محققان حوزه پزشکی اعلام کردند که یکی از زیر سویه‌های اومیکرون در برابر همه آنتی‌بادی‌های درمانی موجود مقاوم است.

هشدار محققان درباره زیرسویه جدید اومیکرون

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، آیا درمان‌های آنتی بادی تایید شده کنونی مورد استفاده برای درمان بیمارانی که ریسک بالاتری برای ابتلا به کووید-۱۹ شدید دارند در برابر زیر سویه‌های ویروسی که هم‌اکنون در گردش هستند نیز موثر هستند؟

براساس تحقیقات جدید در یک موسسه آلمانی، زیر سویه جدید اومیکرون با نام BQ.۱.۱ در برابر همه درمان‌های آنتی‌بادی تایید شده مقاوم است.

در بدن افراد مبتلا به ویروس کرونا (SARS-CoV-۲) یا واکسیناسیون کووید-۱۹ ایمنی ایجاد می شود که منجر به ایجاد آنتی‌بادی‌های خنثی کننده این ویروس می شود که به محافظت در برابر ابتلای مجدد یا یک دوره شدید بیماری کمک می‌کند. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده با اتصال به پروتئین اسپایک ویروسی از بدن محافظت کرده و از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

با این حال برخی از انواع ویروس کرونا ( SARS-CoV-۲) به خصوص سویه اومیکرون از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده فرار می‌کند و به علت جهش در پروتئین اسپایک، حتی در افراد واکسینه شده یا در حال نقاهت باعث ابتلا به بیماری با علامت می‌شوند. این به عنوان فرار از سیستم ایمنی شناخته می شود و برای جمعیت‌های پرخطر از جمله افراد مُسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است.

بدن افراد در معرض خطر اغلب قادر به ایجاد یک پاسخ ایمنی کافی برای محافظت در برابر بیماری شدید حتی پس از واکسیناسیون کامل نیست، برای محافظت از بیماران پرخطر، آنتی‌بادی‌های تولید شده از طریق بیوتکنولوژی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه یا به‌عنوان یک درمان اولیه پس از تایید عفونت SARS-CoV-۲ تجویز می‌شوند.

جهش در پروتئین اسپایک انواع مختلف ویروس کرونا باعث ایجاد مقاومت در برابر درمان های آنتی بادی می شود. از این رو مهم است که به طور منظم نظارت شود که آیا آنتی بادی های درمانی همچنان در برابر سویه‌های ویروسی در حال گردش موثر هستند یا خیر.

تیمی از محققان واحد زیست شناسی عفونت در موسسه تحقیقاتی لایبنیتز آلمان این موضوع را بررسی کردند که درمان‌های آنتی بادی تایید شده تا چه حدی بطور موثر سویه‌های در حال گردش ویروس اومیکرون را مهار می‌کنند. این محققان دریافتند که زیرسویه BQ.۱.۱ از سویه اومیکرون که در سرتاسر جهان رو به افزایش است، نسبت به تمام درمان های آنتی بادی موجود مقاوم است.

پریرنا آرورا از دست اندرکاران اصلی این مطالعه تحقیقی در این مورد گفت: ما برای مطالعات خود ذرات ویروسی غیرقابل انتشار (non-propagating) حامل پروتئین اسپایک، گونه‌های ویروسی منتخب را با رقیق‌شدگی‌های مختلف آنتی‌بادی‌های مورد آزمایش مخلوط کردیم و سپس مقدار آنتی‌بادی مورد نیاز برای مهار عفونت کشت‌های سلولی را اندازه‌گیری کردیم.

وی افزود: در این بررسی در مجموع ۱۲ آنتی‌بادی مجزا که ۶ مورد از آنها برای استفاده بالینی در اروپا تایید شده‌اند و ۴ کوکتل آنتی‌بادی آزمایش شدند.

این محقق یادآور شد: در این بررسی مشخص شد که سویه فرعی BQ.۱.۱ از اومیکرون قابل خنثی شدن توسط آنتی‌بادی‌های فردی یا کوکتل‌های آنتی بادی نیست. در مقابل، سویه فرعی BA.۵ اومیکرون که در حال حاضر سویه غالب است هنوز توسط یک آنتی بادی تایید شده و دو کوکتل آنتی بادی تایید شده خنثی می‌شود.

این یافته که سویه فرعی BQ.۱.۱ اومیکرون در حال حاضر در برابر یک آنتی‌بادی درمانی جدید که قرار است در آمریکا تایید شود، مقاوم است، اهمیت یافتن درمان‌های آنتی‌بادی جدید را مورد تاکید قرار داده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید