استان مازندران از زیباترین و سرسبزترین شهرهای ایران با زیبایی‌های وصف نشدنی همواره توجه بسیاری از مخاطبین را به خود جلب کرده است.در این میان سهم قابل توجهی از این زیبایی ها اختصاص دارد به طبیعت های بکر که از غنی ترین سرمایه های این استان است.

بالابند؛ چشم‌گیرترین روستا در تنکابن

سلام نو - سرویس گردشگری: شهرستان تنکابن یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است. این شهرستان از سمت غرب به شهرستان رامسر، از شمال به دریای خزر، از شمال شرقی به شهرستان عباس‌آباد، از شرق به شهرستان کلاردشت و از جنوب به رشته کوه‌های البرز، شهرستان طالقان و منطقه الموت متصل است.

مرکز این شهرستان شهر تنکابن است و این شهر مرکز فرمانداری ویژه تنکابن می‌باشد.اهالی این شهرستان به گویش تنکابنی و زبان‌های فارسی و مازندرانی و گیلکی گویش می‌کنند و از محصولات مهم آن می‌توان به انواع مرکبات، کیوی، برنج و چای اشاره کرد.شهرستان تنکابن پنجمین شهرستان پر جمعیت مازندران و پرجمعیت‌ترین شهرستان غرب مازندران است.

بالابند؛ چشم‌گیرترین روستا در تنکابن

روستای بالابند کجاست؟

بالابند روستایی در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی تنکابن در استان مازندران است یکی از مناظر بسیار زیبای این روستا چشم انداز مزارع سرسبز چای است که همچون پارچه ی مخملی سبز دور تا دور روستا را پوشانده و جلوه‌ای فوق العاده به آن بخشیده اند. اهالی این روستا به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و در گذشته بیشتر به دامداری مشغول بوده اند، ولی از حدود پنجاه سال پیش چایکاری در این روستا شروع شده و امروزه شغل اکثر مردم چایکاری است. این روستای سرسبز دارای تابستان های گرم و شرجی و زمستان های خنک است، در فصل زمستان به علت سردی هوا و نبود زیر ساخت های مناسب جمعیت ساکن در روستا به حداقل می رسد. شما می توانید در بهار و اوایل پاییز که بهترین فصول برای سفر به این روستا هستند به این مکن جذاب سفر کنید.

بالابند؛ چشم‌گیرترین روستا در تنکابن

جمعیت روستای بالابند

فاصله زیاد تا شهر تنکابن و همچنین مشکل اشتغال باعث مهاجرت عمده به روستاهای مجاور و شهر شده‌است. جمعیت این روستا در گذشته بالغ بر ۲۰۰ خانوار بود ولی در فصل زمستان این جمعیت به حداقل مقدار است. زیرساخت‌های عمده در این روستا شامل جاده آسفالته، آب لوله کشی، برق، تلفن و مدرسه ابتدایی و مسجد است که در حدود ده سال می‌باشد که کارخانهٔ چای طلای سبز بالابند ساخته شده‌است که این سبب حل بسیاری از مشکلات مردم گشته . اسم این روستا به گویش محلی «جوربند» است به این دلیل می‌باشد که پیشوند فامیلیه اکثریت مردم بومی جور می‌باشد مثلاً ناصر جور ابراهمیان .

وجه تسمیه روستای بالابند

«جور» به زبان محلی (گیلکی)به معنی بالا است. که علت نامگذاری این روستا قرارگیری آن در دامنه‌ای مشرف به دره که یکی از سرشاخه‌های رودخانه شیرود است، می‌باشد. گونه‌های جنگلی در اطراف این روستا شامل ممرز، راش، افرا، توسکا و شمشاد است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا چشم انداز زیبای ان به شهر تنکابن است. هرچند باغات چای به مانند مخملی سبز تمام این روستا را پوشانده و مناظری سحرانگیز و بدیع را ایجاد کرده‌است. این روستا در صورت برنامه‌ریزی مناسب به پتانسیل‌های مناسبی برای اشتغال در زمینه دامداری صنعتی و چای دارد.این روستا به لحاظ جغرافیایی در دهستان گلیجان و بخش مرکزی شهرستان تنکابن قرار دارد. برای رسیدن به این روستا می‌توان از طریق سلیمان آباد یا شیرود ادامه مسیر داده و پس از رسیدن به روستای چالکش از ارتفاع جلگه‌ای خارج شده و به سمت جنگل حرکت نموده و پس از عبور از روستای آهکچال به روستای بالابند رسید. طول جاده جنگلی از روستای چالکش تا بالابند حدود ۷ کیلومتر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید