ارز را تغییر دهد و به محدوده‌های پایین‌تر بکشاند.

سیگنال مجلسی دلار کار نکرد

برخی تحلیلگران معتقد بودند با توجه به پیشنهادهای بنیادی نهاد سیاستگذار برای مدیریت نوسانات ماه‌های گذشته و قیمت دلار در روزهای اخیر، معامله‌گران باید با احتیاط بیشتری خرید کنند تا رودست نخوردند.

از ابتدای هفته جاری تا کنون به سبب رکوردشکنی جدید قیمت دلار جو خرید در بازار داغ است. آنچه از برخی گفته‌های مردم پیداست، صرافی‌ها نیز دست به کار شده‌اند و ارز سهمیه‌ای هر فرد را با مبالغی بالغ بر ۷ میلیون تومان در ازای مدارک مورد نیاز ارز سهمیه‌ای می‌خرند.

این اقدام گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت دلار در سقف‌های جدید و بالاتر را تقویت کرد. به نظر می‌رسد با وجود سیاست‌های تهدیدی نهاد پولی کشور، مردم نسبت به واگذاری سهمیه‌ی ارز توافقیشان راغب هستند.

در همین راستا روزنامه اعتماد در گزارشی این موضوع را تائید کرده و نوشت که این روزها بازار اجاره کارت ملی برای خرید دلار بسیار داغ شده است. تا جایی‌که بسیاری از افراد علیرغم هشدار مسئولان باز هم به این کار ادامه می‌دهند.

جالب است بدانیم که سود اجاره کارت ملی برای خرید دلار بیشتر از حقوق یک ماه کارگر است. این رسانه سود حاصل از اجاره کارت ملی را ۹ میلیون تومان اعلام کرد.

تاکتیک داد و فریاد برای کنترل قیمت دلار

از سوی دیگر اکو ایران روز گذشته از حضور عامل بازارساز در کف بازار خبر داد که قصد داشت قیمت دلار را پایین محدوده ۴۰ هزار تومانی به حراج بگذارد.

در این گزارش آمده؛ یک نفر در سبزه میدان با صدای بلند مدعی فروش دلار با قیمت ۳۹ هزار و ۴۰۰ شده بود. آن‌ها می‌گفتند به احتمال قوی این فرد عامل بازارساز بوده و بازارساز از طریق جارچی درحال مدیریت انتظارات است.

برخی از آن‌ها می‌گفتند باید ببینیم تاکتیک دادزن در کنترل قیمت دلار جواب می‌دهد یا نه.

در گزارشی با عنوان «راهکارهای مجلس برای کاهش قیمت ارز/ دلار ارزان می‌شود؟» که تجارت‌نیوز با جزئیات به آن پرداخته؛ کمیسیون اقتصادی مجلس بعد از گذشت نزدیک به ۳ ماه نسبت به وضعیت بازار ارز و قیمت افسارگسیخته دلار در جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اعتراض کرده است.

کمیسیون اقتصادی مجلس به جمع منتقدان سیاست‌های بانک مرکزی پیوست و نسبت به وضعیت بحرانی بازار ارز واکنش نشان داد.

در این جلسه یکی از موارد مورد انتقاد چند نرخی بودن قیمت ( ۷ نرخ متفاوت) در بازار کشور بود و فاصله قیمت ارز در نرخ‌های رسمی و بازار معاملات آزاد از موارد مورد تذکر نمایندگان به دولت بود.

هر چند مجلس، نیز در ایجاد وضعیت بحرانی فعلی بی‌تقصیر نیست، اما به نظر می‌رسد این اقدام شاید تلنگری برای تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت در آستانه تقدیم لایحه بودجه باشد.

در این جلسه راهکارهایی در ۹ بند به تیم اقتصادی دولت پیشنهاد شد. همان‌طور که اشاره شد به نظر می‌رسید با این اقدام مجلس بازار ارز و معامله‌گران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید کنند، اما امروز بازار همچنان هیجانی بود.

از بازارساز رکب نخورید!

با وجود آرامشی که اخبار داخلی سعی می‌کنند در قالب خبر درمانی به بازار کشور تزریق کنند و از ذخایر مطمئن ارزی و مدیریت بازار سخن‌ می‌گویند، اما نشانه‌ها چیز دیگری است و مردم به سیگنال‌های خارجی تمایل بیشتری دارند تا حرف‌درمانی‌های داخلی.

هر چند سناریوی دولت برای جمع‌آوری نقدینگی از بازار با وجود افزایش مجدد قیمت خودرو و جبران کسری بودجه را نیز نباید دست‌کم گرفت.

برخی معامله‌گران عرضه دلار در بازار و ترغیب مردم برای استفاده از سهمیه دلاریشان را سیاست دولت و استفاده‌ از سیاست‌های پیشین کاهش یکباره قیمت می‌دانند.

با وجود پیش بینی کارشناسان از ابتدای سال تا کنون، مبنی بر افزایش قیمت دلار اما بسیاری معتقدند نباید از بازار هیجانی رکب خورد و این روند صعودی در قله پایانی قرار دارد.

قیمت دلار در بازارهای موازی امروز روند افزایشی داشت. درهم به نیمه کانال ۱۱ هزار تومانی رسید و با قیمت ۱۱ هزار و ۵۱۰ تومان معامله شد. دلار هرات در محدوده ۴۰ هزار تومانی ماند. دلار سلیمانیه نیز ۴۱ هزار و ۵۵۰ تومان شد. فعلا قیمت دلار در بازار معاملات تهران پرچمدار سایر بازارها است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید