سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، صبح امروز برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس در صحن علنی حاضر شد و گفت: بازار خودرو را از آشفتگی نجات می‌دهیم.

وزیر صمت زمان ورود خودروهای وارداتی را اعلام کرد

به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری خانه ملت، وزیر صمت با اعلام اینکه اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک خواهد بود، راهکار کاهش قیمت خودرو را افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه دانست.

سید رضا فاطمی‌امین در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تاکید صریح رییس‌جمهور و مخالفت مجلس، عنوان کرد: بحث شیرین خودرو باعث شده که به طور مرتب در صحن برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان حاضر شوم.

مهم‌تربن بخش از اظهارات فاطمی امین را در ادامه می‌خوانید:

- در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست. همچنین خودروهای سنگین نیز ۱۷۶ درصد افزایش پیدا کرد و بر روی توازن تولید کنندگان متمرکز شدیم.

- سال گذشته خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا حدود ۷۰ هزار خودرو تولید کردند و در سال جاری به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروهای از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر صمت: شیب تولید خودرو افزایشی است

- دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و شیب تولید خودرو افزایشی بوده و ایران خودرو اوایل امسال قول داد که حدود ۱۰ هزار دستگاه و سایپا حدود ۸ هزار دستگاه تولید کند. هفته گذشته ایران خودرو طی یک هفته ۱۵ هزار دستگاه و سایپا حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.

- اگر بتوانیم واردات را محقق کنیم؛ عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد. طی دو ماه گذشته فراخوان دادیم و ۴۰۰ متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این تعداد ۲۷ متقاضی دارای شرایط اولیه بودند و ۴ متقاضی ثبت سفارش انجام دادند که در نهایت هفته آینده خودروهای وارداتی وارد گمرک خواهد شد.

- با واردات خودروها، عرضه را افزایش خواهیم داد؛ به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی ۳ تا ۴ سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است.

- برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگری‌ها در بازار خودرو کاهش یابد.

- در سال جاری ۳ خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز ۱۲ خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود.

- عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است. تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین قیمت فولاد تحت تأثیر شوک‌های ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی، زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوک‌های بیرونی قیمت‌ها به هم نریزد و همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگی‌های ارزی رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات دهیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید