۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 55407964

 این روز ها بدلیل فشار اقتصادی و تورم، مردم به دنبال سرمایه گذاری برای حفظ ثروت خود هستند. سوالی که در این میان به وجود می آید این است که کدام یک از روش های سرمایه گذاری مناسب و حافظ سرمایه است. (طلا یا ارز دیجیتال)

طلا یا ارز دیجیتال

طلا از دیرباز از رایج ترین و امن ترین شیوه های سرمایه گذاری بوده و هست. در طول زمان طلا آشفتگی ها و بحران های اقتصادی زمان خود را تحمل کرده و همین باعث اعتماد مردم نسبت به این سرمایه شده است.

چند سالی است که ارز دیجیتال سر و صدای زیادی ایجاد کرده است. معروف ترین ارز دیجیتال یا رمز ارز «بیت کوین» بسیاری از خصوصیات یک ارز را دارد. بیت کوین ارزش خود را در سال ۲۰۲۰ حفظ کرده و توانسته از ضربه مهلک  بیماری همه گیری Covid-۱۹ جان سالم به در ببرد.

در این مقاله بررسی میکنیم که کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر هستند. بیت کوین یا طلا ؟

نوسان

بیت کوین با گذشت ۱۳ سال از عمر خود هنوز یک ابزار بی ثبات است. تغییر قیمت های شدید بیت کوین در سال های گذشته نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است، به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ قیمت هر بیت کوین به ,۰۰۰۲۰ دلار رسید، اما پس از گذشت یک سال قیمت آن به ۴۰۰۰ دلار افت کرد. بسیاری از سرمایه داران  به دلیل نوسانات شدید بیت کوین از سرمایه گذاری در آن خودداری می کنند، چون که چنین رویداد هایی در سال های پیش رو اصلا بعید نیستند. از طرف دیگر طلا نسبت به بیت کوین ثبات بسیار بیشتری دارد. قیمت طلا همواره با نوسانات موجود در پارامترهای اقتصادی و عرضه و تقاضا نوسان می‌کند. این به معنی ثبات کامل طلا نیست و طبق استاندارد های ۲۰۲۱ طلا هنوز کمی بی ثباتی دارد. این نوسان قیمت محلی برای فعالیت معامله گران به وجود می آورد.

قیمت بیت کوین در ابتدای هر سال (۱ ژانویه)

سال

قیمت در اواخر (دسامبر) ۲۰۲۲

 

۱۶,۸۱۶.۲۶$

۲۰۲۲

قیمت در ابتدای سال

 ۲۰۲۲

$۴۷,۶۸۶.۸۱

$۲۹,۳۷۴.۱۵

۲۰۲۱

$۷,۲۰۰.۱۷

۲۰۲۰

$۳,۸۴۳.۵۲

۲۰۱۹

۱۳,۶۵۷.۲۰

۲۰۱۸

جدول ۱- منبع: in۲۰۱۳dollars.com و coindesk.com

قیمت هر انس جهانی طلا در ابتدای هر سال

سال

قیمت در اواخر (دسامبر) ۲۰۲۲

$۱.۸۰۳.۳۵

۲۰۲۲

قیمت در ابتدای سال

 ۲۰۲۲

$۱,۸۰۰.۱۰

$۱,۹۴۶.۶۰

۲۰۲۱

$۱,۵۲۰.۵۵

۲۰۲۰

$۱,۲۸۷.۲۰

۲۰۱۹

$۱,۳۱۲.۸۰

۲۰۱۸

جدول ۲- منبع: goldprice.org  و macrotrends.net

دانش و مهارت

 سرمایه گذاری در بیت کوین میتواند کمی ترسناک باشد، به خصوص اگر دانش و اطلاعات  شما در این زمینه محدود و اولیه باشد. بسیاری از سرمایه گذاران ورشکسته بیت کوین که در این راه دارایی های خود را از دست داده اند، معتقدند که تحقیقات لازم را انجام نداده اند و بر اساس شایعات و شنیده ها پیش رفته اند. سرمایه گذاری در بیت کوین نیازمند آگاهی و تسلط بر خود این ارز دیجیتال و درک نقش تاثیر آن بر سایر ارز ها ( به اصطلاح آلت کوین ها ) است. سه راه برای سرمایه گذاری در بیت کوین وجود دارد: خرید بیت کوین، ترید بیت کوین و استخراج بیت کوین  که نیازمند سخت افزار های استخراج گران قیمت و دانش و مهارت کافی برای ترید بیت کوین است.

در مقابل خرید و سرمایه گذاری در طلا بسیار راحت تر است و دانش خاصی نیاز ندارد. امکان فروش و قدرت نقد شوندگی طلا نیز از بیت کوین بیشتر است. شما هرروزی که بخواهید میتوانید طلای خود را به سرعت بفروشید و یا با هر میزان پولی که دارید طلا بخرید. خریدار علاوه بر جواهرات میتواند طلا بدون اجرت مانند طلا دسته دوم و برخی موارد طلا آب شده بخرد.

شفافیت و ایمنی

سیستم نظارت بر تجارت، توزیع و ردیابی طلا ، فساد در آن را تقریبا غیر ممکن میکند. سرقت و از بین بردن طلا سخت شده است اما ریسک دزدیده شدن طلا در خرید فیزیکی وجود دارد.  بر خلاف بیت کوین، طلا ماهیت فیزیکی دارد و یک هکر نمیتواند سرمایه دیگری را به سرقت ببرد. فساد در بیت کوین به لطف سیستم های رمز گذاری و الگوریتم های پیچیده نیز دشوار است. اما همچنان زیر ساخت های امنیتی آن نیاز به بهبود و ارتقاء بیشتری دارد. از سال ۲۰۱۱ تا به امروز هزاران هزار ارز دیجیتال و بیت کوین به دلیل نقص امنیت، هک و سهل انگاری کارمندان صرافی های ارز دیجیتال به سرقت رفته است. در سال ۲۰۱۶ صرافی معروف بیتفینکس ( Bitfinex ) هک شد و ۱۲۰,۰۰۰ بیت کوین به سرقت رفت. بر خلاف طلا و دیگر دارایی های فیزیکی هیچ نهاد و سازمانی عهده دار از دست رفتن سرمایه در ارز دیجیتال نیست و تنها دیوار دفاعی همان سیستم بلاک چین است که هدف آن جلوگیری از هک و کلاهبرداریست. 

بیت کوین و اخبار دنیا

بیت کوین یک ارز غیر متمرکز است و توسط هیچ دولت و نهاد متمرکزی کنترل نمی‌شود. اما قدرتمندان جهان توانایی دستکاری در ارزش  و موجودیت آن را دارند. ایلان ماسک ثروتمند ترین مرد دنیا این را ثابت کرد. او بار ها در توئیت ها و مصاحبه هایش باعث تغییر قیمت ارز های دیجیتال، بخصوص بیت کوین و دوج کوین شده است. قدرتمندان سودجو  میتوانند با استفاده از این خلاء سود های کلان به جیب بزنند و در این بین، سرمایه گذاران خرد هستند که زیان خواهند دید.

ارزش ذاتی

طلا یکی از کاربردی ترین فلزات دنیا است. رنگ زرد خوشایند، جلا و درخشندگی بالا، طلا را به جزء بی همتای صنعت جواهر سازی تبدیل کرده است. از طلا در صنایع زیادی مانند الکترونیک و هوا و فضا استفاده می شود. کاربرد طلا در پزشکی و دندان پزشکی قابل جایگزین نیست. بیت کوین ارزش قراردادی دارد. ماهیت دیجیتالی و ساختار غیرمتمرکز و توزیع‌شده ارز دیجیتال مورد انتقاد برخی از سرمایه گذاران مشهور از جمله وارن بافت و دونالد ترامپ است. البته بیت کوین به عنوان ابزاری برای انتقال دارایی به سراسر جهان برای آن دسته از افرادی که به زیرساخت های بانکی دسترسی ندارند، مناسب است.

با این وجود برخی این ریسک را پذیرفته و در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده و از این کار راضی هستند. دسترسی بین المللی، تبادل مستقیم و بدون واسطه، عدم کنترل توسط دولت ها از مزایای بیت کوین و رمز ارز ها می باشد. در مقابل هم اکنون بانک ها و سرمایه داران بزرگ در حال خرید طلا می باشند.  پیش بینی تحلیلگران اقتصادی این است که در سال های پیش رو ارزش دلاری هر گرم طلا افزایش چشمگیری داشته باشد و طلا بیش از پیش به عنوان یک دارایی امن و حافظ سرمایه مورد استقبال عموم قرار گیرد. افزایشی که ان را در ۲۲ سال اخیر به صورت مرتب دیده ایم.

طلا یا ارز دیجیتال

تصویر ۱ نمودار قیمت جهانی انس طلا در ۲۰ سال گذشته. منبع: goldprice.org

اگر دانش و سرعت عمل بالا  در بازار ارز دیجیتال (کریپتو کورنسی) دارید؛ خرید و فروش (Trade) ارز های دیجیتال میتواند سودآور باشد. ولی اگر دانش لازم و زمان برای یادگیری این مهارت ندارید و به دنبال راهی برای حفظ سرمایه و افزایش تدریجی و مطمئن آن میگردید؛ خرید طلا میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

در نهایت این سرمایه گذار است که با توجه به خصوصیات سرمایه گذاری و میزان ریسک پذیری خود بین طلا یا بیت کوین انتخاب میکند. اگر به دنبال یک دارایی امن در برابر نوسانات بازار هستید، طلا انتخاب عالی است. و اگر ریسک های سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال را به جان میخرید و به آینده رمز ارز ها و افزایش ارزش آن امیدوارید، میتوانید ارز دیجیتال را انتخاب کنید.

طلا یا ارز دیجیتال

خرید طلا برای سرمایه گذاری

طلا از کجا بخریم ؟یکی از راه های حفظ سرمایه خرید طلا سفارشی میباشد. طلای زرین از برند های معتبر و حرفه ای در زمینه زیورآلات طلا و طلای سفارشی است. پلاک طلا ، دستبند چرم و طلا و سنگ و طلا و انگشتر های اسم و شعر، بخشی از محصولات این برند خوشنام میباشد. زیبایی، تنوع بالا، کیفیت ساخت مطلوب و طراحی منحصر به فرد از نقاط مثبت این گالری می باشد که همه جا پیدا نمی شود. چیزی که این برند را از دیگر گالری های طلا جدا میکند، نوآوری، سرعت و کیفیت بالای ساخت و قیمت مناسب محصولات این گروه می باشد. در واقع شما با خرید از این گالری عضوی از تیم سازنده طلا خواهید بود و با کمک مشاورین متخصص، سلیقه خود را برای جواهر مورد نظر لحاظ خواهید کرد. این تجربه دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود. بنابراین با مراجعه به سایت طلای زرین، محصولات منحصر به فرد این برند را مشاهده و سفارش خود را ثبت کنید.

https://zaringold.com

طلا یا ارز دیجیتال

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید