فردا نمادهایی که امروز رشد قابل توجهی داشتد احتمالا با عرضه صف‌های خرید مواجه شوند و شاید تا محدوده منفی دامنه نوسان پیش‌ روند.

پیش بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱/ معاملات فردا چگونه پیش خواهد رفت؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس تهران تنها پس از یک روز استراحت دوباره روی ریل صعود گام برداشت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۳۰ هزار و ۳۰۸ واحدی، افزایش ۲.۰۶ درصدی را تجربه کرد و پس از ۱۶۲ روز مجددا در ابرکانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن بازار سرمایه نیز هم‌گام با نماگر اصلی رشد پرقدرتی را تجربه کرد. شاخص یادشده در پایان جریان دادوستدهای روز یکشنبه با رشد ۱.۷۱ درصدی در محدوده ۴۴۳ هزار و ۹۶۲ واحدی قرار گرفت.

امروز علاوه بر عملکرد خوب شاخص کل بورس، اعداد و ارقام اطراف بازار سرمایه نیز همه نشان از بهبود وضع بازار سرمایه دارند. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری در محدوده ۵ هزار و ۵۵۵ هزار میلیاردی توقف کرد تا افزایش ارزش معاملات نسبت به روزهای شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، سهامداران را به تداوم رشد امیدوار ساخت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از ورود سرمایه این افراد به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از ورود ۱۶۷ میلیارد پول به بازار می‌دهد.

بازار سرمایه سپر تورمی همیشگی

محمد رضانژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: طبق انتظار بازار دلار مجددا نقش جهت‌دهی به بازار سرمایه را بر عهده گرفته است. با توجه به اینکه دلار در هفته‌های اخیر رشد قابل توجهی کرد. بازار سرمایه هم همیشه به طور سنتی به عنوان سپر تورمی عمل می‌کند. مثبت‌های این روزهای بازار سرمایه با توجه به کم شدن ریسک‌ها به ویژه ریسک‌هایی که در حوزه سیاسی داشتیم خیلی مورد عجیب و غریبی نیست و انتظار چنین رشدی از بازار بعید نبود.

وی افزود: اهالی بازار تنها در مورد زمان این رشد شک داشتند که پس از بررسی و تصویب بودجه خواهد بود یا پیش از آن. به طور کلی شرایط بازار سرمایه خوب بوده و به نظر می‌رسد بورس تهران برای شاخص کل یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی دورخیز کرده است.

رضانژاد در رابطه با عملکرد خنثی و بعضا منفی گروه‌های خودرو و دارویی‌ها گفت: گروه دارو و گروه خودرو با توجه به گزارش‌های ۶ ماهه خوب دارویی‌ها و بحث عرضه خودرو در بورس کالا هم‌چنین عرضه بلوکی خودروسازان، رشدی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی تجربه کردند. بنابراین در حال حاضر وضعیت نورمال خود را طی می‌کنند.

سهام دلاری پیشتاز رشد معاملات امروز بورس

این کارشناس در خصوص لیدرهای صعود شیرین بازار سرمایه تصریح کرد: از سمت مقابل گروه‌های یاد شده، سهم‌های اصطلاحا دلاری با توجه به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو آمریکا، از رشد جاماندند. در حال حاضر با گام جدید صعودی نماگر اصلی تالارشیشه‌ای این صنایع در حال جبران عقب‌افتادگی خود هستند. تعریف کلی سهام دلاری در بازار سرمایه ایران، سهامی هستند که فروششان دلاری است البته این نکته را باید در نظر گرفت که کلیت بازار در نهایت از رشد دلار منتفع می‌شوند اما گروه‌هایی نظیر فولادی‌ها، معادن، پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها صنایع اصطلاحا دلاری در بین فعالان بازار شناخته می‌شوند.

پیش‌بینی معاملات فردا

رضانژاد در این رابطه به تجارت‌نیوز تشریح کرد: نکته مشخص عوض شدن ترند بازار سرمایه است. حجم و ارزش معاملات همه در این روزها حاکی از این است که بازار سرمایه می‌تواند سیکل مثبتی را در ماه‌های آینده طی کند. فردا نمادهایی که امروز رشد قابل توجهی داشتد احتمالا با عرضه صف‌های خرید مواجه شوند و شاید تا محدوده منفی دامنه نوسان پیش‌ روند.
وی افزود: اما اگر هم فردا سناریو منفی برای جریان معاملات متصور باشیم، ماهیت این منفی از جنس اصلاح روز گذشته خواهد بود. در فاز جدید بورس تهران روزهای منفی بازار با اصلاح اندک و در حد ۳ تا ۵ هزار واحد اما روزهای سبز با گام بلند مانند امروز همراه است. به این معنا که اصلاح احتمالی فردا به اندازه رشد امروز نخواهد بود. در کل با توجه به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما، منفی‌های کم جان در برابر روزهای مثبت قوی چشم‌انداز بازار سرمایه است. مگر اینکه فردا بازار دلار شرایط اصلاحی را تجربه کند و بورس تهران متاثر از آن حالت دفاعی به خود گیرد اما روند کلی رو به بالاست.
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید