خانه عباسیان و بناهای اطراف آن از جمله جاذبه‌های گردشگری کاشان به حساب می‌آیند با ما همراه باشید و از چند جای دیدنی در نزدیکی خانه عباسیان بدانید.

چند جای دیدنی در نزدیکی خانه عباسیان

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه عباسیان کاشان از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این خانه تاریخی در محله سلطان امیر احمد کاشان ساخته شده و به‌حدی زیبا است که برای سریال‌های متعددی همچون مسافر ری، ملاصدرا، جابر بن حیان و خانه‌ای در تاریکی استفاده شده است. ساختار ویژه و اتاق‌های تودرتوی این عمارت، برای هر گردشگری جذابیت دارد؛ به‌خصوص که آینه تمام نمای معماری ایرانی را پیش روی شما قرار می‌دهد. مضاف بر آن، در این خانه شاهد تلاقی انواع هنرهای ایرانی از گچبری‌های پرنقش‌ونگار تا نرده‌های سنگی حجاری‌شده خواهید بود.

زیبایی‌های حیرت‌انگیز خانه عباسیان

خانه عباسیان از جاهای دیدنی کاشان است که از آن به‌عنوان شاهکار معماری ایران یاد می‌شود؛ از همین رو بین گردشگران داخلی و خارجی حسابی معروف است. این خانه تاریخی، از بناهای دوره قاجار محسوب می‌شود که در مدت‌زمان ۲۰ سال توسط حاج محمد ابراهیم تاجر کاشی، از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان ساخته شد و کار ساخت آن از حدود سال ۱۲۴۵ هجری قمری آغاز شد. این خانه بزرگ با وسعت ۵۰۰۰ متر مربع و زیربنای ۷۰۰۰ متر مربعی، دارای پنج حیاط و پنج طبقه است.

مجموعه تاریخی عباسیان، پنج حیاط و گودال باغچه دارد که پس از وفات مالک اولیه آن، به مرور زمان از هم تفکیک می‌شود و به‌صورت پنج خانه مستقل درمی‌آید. از بارزترین ویژگی‌های ارزشمند این بنای تاریخی می‌توان به تزیینات گچبری و نقاشی، رسمی‌بندی، مقرنس، یزدی‌بندی و گره‌سازی اشاره کرد که در اوج زیبایی و ظرافت، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. تاکنون چهار باب این خانه خریداری و مرمت شده است که دو خانه به‌صورت گودال باغچه، یک خانه دو طبقه با حیاطی مسقف و یک خانه نیز در قالب حیاط سنتی حفظ شده‌اند.

چند جای دیدنی در نزدیکی خانه عباسیان

تفاوت عمده‌ این خانه با خانه‌هایی همچون طباطبائی‌ها و بروجردی، در نوع ساختمان آن است که گویی از دل زمین بیرون زده است؛ زیرا طبقه‌ اول آن پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد. خانه عباسیان کاشان برخلاف ورودی غیرتجملاتی و ساده‌اش، در فضای داخلی با اوج هنر و معماری، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این خانه مطابق با اقلیم گرم و خشک منطقه، به‌صورت درون‌گرا ساخته شده و مساحت آن نیز به‌حدی زیاد است که حتی شاید هنگام گشت‌وگذار، راهتان را گم کنید. علاوه بر این، توجه ویژه‌ای به جزییات کاربردی فضاها شده؛ به‌طوری که حتی فضایی مستقل برای آویزان‌کردن گوشت در نظر گرفته شده تا دست گربه به آن نرسد.

خانه عباسیان در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در حال حاضر تحت پوشش سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان است و بخشی از آن به بنیاد سهراب سپهری تعلق دارد. این خانه به‌لطف وجود یک رستوران سنتی می‌تواند لحظه‌های خوشی را برای شما به ارمغان آورد. علاوه بر این، امکانات دیگری نظیر کافی‌شاپ، فروشگاه عرضه سوغات کاشان، بستنی‌سرا و شربت‌سرا، پارچه‌بافی و قالی‌بافی و سرویس بهداشتی نیز در این مجموعه وجود دارد.

چند جای دیدنی در نزدیکی خانه عباسیان

جاهای دیدنی اطراف خانه عباسیان

از آنجایی که این بنا در بافت قدیمی شهر قرار دارد به باقی خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های توریستی شهر کاشان بسیار نزدیک است. نزدیک‌ترین جاذبه دیدنی و گردشگری به این خانه حمام سلطان امیر احمد است که تقریبا ۲۳۰ متر با آن فاصله دارد؛ اگر بخواهید فاصله‌ بین خانه‌ عباسیان تا این حمام تاریخی را پیاده طی کنید، حدود ۳ دقیقه طول خواهد کشید. خانه‌ طباطبایی‌ها یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر است که ۳۵۰ متر با خانه‌ عباسیان فاصله دارد و طی کردن فاصله بین آن دو تنها به ۵ دقیقه پیاده‌روی نیاز دارد. فاصله‌ بین خانه‌ بروجردی‌ها ‌تا اینجا هم به‌لحاظ زمانی حدود ۵ دقیقه است.

حمام سلطان امیراحمد: این حمام به‌لحاظ معماری و تزیینات، نمونه‌ای بی‌بدیل از حمام‌های ایران به شمار می‌رود که در محله‌ای تاریخی و در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری متعددی قرار دارد. یکی از جذابیت‌های این حمام که آن را به سوژه عکاسان تبدیل کرده، پشت بام آن است که از مکان‌های نمادین کاشان محسوب می‌شود. حمام سلطان امیر احمد فقط حدود ۱۵۰ متر با خانه عباسیان فاصله دارد.

چند جای دیدنی در نزدیکی خانه عباسیان

خانه بروجردی ها: این خانه که در عصر قاجار در سال ۱۲۸۰ هجری قمری ساخته شد، در بافت تاریخی کاشان قرار دارد و محل سکونت حاج آقا حسن بروجردی، از بازرگانان شهر کاشان بوده است. خانه بروجردی‌ها که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، با نقاشی‌های و گچ‌بری‌های زیبا و فریبنده تزیین شده است. جالب اینکه این خانه تاریخی کاشان از نظر محبوبیت، به‌عنوان جاذبه گردشگری برتر یونسکو در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اعلام شده بود.

خانه طباطبایی ها: این خانه به‌حدی زیبا است که به‌عنوان عروس خانه‌های ایران شناخته می‌شود و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این خانه ارزشمند با داشتن تزیینات مجلل داخلی و بیرونی نظیر گچ‌بری‌ها، شیشه‌های رنگی و ارسی، اصالت معماری ایرانی-اسلامی را در تناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه به رخ می‌کشد و در حال حاضر زیر نظر سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می‌شود.

چند جای دیدنی در نزدیکی خانه عباسیان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید