نفت خام یکی از مهم تربن سرمایه های طبیعی کشورهاست و تولید آن و فرآورده های نفتی، نقش مهمی در اقتصاد جهان بازی می کند.

اسامی برترین کشورهای تولید کننده نفت در جهان + ایران در رده چندم قرار دارد؟

به گزارش سلام نو، نفت خام برای اقتصاد مدرن ضروری است. از نفت علاوه بر تولید بنزین و برق، به عنوان مواد اولیه برای تهیه محصولاتی مانند پلاستیک، پلی اورتان و کالاهای دیگر استفاده می شود. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به ۱۵ کشوری که بیشترین تولید نفت را در جهان دارند.

بر اساس بررسی آماری بریتیش پترولیوم BP از انرژی جهانی ۲۰۲۲، این ۱۵ کشور، به عنوان برترین تولیدکنندگان نفت در سال ۲۰۲۱ انتخاب شده اند:

۱۵. نیجریه

برترین کشورهای تولید کننده نفت جهان کدامند؟

نیجریه با توجه به تولید ۱.۶۳ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۱، در فهرست ۱۵ کشوری که بیشترین نفت را در جهان تولید می کند، رتبه ۱۵ را به خود اختصاص داده است. نفت برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ در این کشور آفریقایی کشف شد و نیجریه در سال ۱۹۷۱ به اوپک پیوست. نیجریه دارای ذخایر نفت خام بیش از ۳۷ میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی ۵.۸۵ تریلیون متر مکعب است.

۱۴. قطر

قطر با تولید ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است. این کشور همچنین یکی از تولیدکنندگان عمده گاز طبیعی است زیرا دارای سومین ذخایر بزرگ شناخته شده گاز طبیعی در جهان، با حدود ۲۴.۷ تریلیون متر مکعب است. تولید نفت، گاز و هیدروکربن، ۳۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد.

۱۳. قزاقستان

برترین کشورهای تولید کننده نفت جهان کدامند؟

ذخایر نفت خام قزاقستان ۳۰ میلیارد بشکه است که در اوراسیا پس از روسیه در رتبه دوم قرار دارد. این کشور همچنین دارای ذخایر گاز ثابت ۳ تریلیون متر مکعب و ذخایر پیش بینی شده ۵ تریلیون متر مکعب است. قزاقستان در نتیجه منابع قابل توجه خود، ۱.۸۱ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ تولید کرد.

۱۲. مکزیک

مکزیک با تولید ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱، رتبه دوازدهم را در فهرست ۱۵ کشور تولیدکننده بیشترین نفت در جهان دارد. مکزیک با توجه به نزدیکی خود به ایالات متحده، در سال ۲۰۲۱، ۲۱۲ میلیون بشکه نفت به ایالات متحده صادر کرد و ۱.۶ میلیون بشکه در روز، فرآورده های نفتی تصفیه شده وارد کرد؛ چراکه بخش پالایش این کشور از آمریکا کم تر توسعه یافته است.

۱۱. نروژ

برترین کشورهای تولید کننده نفت جهان کدامند؟

نروژ به دلیل ثروت نفتی خود یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص سرانه است. در سال ۲۰۲۱، این کشور ۲.۰۲ میلیون بشکه در روز صادر کرد. تقریباً تمام نفت و گاز تولید شده در نروژ صادر می‌شود که باعث شده دولت در دهه‌های اخیر مازاد تجاری بالایی داشته باشد.

۱۰. کویت

تولید نفت کویت از حدود ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۰، به ۲.۷۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. این کشور قصد دارد تولید گاز طبیعی را تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۲ میلیارد متر مکعب در روز افزایش دهد.

۹. برزیل

برترین کشورهای تولید کننده نفت جهان کدامند؟

برزیل بزرگترین ذخایر نفت فوق عمیق قابل بازیافت در جهان را دارد. این کشور بزرگترین تولیدکننده نفت در آمریکای جنوبی و نهمین تولیدکننده نفت در جهان با تولید ۲.۹۹ میلیون بشکه در روز است. روند تولید نفت برزیل در دو دهه گذشته افزایش یافته است. در حالی که تولید نفت برزیل در سال ۲۰۰۵ حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز بود، در حدود سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز شد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، برای آینده، انتظار می رود تولید نفت برزیل در سال ۲۰۴۰ به ۵.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

۸. ایران

ایران سومین دارنده ذخایر بزرگ نفت و دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز طبیعی جهان است. اما با توجه به سرمایه گذاری و تحریم ها، ایران به پتانسیل کامل خود دست نیافته است. با این وجود، ایران همچنان با تولید ۳.۶۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ در فهرست ۱۵ کشور تولیدکننده بیشترین نفت در جهان در رتبه هشتم قرار دارد. در صورت لغو تحریم ها، تولید نفت ایران می تواند افزایش یابد و این کشور می تواند در فهرست ۱۵ کشوری که بیشترین نفت را در جهان تولید می کنند، صعود کند.

۷. امارات متحده عربی

برترین کشورهای تولید کننده نفت جهان کدامند؟

امارات متحده عربی با تولید ۳.۶۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ یک کشور بزرگ تولیدکننده نفت است. امارات متحده عربی علاوه بر داشتن حدود ۱۰۰ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت، هفتمین ذخایر گاز طبیعی این کشور، ۶,۰۰۰ میلیارد متر مکعب است.

۶. چین

چین ۳.۹۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ تولید کرد که ۲.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، اما هنوز کمتر از میانگین تولید این کشور در سال ۲۰۱۵ است که بیش از ۴.۳ میلیون بشکه در روز بود. در همان سال، تولید گاز طبیعی چین ۲۰۷.۵۸ میلیارد متر مکعب بود که ۱۵ میلیارد متر مکعب افزایش داشت.

۵. عراق

برترین کشورهای تولید کننده نفت جهان کدامند؟

عراق با توجه به تولید روزانه ۴.۱ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۱، رتبه پنجم را دارد. از نظر نفت و گاز، عراق با داشتن ذخایر اثبات شده نفت خام ۱۴۵ میلیارد بشکه و ذخایر قطعی گاز طبیعی ۳,۷۱۴ میلیارد متر مکعب، پتانسیل زیادی دارد. این کشور قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را در سال ۲۰۲۷ به ۷ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

۴. کانادا

کانادا با تولید ۵.۴۳ میلیون بشکه در روز با درصد قابل توجهی از شن های نفتی، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است. از نظر ماسه های نفتی، کانادا با ۱۶۲.۴ میلیارد بشکه دومین ذخایر بزرگ جهان را دارد. با در نظر گرفتن هزینه تولید نفت از ماسه های نفتی، این فرآیند نسبت به سایر انواع نفت گران تر است.

۳. فدراسیون روسیه

برترین کشورهای تولید کننده نفت جهان کدامند؟

فدراسیون روسیه با تولید ۱۰.۹۴ میلیون بشکه در روز، سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان در سال ۲۰۲۱ است. با این حال، با جنگ روسیه در اوکراین در سال ۲۰۲۲، تولید روسیه در این سال ممکن است به اندازه سال گذشته قوی نباشد. روسیه دارای منابع انرژی قابل توجهی است زیرا بیش از ۵ درصد از ذخایر نفت خام جهان و حدود یک چهارم ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

۲. عربستان سعودی

عربستان سعودی با توجه به اینکه این کشور حدود ۱۷ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان را با ۲۶۷.۲ میلیون بشکه و متوسط تولید روزانه نفت ۱۰.۹۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ دارد، یک ابرقدرت انرژی شناخته می شود. این کشور همچنین صادرکننده اصلی نفت خام با صادرات ۶.۲۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ بشکه است. عربستان سعودی در رتبه دوم فهرست ۱۵ کشوری است که بیشترین نفت را در جهان تولید می کنند.

۱. ایالات متحده آمریکا

برترین کشورهای تولید کننده نفت جهان کدامند؟

ایالات متحده با توجه به تولید ۱۶.۵۹ میلیون بشکه نفت در روز بیشترین نفت را در جهان تولید می کنند و رتبه اول جهان را دارد. تولید نفت خام آمریکا در سال ۱۱.۲۵ میلیون بشکه در روز بود. اگرچه ایالات متحده بزرگترین تولید کننده نفت است، اما این کشور بزرگترین مصرف کننده نفت نیز می باشد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید