تنکابن یکی از شهرهای بسیار زیبای مازندران می‌باشد که زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر روستای ایثارده می‌باشد که در منطقه زیبای جنگلی واقع شده است.

ایثارده؛ روستایی محبوب در قلب تنکابن

سلام نو - سرویس گردشگری: تنکابن در زمان پهلوی با نام شهسوار شناخته میشد و بعد از انقلاب به تنکابن که نام این شهر در زمان قاجار هم بود تغییر یافت. مردم این شهر به زبان گیلکی و مازنی سخن میگویند.

در این شهر میوه هایی همچون سیب، آلو ، آلوچه ، کیوی و پرتقال به وفور یافت میشود و محل مناسبی برای پرورش گل و گیاهان تزئینی میباشد.

تنکابن به این دلیل که در شمال کشور و در جنوب دریای خزر واقع شده دارای آب و هوای مرطوب است و در اکثر روزهای سال بارانی میباشد و به همین دلیل مزراع و کارخانه های چای و برنج در این شهر زیاد هستند.

از ارتفاعات این شهر میتوان به کوه های بِلِس کوه، نواسرکوه ، پیت غار ، کوه بلور، عَلَم کوه، تخت سلیمان و مرتفع ترین کوه با نام سیالان اشاره کرد.

تنکابن جاذبه های طبیعی زیادی همچون روخانه های چشمه کیله، وَلَم رود، تیله رود ، رودخانه میرشمس الدین، شتارود، تنگه چال، تیرِم، گرمارود ، صفارود و چالک رود، چشمه های آبگرم معدنی سه هزار ، شلفت و فلکده درلیرسر و آبشار سنگ بن چشمه دارد که همین امر موجب رشد صنعت اکوتوریسم این منطقه شده است.

ایثارده؛ روستایی محبوب در قلب تنکابن

آشنایی با تنکابن

این شهرستان مرکز باغ‌های کیوی و پرتقال و چای است و همچنین یکی از بزرگترین مراکز پروش و صادرکننده انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و زینتی است. شهرستان تنکابن با دارا بودن مراکز متعدد پرورش ماهی در شیرود، دوهزار و … قطب پرورش ماهی ایران است و همچنین مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کل کشور است.

جمعیت کل شهرستان تنکابن بر اساس آخرین سرشماری در سال نود و پنج ۱۶۶٫۱۳۲ نفر بوده‌است. بخش مرکزی آن با ۹۹٫۱۹۰ نفر (که از این بین جمعیت شهر تنکابن ۵۵٫۴۳۴ نفر و شهر شیرود ۱۱٫۳۷۷ نفر می‌باشد)، بخش خرم‌آباد با ۴۱٫۰۰۶ نفر و بخش نشتا با ۲۵٫۹۳۵ نفر ساکنان کل شهرستان تنکابن را تشکیل می‌دهند.

به‌طور کلی شهرستان تنکابن امروز با تنکابن زمان قاجار تفاوت‌های زیادی دارد، شهرستان تنکابن در گذشته شامل ۵ شهرستان دیگر بوده که امروزه از این شهرستان جدا شده‌اند. شهرستان رودسر در سال ۱۳۲۰ (از شهرستان رودسر نیز شهرستان املش منشعب شده‌است)، شهرستان‌های چالوس و نوشهر تحت عنوان یک شهرستان در آن زمان در سال ۱۳۲۴، شهرستان رامسر بعد از انقلاب و در سال ۱۳۶۴ از این شهرستان بزرگ جدا شده‌اند و به شهرستان‌های مستقلی تبدیل شده‌اند؛ و شهرستان عباس‌آباد (تنکابن) واقع در ناحیه شرقی شهرستان بزرگ تنکابن از سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرد.

ایثارده؛ روستایی محبوب در قلب تنکابن

روستای ایثارده کجاست؟

ایثارده، روستایی است از روستاهای تنکابن از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان گلیجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید