روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی میزان خرید خودرو توسط مردم از ۴ شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۱ پرداخته است.

پرفروش‌ترین خودروهای داخلی کدامند؟

به گزارش سلام نو، همشهری نوشت: آمارها نشان می‌دهد در ۸ماه امسال ایرانی‌ها با واریز ۱۳۷هزار میلیارد تومان پول به‌حساب شرکت‌های خودروسازی‌ جمعا ۷۵۰هزار خودروی صفرکیلومتر خریده‌اند. بخش عمده خودروهای خریداری‌شده شامل خودروهای گروه پژو و خانواده کوئیک بوده است.

آمارها نشان می‌دهد در ۸ماه امسال ایرانی‌ها با واریز ۱۳۷هزار میلیارد تومان پول به‌حساب شرکت‌های خودروسازی‌ جمعا ۷۵۰هزار خودروی صفرکیلومتر خریده‌اند. بخش عمده خودروهای خریداری‌شده شامل خودروهای گروه پژو و خانواده کوئیک بوده است. طبق این اطلاعات میزان استقبال از ۲خودروی تارا و هایما نیز در حال افزایش است.

یکی از دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی برای خرید خودرو، انتخاب یک مدل بهینه و کارآمد است که در طول زمان هزینه کمتری را به سبد مصرفی خانوار تحمیل کند. این موضوع با توجه به اینکه بازار خودرو در ایران یک بازار انحصاری است، اهمیت بیشتری دارد زیرا حق انتخاب مصرف‌کننده‌های ایرانی چندان زیاد نیست و آنها صرفا می‌توانند از میان برندهای داخلی، خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، مگر آنکه پول آنها از پارو بالا برود و بتوانند خودروهای خارجی را به چندبرابر قیمت‌های جهانی خریداری کنند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد در شرایط فعلی شرکت‌های خودروساز داخلی ۲۲محصول شامل خودروهای سواری و وانت، راهی بازار می‌کنند که از میان آنها فقط چند محصول «رند بازار» است و این موضوع انتخاب مصرف‌کننده‌ها را محدودتر هم کرده است.

آمارها نشان می‌دهد مشتریان خودروهای داخلی در ۸ماه سال‌جاری جمعا ۱۳۷هزار میلیارد تومان پول برای خرید خودروهای داخلی پرداخته‌اند که البته این مبلغ فقط مربوط به‌ خودروهای صفرکیلومتری است که مشتریان از کارخانه دریافت می‌کنند و شامل افرادی نیست که خودروهای خود را از بازار آزاد با قیمتی بالاتر خریداری می‌کنند؛ یعنی این رقم کمترین مبلغی است که ایرانی‌ها برای خرید خودروهای داخلی هزینه کرده‌اند و ارقام گردش مالی بازار خودرو قطعا بیش از این میزان است. در این میان، میزان استقبال از برخی مدل‌ها بیشتر از سایر خودروها بوده است.

این خودروها رتبه نخست فروش در ایران را دارند

رتبه نخست فروش

اطلاعات فروش ۴شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد نشان می‌دهد، مشتریان در طول ۸ماه گذشته جمعا ۷۴۹هزارو ۴۵۴دستگاه خودرو از این شرکت‌ها خریده‌اند که ۳۱.۳درصد از این خودروها به گروه پژو مربوط است. در این گروه، خودروهایی شامل پژو پارس، پژو۲۰۶ تیپ۲، پژو۲۰۶ تیپ۵، پژو۲۰۶ اس‌دی، پژو۲۰۷، پژو۲۰۷ اس‌دی و پژو۴۰۵ تولید می‌شوند.

طبق اطلاعاتی که ایران خودرو ارائه کرده، مشتریان در ۸ماه گذشته ۲۳۴هزارو ۷۵۲دستگاه از خودروهای خانواده پژو خریده‌اند که این بالاترین میزان فروش در میان خودروهای داخلی تولید شده در ایران است. این میزان فروش ۳۱درصد بیشتر از سال قبل است. سال قبل در همین مدت ایرانی‌ها ۱۷۹هزار دستگاه از خودروهای خانواده پژو را خریده بودند. همه اینها به‌معنای آن است که ایرانی‌ها در ۸ماه امسال جمعا ۳۹هزارو ۳۲۵میلیارد تومان پول برای خرید خودروهای پژو در ایران پرداخت کرده اند.

رتبه دوم فروش

رتبه دوم فروش خودروهای داخلی مربوط به‌ خودروهای تولیدی در گروه ایکس‌۲۰۰ سایپاست که در آن خودروهایی شامل تیبا، کوئیک و ساینا تولید می‌شوند. آنطور که سایپا گزارش کرده در ۸ماه سال‌جاری متقاضیان ۲۰۴هزارو ۶۲۳دستگاه خودرو از این نوع خودروها را خریده‌اند که ۱۵درصد بیش از سال قبل است و احتمالا بخش عمده آنها مربوط به‌ خودروی کوئیک است که رفته‌رفته جای خود را در بازار داخلی باز کرده و به‌نظر می‌رسد جای پراید را گرفته است.

البته کوئیک فقط در سایپا تولید نمی‌شود و از ابتدای امسال پارس‌خودرو نیز تمرکز اصلی‌اش را روی تولید کوئیک گذاشته اما خودروهای تولید شده این شرکت نیز در شبکه فروش شرکت سایپا فروخته می‌شود، زیرا پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سایپا تلقی می‌شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد پارس خودرو از ابتدای امسال تاکنون ۸۶هزار دستگاه کوئیک برای فروش در اختیار سایپا گذاشته است.

رتبه سوم فروش

رتبه سوم در جدول پرفروش‌ترین خودروهای داخلی به سمند و دنا مربوط است. آمارها نشان می‌دهد ایران خودرو از ابتدای امسال تاکنون ۴۹هزارو ۶۱۴دستگاه انواع سمند و ۴۷هزارو ۶۳۹دستگاه دنا شامل انواع خودروهای این گروه را فروخته است. میزان استقبال از خودروی دنا در سال‌جاری ۶۸درصد و سمند ۲۸درصد بیشتر از پارسال بوده است.

رشدهای پرسرعت

صرف‌نظر از بیشترین میزان فروش خودروهای داخلی، آنطور که آمارها نشان می‌دهد سرعت رشد تقاضا برای برخی خودروهای داخلی بیش از سایر خودروها بوده است. طبق این اطلاعات میزان فروش خودروی هایما در سال‌جاری ۱۴۸درصد و تارا ۱۳۰درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده سرعت رشد فروش این خودروها بوده است.

مشتریان در ۸ماه امسال با پرداخت ۵هزارو ۸۷۹میلیارد تومان به‌ خودروسازان جمعا ۹هزارو ۳۵۶دستگاه هایما و با پرداخت ۲هزارو ۸۶۲میلیارد تومان ۹هزارو ۷۰۵دستگاه تارا خریده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید