مسیر رسیدن به هر مقصد گردشگری مهم است، با ما همراه باشید تا بدانیم از تهران تا آتشکده هارپاک ابیانه چند ساعت است.

از تهران تا آتشکده هارپاک ابیانه چند ساعت است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: آتشکده "هارپاک" یک بنای تاریخی و کهن در روستای ابیانه استان اصفهان است. این آتشکده در زمان هخامنشیان بنا شده و در دوره ساسانیان نیز بخش هایی به آن اصافه شده است. آتشکده هارپاک دارای سه طبقه و چهار طاقی می باشد و مصالح به کار رفته در آن سنگ لاشه و گچ می باشند. آتشکده هارپاک از هر طرف قابل رویت می باشد. در مسیر کوچه اصلی ابیانه که از دروازه بالا تا دروازه پایین امتداد دارد، چهار گذرگاه سرپوشیده (که سبات و یا سابات نامیده می شوند) وجود دارد، و اولین آنها سباتی است که آتشکده هارپاک نیز در آن قرار دارد. این بنا در سه طبقه بنا شده و دارای چهار طاقی میباشد و از سنگ لاشه و گچ ساخته شده است. نام آتشکده "هارپاک" از دو بخش هر به معنای زیر و پک به معنای پله تشکیل شده است که امروزه به صورت هارپاک تلفظ می شود.

تاریخچه و هیجان رسیدن به آتشکده هارپاک

آتشکده هارپاک ابیانه جز معابد زرتشتیان بحساب می آید. این معبد که با قدمت ترین بنا در این روستا بوده، در یکی از گذرگاه های سرپوشیده قرار گرفته است. گفته می شود برای روشن کردن آتشی که در این بنا روشن بوده، از زغال سنگ استفاده می شده است و به همین خاطر، در اطراف این روستا زغال سنگ بسیار یافت می شود. مردم برای این آتش احترام بسیاری قائل بودند و به صورت کاربردی برای روشن کردن راه کاروانها استفاده می شد.

از تهران تا آتشکده هارپاک ابیانه چند ساعت است؟

در مورد نام این آتشکده چندین نظر وجود دارد: برخی می گویند هارپاک نام یکی از شخصیتهای بزرگ زمان هخامنشی بوده است. فرزند هوخشتره، شاه ماد ارثیه پدر خود را که بسیار زیاد بود، کاملا از دست داد. او فرزندی به نام ماندانا داشت. شبی خواب می بیند که ماندانا پسری را بدنیا خواهد آورد که سلطنت ماد را از دست او خواهد گرفت. به همین خاطر، او ترسید و دخترش را به فردی به نام کمبوجیه داد. کمبوجیه فردی آرام بود تا فرزند آنها نیز آرام باشد. فرزند ماندانا، کوروش بود و بعد از تولدش پدر ماندانا دوباره خوابی می بیند و به همین دلیل، به هارپاک که وزیرش بود، دستور از بین بردن کوروش را می دهد. اما، او این کار را نکرد و او را به چوبان دربار سپردند.

کوروش در پارس تصمیم به قیام علیه شاه ماد گرفته و شاه ماد نیز هارپاک را فرمانده سپاه خود قرار می دهد. اما، هارپاک سپاه را تسلیم کوروش کرده و کوروش نیز سلسله ماد را منقرض و پایتختش را فتح می کند. کوروش برای این کار بزرگی که هارپاک کرد، دستور ساخت آتشکده های بسیاری را به نام او می دهد. برخی دیگر هارپاک را به دو کلمه جدا هر و پک تقسیم می کنند که این کلمات در گویش مردم روستای ابیانه به ترتیب به معنای زیر و پله هستند.

از تهران تا آتشکده هارپاک ابیانه چند ساعت است؟

مسیر اصلی رسیدن به آتشکده‌ای حیرت‌انگیز

اگر از مبدا تهران قصد سفر به روستای ابیانه و بازدید از آتشکده هارپاک را دارید، در اتوبان تهران-قم به‌سمت جنوب حرکت کنید. با گذر از آزادراه خلیج فارس وارد اتوبان کاشان-نظنز شوید. پس از رسیدن به پل نطنز گستر، مسیر سمت راست را انتخاب کنید و با ورود به جاده اصلی، راه روستای ابیانه را در پیش بگیرید. این آتشکده که از دیدنی های کاشان به شمار می رود، در روستای ابیانه قرار دارد و از روستاهای استان اصفهان به شمار می رود. آدرس آتشکده هارپاک: استان اصفهان، روستای ابیانه

اگر بخواهید از تهران به سمت این جاذبه گردشگری بروید، می بایست از طریق اتوبان آیت الله سعیدی خود را به آزادراه تهران – قم برسانید. در این مسیر از کنار شهر قم از همان آزادراه تهران – قم پیش رفته و وارد آزادراه خلیج فارس شده تا در ادامه مسیرتان را از آزادراه کاشان نطنز ادامه دهید. با رسیدن به پل نطنز گستر مسیر سمت راست خود را انتخاب کنید و وارد مسیر اصلی می شوید که می تواند شما را به این آتشکده در روستای ابیانه برساند. در این مسیر میدان بسیج را دور زده و وارد خیابان مالک اشتر شده و پس از آن از طریق خیابان امام خمینی به سمت این جاذبه تاریخی حرکت کنید.

از تهران تا آتشکده هارپاک ابیانه چند ساعت است؟

حوالی آتشکده هارپاک

اگر امروزه به سراغ این آتشکده بروید، ذغال سنگ های بسیاری را در حوالی این بنا مشاهده خواهید کرد. روستای ابیانه در موقعیتی جغرافیایی قرار گرفته که تمام بناهای آن بر روی پستی و بلندی قرار دارند و این بنا نیز همانند دیگر بناها بر روی شیبی پست و بلند قرار گرفته است. یکی از بخش های این بنا که همچنان باقی مانده و قابل مشاهده است، یک تالار کوچک می باشد که در آخرین طبقه آن قرار دارد. یکی از طبقات این آتشکده به آداب مذهبی اختصاص داشته و که دارای یک سرسرا متشکل از سه جزء گنبد به همراه چندین بخش دیگر می باشد. اهالی روستای ابیانه از آنجایی که به سنت هایشان بسیار پایبند بودند، نام هارپاک را برای این آتشکده انتخاب کردند و در هیچ کجای دیگر از ایران آتشکده ای با این نام پیدا نمی شود.

یک آتشکده دیگری که در شهر کاشان وجود دارد و از جاذبه های تاریخی دیگر این شهر به شمار می رود، آتشکده نیاسر می باشد که از دوران ساسانیان به جا مانده است. زیارتگاه هینزا: زیارتگاه صخره‌ای هینزا در دل دیواره‌های دره‌ای در جنوب شرقی روستای ابیانه جای گرفته است. این زیارتگاه که به گفته اهالی متعلق به بی‌بی زبیده خاتون (س)، دختر امام موسی بن جعفر (ع)، محل سکونت پنهانی ایشان هنگام فرار از دشمنان محسوب می‌شود.

از تهران تا آتشکده هارپاک ابیانه چند ساعت است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید