چشیدن غذا در یک محیط تاریخی، حس عجیبی خواهد داشت با ما همراه باشید تا از تجربه خوردن غذای سنتی در خانه عباسیان بیشتر بدانیم.

تجربه خوردن غذای سنتی در خانه عباسیان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاشان به عنوان شهری تاریخی، القاب متعددی به خود گرفته است. از جمله لقب های این شهر می توان به دارالمومنین، شهر گل و گلاب و شهر خانه های تاریخی اشاره کرد. در این شهر، خانه های تاریخی بسیار زیبا از روزگاران گذشته نیز به چشم می خورند. از جمله آنها می توان به خانه عباسیان کاشان اشاره کرد. وسعت زیربنای ساختمان به ۷۰۰۰ متر مربع می رسد. حدود ۵۰۰۰ متر مربع از آن برای ساخت خانه درنظر گرفته شده است. این خانه ۵ طبقه، دارای ۵ حیاط مجزاست. خانه عباسیان کاشان در قرن نوزدهم میلادی در محله سلطان امیر احمد کاشان ساخته شد. بنا به شواهدی که وجود دارند، ساخت خانه حدود ۲۰ سال به طول انجامیده است. این بنا به دلیل زیبایی بی نظیرش، به عنوان مکانی تاریخی برای اکران فیلم های سینمایی و سریال مبدل شده است.

تجربه خوردن غذای سنتی در خانه عباسیان

جذابیت حضور در خانه عباسیان کاشان

بعد از اینکه سردر و هشتی این خانه سنتی را پشت سر می گذاریم، قدم به داخل این خانه سنتی می گذاریم و متوجه وجود شیبی در حیاط می شویم. این نشان می دهد که ساختمان نسبت به سطح خیابان در ارتفاع پایین تری قرار دارد. طبقه اول این بنا به گونه ای ساخته شده است که گمان می رود خانه ای از دل زمین روییده است. نمای بیرونی این ساختمان بسیار ساده است، به گونه ای که تصور می کنید به خانه ای معمولی وارد می شوید. وقتی از در خانه وارد آن می شوید، شیوه معماری و طراحی باشکوه آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

باشکوه ترین قسمت بنا مربوط به اتاقی موسوم به اتاق آیینه است. داخل اتاق با گچ بری ها، آیینه کاری ها، دریچه های گچی نازک، درها و پنجره های رنگین به شکل زیبایی تزیین شده اند. سقف این اتاق با استفاده از هنر آیینه کاری نمایی از آسمان کویر را به نمایش می گذارد. این آیینه کاری ها به شکل ماه و ستاره و چیزی شبیه به خورشید در مرکز سقف ایجاد شده اند. زمانی که چراغی در اتاق آیینه روشن می شود، نور در داخل منشورهای شیشه ای آن انعکاس می یابد. انعکاس نور داخل منشورها نمای بسیار زیبایی را در معرض نمایش می گذارند. همچنین این انعکاس باعث روشنایی بیشتر منزل می گردد. منشورها توسط نخ های ابریشمی به صورت آویزان از سقف قرار دارند.

تجربه خوردن غذای سنتی در خانه عباسیان

علاوه بر آن، اتاق آیینه دارای درهای ارسی است که رو به بالا باز می شوند. قسمت بالایی این درها دوجداره هستند. این اتاق به دلیل زیبایی بی نظیری که دارد، در مراسم عروسی مورد استفاده قرار می گرفت. به همین دلیل لقب اتاق عروسی به خود گرفته است. خانه عباسیان کاشان خانه ای منحصر به فرد با تزیینات و معماری بی نظیر است. بازدید از این خانه تاریخی می تواند شما را نسبت به سلیقه گذشتگان در ساخت بنا آشنا کند. اصول معماری خانه تاریخی عباسیان بر چند اصل مهم استوار است که شامل استفاده از سبک گودال باغچه است که در این سبک معماری، بنا پایین تر از سطح کوچه ساخته می‌شود و اصطلاحا گود است تا خانه به آب قنات دسترسی داشته باشد و فشار آب مورد نیاز برای جریان داشتن تامین شود.

لذت خوردن عذا در فضای سنتی

رستوران عباسی که در حیاط پنجم خانه عباسیان قرار گرفته است، فضایی کاملا سنتی و تاریخی دارد که هر گردشگری را به وجد می‌آورد. از تابلوهای بی‌نظیر و تخت‌ها گرفته تا حوض‌های کوچک با فواره زیبا و فرش‌هایی با نقوش ایرانی و... همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا در این محیط منحصربه‌فرد، اوقاتی به‌یادماندنی را سپری کنید. انواع غذاهای سنتی ایرانی و محلی کاشان از دیزی مخصوص و چلوکباب بره گوسفندی تا کباب کوبیده و گوشت لوبیا و دوغ محلی در منوی این رستوران به چشم می‌خورد. تلفن: ۰۳۱۵۵۲۲۱۹۰۰

تجربه خوردن غذای سنتی در خانه عباسیان

در قسمتی از خانه عباسیان یک رستوران سنتی وجود دارد که می توانید در کنار بازدید از خانه در آنجا غذایی سنتی بخورید و کمی هم استراحت کنید تا برای بازدید از جاذبه های دیگر کاشان آماده شوید. لازم به ذکر است که بگوییم این مجموعه حیاطی سرسبز به همراه حوض های آب دارد که طراوت خاصی به این حیاط داده اند اما امکان بازدید از این حیاط وجود ندارد. پیشنهاد می کنیم که بازدید از خانه عباسیان را در پایان بازدیدهای صبح تا ظهرتان قرار دهید تا بتوانید به رستورانی که در این خانه وجود دارد بروید.

این رستوران اولین سفره خانه دارای مجوز در کاشان است و تشویق نامه اداره کل میراث فرهنگی در سال های ٩١ و٩۴ را نیز در کارنامه خود دارد. جاذبه‌های تاریخی خانه عباسیان که کنار، آب‌وهوای کاشان هم یک‌ طرف ماجرا، رستوران و کافی‌شاپ و شربت‌سرا و بستی‌سرا و پارچه‌بافی و قالی‌بافی و فروشگاه عرقیجات از امکانات خانه تاریخی عباسیان محسوب می‌شود. هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ یا ۱۹ غروب می‌توانید زیروروی این خانه را تماشا کنید که در روزهای تعطیل عید، حتی دو ساعت بیشتر می‌شود زمان بازدیدش؛ یعنی حتی تا ساعت ۸ شب. گردشگران داخلی با ۴۰۰۰ تومان و گردشگران خارجی با ۳۰۰۰۰ تومان که بدهند می‌توانند سرمایه‌گذاری تاریخی در ذهنشان بسازند.

تجربه خوردن غذای سنتی در خانه عباسیان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید