تجربه حضور داشتن در خانه احسان کاشان بی‌نظیر است، با ما همراه باشید تا از خانه تاریخی احسان خانه‌ای محبوب برای اقامت بیشتر بدانیم.

خانه تاریخی احسان خانه‌ای محبوب برای اقامت

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه احسان کاشان نیز یکی از خانه هایی است که معماران هنرمند کاشانی در دوران قاجار ساخته اند. شهر کویری کاشان، مملو از خانه های تاریخی است که مانند نگینی درخشان بر تاج معماری اصیل ایرانی می درخشند. بنای تاریخی احسان کاشان نیز منطبق با اصول معماری کویری کاشان ساخته شده است. این خانه تاریخی ویژگی های معماری جالبی دارد و همین امر باعث شده تا از سوی جهانگردان و گردشگران مورد توجه قرار بگیرد. هرچند که به علت تبدیل شدن این بنا به هتل، از سوی هنرمندان چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و شاید برای برخی از مردم چندان شناخته شده نباشد و یا حداقل شهرت خانه های تاریخی معروف کاشان مانند خانه بروجردی ها و خانه طباطبایی ها را نداشته باشد، ولی تزئینات و معماری این بنا شدیدا ارزش توجه کردن را دارد.

خانه احسان و تجربه حضور در آن

هنگام قدم زنی در بافت کهن کاشان با خانه ای برخورد خواهید کرد که روی سردر آن نوشته شده خانه قدیمی احسان. درب قدیمی آن تا حدودی در زمین فرو رفته و مانند سایر خانه های تاریخی و قدیمی کاشان از سطح زمین پایین تر ساخته شده است. یکی از دلایل مهمی که اکثر خانه های قدیمی کاشان در ارتفاعی پایین تر از سطح زمین ساخته می شدند اقلیم کاشان است. آن ها این کار را به منظور خنک تر شدن خانه و نیز امکان کاشت گیاه و درخت در باغچه انجام می دادند.

خانه تاریخی احسان خانه‌ای محبوب برای اقامت

حتی باغچه های خانه های تاریخی کاشان در سطحی پایین تر از سطح حیاط ساخته می شدند. درب خانه احسان کاشان، بسیار کوچک و ساده است. یک در دو لنگه که دارای دو دق الباب است. یک دق الباب برای زنان و یک دق الباب برای مردان. این دق الباب ها که در اصطلاح کلون نامیده می شدند صداهای متفاوتی تولید می کردند تا صاحب خانه متوجه شود فردی که کلون در را به صدا در می آورد یک زن است و یا مرد. از آن جایی که مردم کاشان به شدت مذهبی بودند این مساله برایشان مهم بود.

البته دق الباب متفاوت برای زن و مرد در بسیاری از خانه های تاریخی ایران در شهرهای مختلف، امری رایج بوده است و علت این امر در عقاید مذهبی مردم نهفته بود. فضای بیرونی خانه احسان کاشان به شدت ساده و به دور از تزئینات مرسوم و تجملات می باشد. این موضوع در مورد اکثر خانه های تاریخی کاشان، اتفاق افتاده است. این امر دو علت دارد: یکی آن که از چشم زخم حسودان می ترسیدند و دیگری آن که تفاخر و تجمل برای مردمان کاشان، امری بسیار نکوهیده بوده و مردمان آن زمان به شدت تلاش می کردند تا از به رخ کشیدن دارائی هایشان خودداری کنند.

خانه تاریخی احسان خانه‌ای محبوب برای اقامت

امکانات رفاهی خانه تاریخی احسان

اقامت: مجموعه اقامتی خانه احسان با ظرفیت پذیرش پنجاه نفر، دارای اتاق‌هایی مجهز به تخت‌خواب است که آسایش را برای میهمانان به ارمغان می‌آورند. تعدادی از اتاق‌ها نیز به‌شکل بومی و کف‌خواب چیده‌ شده‌اند تا مهمانان بتوانند زمانی را با خاطره‌ زیستی ایرانیان به سر ببرند. تمامی اتاق‌های خانه احسان به سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز هستند و بیشتر آن‌ها از سرویس بهداشتی و حمام برخوردارند. در این تغییر کاربری سعی شده معماری ارزشمند و زیبای خانه از بین نرود و نمونه‌ صحیح از تغییر کاربری ارائه شود.

پذیرایی: حوض‌خانه‌ای با طاق‌های مدور و بلند، باغچه و آب‌نمایی بزرگ، فضایی زیبا و آرامش‌بخش از امکانات خانه احسان به‌حساب می‌آید که مکان مناسبی برای استراحت، سرو صبحانه، عصرانه و نوشیدنی فراهم آورده است. هنگام بازدید از این خانه‌ تاریخی، از غذاهای بومی و گیاهی این مجموعه غافل نشوید. غذاهایی که در ذات خود نشانه‌ای از شکوه و تنوع فرهنگ ایرانی را نیز در خود دارند. از جمله غذاهای این مجموعه می‌توان به گوشت و لوبیای کاشان، عدس بادمجان، شفته سماق و خورشت‌های محلی اشاره کرد.

خانه تاریخی احسان خانه‌ای محبوب برای اقامت

موزه و کتابخانه: بخش فرهنگی خانه احسان شامل موزه و گالری زنده‌یاد «منوچهر شیبانی»، تالار فیلم و نمایش، کارگاه سفال و کتابخانه‌ کودک و نوجوان است. موزه منوچهر شیبانی در اردیبهشت ۸۴، هم‌زمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، به‌عنوان نخستین موزه غیردولتی کاشان گشایش یافته است. منوچهر شیبانی از پیشگامان هنر مدرن ایران است که در شعر، نثر، درام، مقاله، فیلم و نقاشی‌هایش دریچه‌ای به معیارهای نو گشوده است. تابلوهای نقاشی رنگ و روغن، آبرنگ، طرح‌های قلم، وسایل شخصی و کتابخانه ایشان از سوی همسرش، خانم پری شیبانی (صبحی) به مجموعه اهدا شده است.

تالار اجتماعات: تالار فیلم و نمایش (اجتماعات) به‌همراه امکانات جانبی چون اتاق نور و صدا و اتاق گریم در سرداب جنوبی جای گرفته و نمونه ارزشمندی از تغییر کاربری را نشان می‌دهد. این تالار حداقل گشایش پنجاه نفر را داشته و قابلیت اجرای تئاتر، پخش فیلم، تک‌نوازی موسیقی و برگزاری نشست‌های تخصصی را دارا است. اتاق‌های گریم، لباس، نور و صدا از دیگر داشته‌های این تالار کوچک به شمار می‌آیند. برگزاری نشست‌های هفتگی شعر و داستان‌خوانی در عصرهای پنجشنبه، برگزاری نشست‌های نقد کتاب و نیز اجرای نمایش‌های کارگاهی، کاربری پیوسته و موثری را برای این مکان به وجود آورده است.

خانه تاریخی احسان خانه‌ای محبوب برای اقامت

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید