گوشت بره منبع خوبی از بسیاری از مواد معدنی مانند روی، فسفر و سلنیوم است که همه آن‌ها برای تراکم مواد معدنی استخوان ضروری هستند.

عوارض مصرف زیاد گوشت برای بدن

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، گوشت بره از مواد غذایی محبوب و پرطرفدار است. خوردن گوشت بره یک عمل معمول در بسیاری از نقاط جهان است، اما این گوشت به‌عنوان یکی از گوشت‌های کمتر شناخته‌شده است و نکاتی در مورد این گوشت وجود دارد که باید درک کنید. در این مقاله سعی خواهیم کرد که در مورد این ویژگی‌ها و نکات کلیدی در مورد گوشت بره و مزایای ناشی از مصرف آن برای سلامت انسان صحبت کنیم.

گوشت بره چیست؟

گوشت بره به انگلیسی Lamb Meat، گوشت حاصل از یک بره است که گوسفندی است که در اولین سال زندگی خود می‌باشد. گوشت بره به‌عنوان یک گوشت قرمز در نظر گرفته می‌شود، زیرا دارای سطوح بالایی از میوگلوبین، پروتئینی است که در بافت‌های عضلانی حیوانات خاص (مانند گاوها) یافت می‌شود که هنگامی‌که با اکسیژن مواجه می‌شود، قرمز می‌شود.

در حال حاضر، درحالی‌که گوشت بره یک گوشت قرمز است، ولی گوشت حاصل از انواع تغذیه‌شده بره توسط علف تازه به‌طورکلی کاملاً سالم و منبع قابل‌اعتمادی از پروتئین هستند. ازلحاظ نوع گوشت لخم، چربی بسیار کمی در این گوشت از نوع مرمری وجود دارد، بنابراین اکثریت آن می‌تواند به‌راحتی از طرف طرفین گوشت بریده شود، که می‌تواند این گوشت را حتی سالم‌تر کند.

هنگامی‌که این گوشت استفاده می‌شود، گوسفند دارای طعم ملایم است که از گوشت مرغ یا گوشت گاو بهتر است و عطروطعم خوشایند و دلپذیر این گوشت مخصوصاً هنگام کباب کردن یا پختن، در سراسر جهان موردعلاقه افراد مصرف‌کننده آن است.

گوشت بره تنها از گوسفندان جوان به دست آید، اما دو نوع دیگر از انواع گوشت، گوشت Hogget ( گوسفند ۱-۲ ساله) و گوشت گوسفند وجود دارد. Hogget معمولاً از یک گوسفند بین ۱ تا ۲ ساله به دست می‌آید، درحالی‌که گوشت گوسفند از یک گوسفند بالغ به دست می‌آید. عطر و طعم گوشت با بالا رفتن سن گوسفند تشدید می‌شود، اما همچنین سخت‌تر می‌شود، به همین دلیل گوشت بره اغلب برای مصرف ترجیح داده می‌شود.

ارزش غذایی گوشت بره

این گوشت از نظر علم تغذیه یک منبع بسیار غنی از مواد معدنی، از جمله آهن، روی، کلسیم، سلنیوم، پتاسیم، مس و منیزیم و همچنین ویتامین‌های مختلف گروه B است.

۴ اونس (۱۱۳ گرم) از گوشت بره شامل حدود ۲۸ گرم پروتئین است، اما تقریباً ۲/۳ از چربی اشباع موردنیاز روزانه شما را نیز تأمین می‌کند، به‌طوری‌که در هنگام مصرف گوشت بره پرهیز از زیاده‌روی و مصرف متعادل این گوشت توصیه می‌شود.

همان ۴ اونس از این گوشت حاوی بیش از ۳۳۰ کالری است. علاوه بر چربی‌های اشباع‌شده، گوشت بره دارای برخی از چربی‌های غیراشباع نیز است.

خواص مصرف گوشت بره

مهم‌ترین مزایای ناشی از مصرف این گوشت شامل محافظت از بدن در برابر کم‌خونی، افزایش توده عضلانی، بهبود سلامت استخوان، بهبود سیستم ایمنی بدن و سلامت سیستم عصبی، جلوگیری از نقایص زایمان و غیره است.

پیشگیری از بروز سرطان

لینولئیک اسید (CLA) موجود در گوشت بره در سطوح قابل‌توجهی یافت شده است و این ترکیب در تعدادی از مطالعات در مبارزه با سرطان سینه در ارتباط است.

جلوگیری از ایجاد بیماری کم‌خونی با مصرف گوشت بره

با مقدار خوبی از هر دو کلسیم و آهن، این نوع از گوشت قرمز می‌تواند در پیشگیری از بیماری کم‌خونی با ارائه آهن به‌اندازه کافی برای ایجاد گلبول‌های قرمز جدید کمک کند.

گوشت بره و کاهش وزن

علیرغم بالا بودن کالری و چربی‌های اشباع‌شده، شواهدی وجود دارد که گه گاه گوشت بره می‌تواند به افزایش حس سیری و افزایش فعالیت متابولیک کمک کند و پروتئین‌های زیادی نیز تولید کند.

کمک به پیشگیری از بروز نقایص هنگام تولد

این گوشت یک منبع غنی از اسید فولیک است که وجود آن برای جلوگیری از ایجاد نقص لوله عصبی در کودکان تازه به دنیا آمده ضروری است.

گوشت بره و سلامت پوست

با بودن مقادیر قابل‌توجهی از اسیدهای چرب امگا ۳ در این گوشت، پوست دارای بعضی از ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی می‌شود، بنابراین چین‌وچروک‌ها و لکه‌های در ارتباط با سن در فرد مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.

تراکم استخوان با خوردن گوشت بره

گوشت بره منبع خوبی از بسیاری از مواد معدنی مانند روی، فسفر و سلنیوم است که همه آن‌ها برای تراکم مواد معدنی استخوان ضروری هستند.

گوشت بره و سیستم ایمنی

بدون وجود مقادیر کافی روی در بدن شما، سیستم ایمنی بدن شما در معرض خطر قرار می‌گیرد، اما تنها یک سهم مصرف از گوشت بره به میزان ۳۰٪ نیاز روزانه شما را در این زمینه تأمین می‌کند.

توده عضلانی بیشتر با گوشت بره

گوشت بره به‌عنوان منبع منسجمی از پروتئین، می‌تواند به بهبود و افزایش توده عضلانی کمک کند، درحالی‌که همچنین مصرف این ماده غذایی باعث بهبود عملکرد جسمانی و فعالیت متابولیک در بدن می‌شود.

مزایای دیگر این گوشت

بره حاوی پروتئین و ریزمغذی‌های ضروری مانند آهن است و ممکن است در طول قاعدگی درد را کاهش دهد و خطر سکته مغزی و بیماری کلیوی را کاهش دهد. همچنین این ماده غذایی در کاهش نشانه‌های اوتیسم و افزایش سلامت سیستم عصبی کمک می‌کند.

اثرات جانبی و عوارض احتمالی ناشی از مصرف گوشت بره

برخی از عوارض جانبی ممکن در مورد خوردن گوشت بره وجود دارد، به ویژه اگر شما این ماده را بیش‌ازحد مصرف کنید، از جمله موارد زیر است:

خطر بالای فشارخون بالا

کلسترول بالا

دیابت

مشکلات قلبی عروقی

عوارض احتمالی گوشت بره

همان‌طور که ذکر شد، این نوع گوشت قرمز دارای مقادیر بسیار زیادی از چربی اشباع است، درحالی‌که مصرف متعادل گوشت بره قابل‌قبول و مفید است، خوردن بیش‌ازحد این ماده غذایی باعث افزایش کلسترول سرمی می‌شود. این امر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و دیابت را در فرد مصرف‌کننده افزایش دهد.

همچنین مصرف بیش‌ازحد این ماده غذایی سطوح پورین را در بدن افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه در فرد مصرف‌کننده شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید