تنها ظرف ۱۶ ماه قیمت پراید، ۹۴ میلیون تومان افزایش یافته است. ماهی ۶ میلیون تومان، یعنی معادل کل حقوق یک ماه یک کارگر!

پراید ماهانه ۶ میلیون گران می شود

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شهریور ۱۴۰۰ زمانی که فاطمی امین وزیر صمت شد، پراید ۱۵۱ میلیون تومان بود و حالا چهارم دی ماه ۱۴۰۱ و ۱۶ ماه بعد، قیمت پراید به ۲۴۵ میلیون تومان رسیده است.

فاطمی امین یکبار با وعده افزایش تولید می‌خواست قیمت خودرو را ارزان کند و حالا با وعده واردات. اما نه وعده سال گذشته‌اش اجرایی شد و نه به نظر می‌رسد وعده این بارش اجرایی شود.

این وعده‌ها در حالی است که در مدت وزارت فاطمی امین قیمت پراید به طور متوسط هر ماه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. یا قیمت تارا ماهی ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته و ظرف یک و نیم سال دو برابر شده است.

جزئیات تغییر قیمت پراید

کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو

اسفند سال گذشته بود که فاطمی امین وعده کاهش قیمت خودرو را داد و در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد «قرار است تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۵ برابر بیشتر شود و به واسطه این افزایش، قیمت تمام شده خودرو ۱۵ درصد کمتر می‌شود.»
اما آمارهای خودروسازان خلاف وعده وزیر صمت را نشان می‌دهد. در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری تنها ۶۷۱ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. به این ترتیب نه تنها تولید افزایش نیافته که قیمت را کاهش دهد، بلکه میزان تولید خودرو کاهش داشته و به شکاف بیشتر عرضه و تقاضا در بازار و افزایش قیمت خودرو دامن زده است.

در این مدت که وزیر صمت در حال کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو بود، قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. به نحوی که پراید ۱۵۱ میلیون تومانی با ۹۴ میلیون افزایش قیمت به ۲۴۵ میلیون تومان رسید.
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۴۶۰ میلیون تومان شد در حالی که ابتدای دوره وزارت فاطمی امین قیمتش ۳۴۲ میلیون تومان بود. ۱۱۸ میلیون افزایش قیمت! البته رکورد دیگری که در ۱۶ ماه دوره وزارت فاطمی امین رخ داد، این بود که تارای ۲۹۰ میلیون تومانی با ۲۸۰ میلیون افزایش به ۵۷۲ میلیون تومان رسید.

علت جهش قیمت خودرو از نگاه وزیر

وزیری که سیاست‌ها و وعده محقق نشده‌اش به جهش قیمت خودرو دامن زده، حالا تنها دلار را عامل گرانی خودرو می‌داند و می‌گوید: «دلار عامل گرانی خودرو است. وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.»
گفته‌ای که خلاف اظهارات سال گذشته فاطمی امین بود. آنجا که گفته بود: «تا پایان سال آینده باید ۱۵ درصد قیمت تمام‌شده خودرو کم شود. این کار از طریق روش‌های مختلف از جمله تأمین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رابطه بین قطعه‌ساز و خودروساز صورت می‌گیرد.»

به عبارتی فاطمی امین در ابتدای وزارتش قرار بود با اصلاح ساختار صنعت خودرو قیمت‌ها را کاهش دهد و اکنون تنها قیمت دلار را عامل افزایش قیمت خودرو می‌داند و تاثیر سیاست‌های این وزارتخانه بر بازار را نادیده می‌گیرد.

وعده دوباره؛ خودرو ارزان می‌شود

در نهایت دو روز قبل بود که وزیر صمت مجددا وعده کاهش قیمت خودرو را داد و گفت با واردات، خودرو ارزان می‌شود. آن هم درست در روزی که دلار مرز ۴۰ هزار تومان را رد کرده بود.

مشخص نیست در حالی که وزیر، دلار را عامل گرانی خودرو می‌داند، چگونه با دلار ۴۰ هزار تومانی وعده کاهش قیمت دلار را داده است. البته فاطمی امین دلخوش به واردات خودروهایی است که قرار است از آن ور مرز به ایران برسد. اما کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که واردات، در این حجم و با این شیوه نمی‌تواند قیمت خودرو را کنترل کند و کاهش دهد.

برخی دیگر هم می‌گویند وعده کاهش قیمت خودرو با واردات، وعده جدید فاطمی امین است و عملی نمی‌شود. چون وزیر صمت قبل از دیگران می‌داند که بازار برای رسیدن به تعادل قیمتی حداقل به ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد و در بهترین حالت قرار است ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود.

اگرچه فعالان صنعت خودرو تاکید می‌کنند که بعید است در سه چهار ماهه باقیمانده از سال این تعداد خودرو وارد کشور شود. برخی می‌گویند واردات محدود خودرو، راهی بود تا فاطمی امین از زیر بار استیضاح رها شود و این امتیاز وزیر به آنهایی بود که او را به مجلس کشاندند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید