با تصمیمات دولت که نشان از موکول کردن بودجه به بهار آینده و پس از بررسی برنامه هفتم توسعه یا ارائه بودجه به صورت سه دوزادهم دارد، شرایط بورس تهران کمی با سال‌های گذشته متفاوت است.

پیش بینی بورس برای فردا  یک شنبه۲۰ آذر ۱۴۰۱/ بازار سهام به کدام سو می‌رود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، درست یک ماه پیش چنین روزهایی در آبان‌ماه بود که بورس تهران با شکستن رکورد رشد هفتگی پس از ریزش سال ۹۹ به کانال ۱.۴ میلیونی وارد شد. حال اما تنها پس از یک ماه حضور در این ابرکانال، با ریزش سنگین ۱۹ هزار واحدی در روز جاری، در محدوده یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن برخلاف هفته گذشته که عکس مسیر شاخص کل حرکت می‌کرد در هفته جدید نشان داد نای ادامه روال قبلی را ندارد. نماگر هم‌وزن بازار نیز طی کاهشی ۱.۰۲ درصدی، گام ۴ هزار و ۲۵۴ واحدی در جهت منفی برداشت و در پایان بازار در محدوده ۴۱۲ هزار و ۸۳۰ واحد متوقف شد.

کاهش حجم و ارزش معاملات بورس نسبت به چهارشنبه

در آخرین روز کاری هفته گذشته، آمار معاملاتی که بر روی تابلوی بورس ثبت شد بسیار امیدوارکننده بود؛ ارزش معاملات ۴ همتی و حجم معاملات ۹ میلیارد برگه سهم، روزنه‌های امید به پایان اصلاح را در دل اهالی بورس زنده کرده بود. امروز اما علاوه بر ریزش ۱۹ هزار واحدی شاخص کل، حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب به تعداد ۸.۸ میلیارد برگه سهم و سطح ۳ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان معامله کاهش یافت.

این تمام ماجرای روز سخت بورس نیست و بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج ۳۹۷ میلیاردی سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. در حالی آذرماه به نیمه دوم خود گام گذاشت که در دو سوم روزهای گذشته از این ماه، تنها یک روز شاخص ورود و خروج پول حقیقی مثبت بوده است. این اعداد و ارقام برای بازار سرمایه‌ای که از یک ریزش فرسایشی دو ساله بازمی‌گردد اصلا خبر خوبی به شمار نمی‌رود.

بررسی نمودار قیمتی شاخص کل نشان از شکست محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۸۸ هزار تا یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد دارد. در صورت عدم برگشت شاخص کل از میانگین متحرک ۳۰ روزه که پیش‌تر به خوبی نقش حمایتی و مقاوتی داینامیک را برای نماگر اصلی بازی کرده است، سهامداران باید انتظار اصلاح بیشتر شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد را در نظر داشته باشند.

شرایط ویژه بررسی بودجه سال ۱۴۰۲

شرایط ویژه بررسی بودجه سال ۱۴۰۲، روال هر ساله بورس را برهم زده است. هرساله در ماه‌های آبان و آذر با انتشار جزئیات لایحه بودجه مسیر کلی صنایع مختلف و نرخ‌های اقتصاد کلان، طبق سیاست‌گذاری‌های دولت توسط اهالی بازار سرمایه تخمین زده می‌شد. امسال اما با تصمیمات دولت که نشان از موکول کردن بودجه به بهار آینده و پس از بررسی برنامه هفتم توسعه یا ارائه بودجه به صورت سه دوزادهم دارد، شرایط بورس تهران کمی با سال‌های گذشته متفاوت است.

احتمال افزایش نرخ بهره

همچنین از سویی دیگر، اگر ریسک‌های کسری بودجه و عدم توافق در مذاکرات برجام در کوتاه‌مدت باقی بماند، دولت به فروش بیشتر اوراق روی خواهد آورد؛ بر همین مبنا برای کنترل نرخ تورم و عمق بخشیدن به بازار بدهی، نرخ بهره بانکی مستلزم افزایش است. اگر چه در چند هفته اخیر نرخ بهتره عموما بدون تغییری چشمگیر باقی مانده است اما با توجه به کسری عظیم بودجه احتمال افزایش آن وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید