تشدید آلودگی هوای تهران از ۱۹ آذر ماه تاکنون ادامه دارد و نفس تهرانی را به شماره انداخته است. روزنامه همشهری در گزارشی به معرفی به مقصران و منابع آلودگی هوا پرداخته است.

۲۳ دستگاه‌ مسئول آلودگی هوا چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ / نقشه منابع ثابت آلودگی هوای تهران را ببینید + عکس

به گزارش سلام نو، روزنامه همشهری نوشت: از میان ۲۳ دستگاه‌ مسئول درخصوص آلودگی هوای کلانشهرها، ۹دستگاه هیچ‌گونه اقدامی نکرده‌اند و ۷دستگاه اندک وظایفی را انجام داده‌اند.

در سال ۱۳۹۶ قانون ملی هوای پاک تصویب و وظایف دستگاه‌های مسئول در ۳۴ماده آن مشخص شد. در این قانون، مشخص شده بود که حدود ۲۳دستگاه مختلف کشور باید ۱۱۲ اقدام که بعضی از اقدامات به صورت مشترک بین چند نهاد تعریف شده‌اند، انجام دهند، اما در سال۱۳۹۹ «گزارش حسابرسی زیست‌محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک با دامنه‌ ۸ کلانشهر» منتشر شد که نشان می‌داد به جز ۱۰اقدام، بقیه تکالیف قانونی یا اجرا نشده یا به‌صورت ناقص اجرا شده است.

در سال۱۴۰۰ هم گزارش دیوان محاسبات اعلام کرد که فقط ۱۰درصد تکالیف قانونی اجرا شده است. در اینجا تعداد وظایفی که بر عهده دستگاه‌ها بوده و تعدادی که بنا بر گزارش دیوان محاسبات انجام گرفته است را می‌بینید. برخی دستگاه‌ها هم برنامه‌هایی را به اجرا درآورده‌اند، اما این کار ناقص پیش رفته و اغلب نتیجه لازم را نداشته است.طبق این پایش وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نفت، دادگستری، راه وشهرسازی، صمت، بهداشت و کشور و سازمان‌های شهرداری‌ها و محیط زیست اندک وظایفی از تکالیف قانونی خود در خصوص کاهش آلودگی هوا را انجام داده‌اند.۷دستگاه هم در سال ۱۴۰۰ اقدام خاصی نداشته‌اند.

وظایفی که نیمه‌کاره ماند

دستگاه‌هایی که براساس قانون هوای پاک مسئولیت بیشتری در زمینه مقابله با این مشکل دارند، برنامه‌هایی را به اجرا در آورده‌اند اما بنا به تحقیق دیوان محاسبات این برنامه‌ها ناقص اجرا شده و به هدفی که برای آنها مشخص شده بود نرسیده است.

آلودگی بی‌صاحب

آلودگی هوای تهران از کدام منابع ایجاد می شود؟

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور از ۱۹آذر آغاز شده و تا امروز صبح برای ۲۵۰ساعت مستمر ادامه داشت، اما پرسشی که اذهان عمومی را به‌خود مشغول کرده آن است که این آلودگی از کدام منابع ایجاد شده؟ وسایل نقلیه از یک‌سو و صنایع و نیروگاه‌ها از سوی دیگر در همه شهرهای بزرگ جزو متهمان تولید آلودگی هوا بوده و هستند و بارها در پژوهش‌های دانشگاهی متعدد بر این نکته تأکید شده است. البته نهادهای نظارتی به‌صورت دوره‌ای پایش‌های خود را انجام می‌دهند، اما توجیه اقتصادی همواره بر شرایط محیط‌زیستی غلبه می‌یابد و همین موضوع باعث شده کیفیت هوا به وضعیتی برسد که همه شاهد آن هستیم.

روزنامه همشهری با همکاری شرکت دانش‌بنیان تیزنگر به تصاویر و نقشه‌های یک ماهواره محیط‌زیستی شناخته‌شده در جهان دست یافته است که نقشه آلودگی هوای تهران از منابع ثابت را در بازه زمانی ۱۰روز اخیر ارسال کرده است.این تصاویر از ماهواره‌ «سنتینل ۵» استخراج شده است. این ماهواره محیط‌زیستی برای شناسایی و رهگیری آلاینده‌های جوی کاربرد دارد و امکان ردیابی آلاینده‌های منتشرشده هوا را می‌دهد. جمع‌آوری داده‌های این نقشه در بازه زمانی ۱۹تا ۲۸آذر (امروز) نقطه دقیق منابع ثابت آلاینده هوای استان تهران را مشخص کرده است. بر این اساس، طی دوره زمانی مذکور که منطبق بر آلودگی هوای اخیر در استان تهران است، ۱۲۰منبع آلایندگی ثابت در این استان شناسایی شده که ۶۰درصد آنها درست در میدان باد تهران قرار دارند. نکته تامل‌برانگیز اینکه نقشه‌های ماهواره سنتینل۵ از منابع ثابت آلاینده تهران به‌شدت با شهرک‌های صنعتی غرب و جنوب استان تهران تطابق دارد.

اینفوگرافیک | همه مقصران آلودگی هوا | ۱۲۰ منبع ثابت آلودگی هوای تهران در ۱۰ روز اخیر

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید