امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد یکی از مشهورترین مکان‌های مذهبی نطنز است که در شهر بادرود قرار دارد و محل مراجع و حضور زائران بسیاری است.

هر آنچه باید درباره امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد بدانید

امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد زیارتگاهی در استان اصفهان، شهرستان نطنز در شهر بادرود قرار گرفته که مدفن آقا علی‌عباس و شاهزاده محمد منسوب به فرزندان موسی کاظم است. این زیارتگاه مورد توجه و اعتقاد فراوان مردم کاشان و نطنز است.

بسیاری از فرزندان موسی بن جعفر (علیه‌السّلام) و همچنین فرزند زادگان و بنی اعمام آن‌ها با حضرت احمد بن موسی شاه چراغ همراه بودند که بسیاری از آن‌ها به قم و کاشان و حوالی این دو شهر آمدند که در حدود دویست (۲۰۰) بقعه یا زیادتر در کاشان و نطنز بنام فرزندان و فرزندزادگان موسی بن جعفر (علیه‌السّلام) یا منسوبین به آن حضرت به چشم می‌خورد که هر یک دارای کرامات و خوارق عادات و بقاع متبرکه آن‌ها محل استجابت دعوات می‌باشد.

شیخ مفید ـ قدس سره ـ در کتاب ارشاد می‌فرماید: هر یک از فرزندان حضرت ابی الحسن موسی بن جعفر (علیه‌السّلام) دارای فضیلت و منقبت مشهوری است و فرزند بزرگوارش امام رضا (علیه‌السّلام) از نظر فضل و برتری مقدم بر همه ایشان است.

اما دو امام زاده عالی مقام حضرت علی عباس و هم جوارش امام زاده محمد برادرش جهت ملاقات حضرت علی بن موسی الرضا (علیه‌السّلام) به اتفاق حضرت شاه چراغ به ایران آمدند به طوری که در بعض مخطوطات قدیمه به چشم می‌خورد این دو امام زاده به اتفاق جمعی از سادات و موالیان به هوالی کاشان وارد شدند اتفاقاً عبدالجبار طبرسی‌ نامی در این نواحی فرمانروائی داشت که در زمره دوستان اهل بیت عصمت و طهارت شمرده می‌شد، چون از ورود ایشان اطلاع یافت، فوراً بخدمتشان رسیده همه آن‌ها را به منزل خود برد، مدت هفده شبانه روز از آن‌ها پذیرائی کرد، و اظهار داشت که رفتن به طوس برای شما صلاح نیست زیرا خلیفه عباسی مامون در گفتارش اعتباری نیست اقوال و کردارش روی حساب سیاست سلطنتی خود است، فعلاً بمانید تا خبر صحیح برسد، لاجرم مدتی در حوالی کاشان و فین ماندند سپس حرکت کرده تا یزدلان و از آنجا بقریه بادافشان حکمران این نواحی نیز شرفیاب حضور امام زادگان شده خدمت شایسته معمول داشت شاه زادگان چند روزی نیز در این نواحی توقف کرده جمعی کثیر با ایشان ملحق شدند.

شهادت امام زاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد چگونه بود؟

نقل شده که آن دو امام زاده عالی مقام در نیمه شب به طور فرار از قریه بادافشان بیرون آمدند بلکه بتوانند خود را از شر لشگر مامون نجات داده به وطن خود باز گردند چون مقداری راه را پیمودند راه را گم کردند چون صبح دمید و عالم روشن گردید خود را پشت حصار قلعه باد افشان دیدند آن دو بزرگوار فرمودند: انا لله و انا الیه راجعون.

هر آنچه باید درباره امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد بدانید

تقدیر پروردگار عالم چنین است که باید با شکم گرسنه ولب تشنه (مانند جدشان حضرت امام حسین (علیه‌السّلام) به شهادت فائز گردیم، دست در گردن یکدیگر کرده با هم وداع کردند آن جماعت شقی و بد نفس، از خدا و رسول حیا نکرده دور آن شاهزادگان را گرفتند آن دو شیر بچه حیدر کرار را گرفته و آن‌ها را به شهادت رساندند.

به طوری که نقل شده جسد مطهر این دو بزرگوار چند شبانه روز در آن بیابان روی ریگ افتاده بود کسی جرئت نمی‌کرد آن‌ها را دفن نماید پس زن‌های خالد آباد به تجهیز آن اجساد مطهره پرداختند مردان چون چنین دیدند تعصب نموده به کمک آن‌ها شتافتند آن دو بزرگوار عالی مقام را در یک بقعه بخاک سپردند.

خاطره‌ای از سفر به آقا علی عباس

یکی از روحانیون نطنز اظهار می‌داشت من در سن جوانی و در سنواتی که وسائل نقلیه مناسب برای مسافرت نبود در یکی از سال‌ها به تهران سفر کردم در تهران به عده‌ای از دوستان که عازم سفر به مشهد و زیارت حضرت امام رضا (علیه‌السّلام) بودند برخورد نمودم به من پیشنهاد کردند که با آن‌ها همسفر شوم پاسخ دادم چون خانواده‌ام خبر ندارند نمی‌توانم با شما بیایم در هر حال با اصرار دوستان مواجه شدم و بالاجبار با آنها همسفر شدم پس از رسیدن به مشهد و زیارت حضرت امام رضا (علیه‌السّلام) و مدتی اقامت در مشهد مرض سختی بر من عارض شد به نحوی که دوستان از زنده ماندنم نا امید شدند یک روز همه دوستان به زیارت رفتند و من تنها در اطاق محل اقامتمان بستری بودم لحظه‌ای بخود آمدم و رو به طرف حرم حضرت امام رضا (علیه‌السّلام) نموده عرض کردم یا امام رضای غریب من زائر و میهمان تو هستم راضی نباش در غریبی و دور از خانواده‌ام بمیرم هنوز حرفم تمام نشده بود دیدم درب اطاق باز شد و یک سید جلیل القدری با یک پسر بچه وارد شدند و بلا فاصله با اسم مرا صدا زد و فرمود بلند شو عرض کردم آقا مریضم نمی‌توانم بلند شوم مجدداً فرمود تو حالت خوب است بلند شو من حرکتی بخود دادم و بلند شدم باز فرمود چیزی نمی‌خواهی عرض کردم مقداری آب می‌خواهم به پسر بچه همراهش امر کرد آب به او بده آن پسر بچه مقداری آب به من داد نوشیدم آقا فرمود: چرا بخود سختی می‌دهی و این همه راه به اینجا می‌آیی هر وقت خواستی مرا زیارت کنی برو به زیارت امام زاده آقا علی عباس (علیه‌السّلام) این جمله را فرمود و از پیش چشمانم ناپدید شدند پس از آن حالم خوب شد و مرضی احساس نکردم.

هر آنچه باید درباره امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد بدانید

از کرامات امام زاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد (علیه‌السّلام) از حضرت آیه الله العظمی مرحوم یثربی سؤال گردیده بود ایشان در پاسخ فرموده بودند از کراماتشان همین بس که در دل این کویر خشک خود را به مردم نشان داده‌اند.

معماری و امکانات صحن آقا علی عباس

این بارگاه مقدس در مجموعه ای با زیربنای 36000 مترمربع قرار گرفته است که 5000 متر مربع آن مربوط به ساختمان حرم مطهر و صحن های آن می باشد . از کل زیربنا تنها 13000 متر مربع آن با کمی تغییرات و مطابق طرح احداث گردیده است .

امامزاده از دو طبقه تشکیل می شود که 10 رواق و 4 سردرب ورودی در آن وجود دارد.

ارتفاع گنبد 45 متر و قطر آن 23 متر است تمام گنبد مزین به هنر کاشیکاری ، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است . در دو طرف گنبد زیارتگاه دو گلدسته به ارتفاع 40 متر و قطر 3/5 متر خودنمایی می کند.

آینه کاری و گچ کاری نمای داخل گنبد و فضای بارگاه ملکوتی امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد (علیه السلام) نشان از ظرافت و دقت دستان هنرمندان کشورمان دارد .ضریح حرم با ابعاد 4 در 5 متر بسیار چشم نواز و از جنس طلا است و سنگ مزارات امام زادگان در داخل آن قرار دارد.

هرچند که #سفر های زیارتی به عنصر ایمان مزین هستند اما هر زائری برای سفر نیاز به امکاناتی در مقصد دارد  تا فضای فرهنگی نیز در کنار فضای معنوی برای او ایجاد شود . بدین منظور در طبقه فوقانی حرم ، موزه امامزاده به مساحت 150 متر مربع  و کتابخانه‌ای به مساحت 100 متر و 3000 جلد کتاب به منظور استفاده زائران قرار دارد که در حال حاضر بخش کتابخانه به علت ساماندهی در دسترس نمی باشد.

هر آنچه باید درباره امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد بدانید

در قسمت جنوبی صحن مطهر ساختمانی به عنوان مرکز فرهنگی‌ قرآنی برای عموم مردم در نظر گرفته شده است .در گوشه غربی صحن جهت برخورداری زائرین و مسافرین از خدمات درمانی و پزشکی، دارالشفای زیارتگاه خصوصا در ایام تعطیل و اعیاد و سوگواری در خدمت زائرین می باشد. در گوشه پایین صحن نیز  گلزار شهدای گمنام قرار داشته که مورد توجه و تکریم زائرین این بارگاه قرار دارد.

دسترسی به امام زاده آقا علی عباس

آستان امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (علیهما السلام) در بخش امامزاده شهرستان نطنز در فاصله 8 کیلومتری شهر بادرود و در نزدیکی خالدآباد و 38 کیلومتری شمال شرقی شهر نطنز قرار دارد و به فاصله 16 کیلومتری به جاده ترانزیت بندرعباس ـ تهران، وصل شده و در حد فاصل 70 کیلومتری جنوب شرقی کاشان و 60 کیلومتری شمال غربی اردستان است. برای رسیدن به آن ، پس از مشاهده تابلوی راهنما در میانه ی اتوبان قم به اصفهان و بالعکس که به نام امامزاده مزین شده است ،  از اتوبان خارج شده و تابلوها را دنبال کنید . پس از پشت سر گذاشتن شهر بادرود و گذر از بلوار آسفالته ای که به درختان کاج و نارون مزین شده است به امامزاده می رسید.

کد خبرنگار: ۹
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اللهم صل علی محمد وال محمد
  • نازی IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    جالبه که من نرفتم پابوس با اینکه از اونجا رد شدم اما بعدا که شنیدم حاجت میدن دعا کردم فورا حاجتم برآورده شد و من چقدر خجالت کشیدم...شما اینقدر خوبید و اما من.....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید