مطالعات جدید نشان می دهد که ظرف یا بسته بندی مواد غذایی بر طعم آن ها تاثیر می گذارد و این موضوع در افراد بد غذا بیشتر می شود.

تاثیر رنگ ظرف بر طعم غذا

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، اگر کودکان شما به غذای خاصی علاقه ندارند، ممکن است عوض کردن ظرفی که غذا در آن سرو می‌شود را به‌عنوان راه‌حل در نظر بگیرید. یک مطالعه جدید نشان داده است که چگونه رنگ ظرف می‌تواند بر طعم غذایی که داخل آن است تاثیر بگذارد.

اگه چه تعریف مشخصی برای بدغذا بودن افراد وجود ندارد، اما دسته بندی این افراد به طور کلی می‌تواند شامل کسانی باشد که: رژیم غذایی محدودی دارند، از غذاهای خاصی بسیار بدشان می‌آید، نیاز دارند که غذا به روش خاصی تهیه و درست شود، با خوردن و امتحان کردن غذاهای جدید مشکل دارند، و یا کسانی که مشخصات ذکر شده را یکجا دارند.

برای مشخص کردن تفاوت‌های رفتاری درغذاخوردن(و نه ذائقه آنها)، ابتدا حس چشایی آنها را با یک ترکیب بسیار تلخ سنجیده و سپس غذا برای هر دو گروه در کاسه‌های قرمز، آبی و سفید سرو شد.

در حالی که افراد خوش‌غذا (یا به عبارتی خوش خوراک) اعلام کردند که طعم غذاها در ظروف رنگی مختلف تفاوتی نداشت، افرادی که بدغذا بودند گزارش دادند که طعم غذاها در ظروف با رنگهای مختلف تفاوت داشت.

لورنزو استافورد، روانشناس دانشگاه پورتسموت در بریتانیا می‌گوید: « این اطلاعات می‌تواند برای کسانی که سعی در گسترش تنوع غذایی‌شان دارند مفید باشد.مثلا اگر شما می‌خواهید شخص بدغذایی را تشویق کنید که سبزیجات بیشتری را بخورد که آن سبزیجات بخاطر تلخ بودن‌شان شناخته شده هستند، می‌توانید سعی کنید تا آنها را در بشقاب یا کاسه‌ای سرو کنید که شیرینی آن را افزایش می‌دهد.»

به همه شرکت‌کنندگان چیپس سرکه نمکی را در کاسه‌هایی با رنگ‌های مختلف دادند و از آنها خواستند تا طعم آنها را بر اساس میزان مطلوب بودن، شوری و قوی بودن طعم رتبه بندی کنند.

درحالی‌که به‌ نظر نمی رسد که رنگ کاسه‌ها هیچ تاثیری بر قوی بودن طعم محتویات آن داشته باشد، اما در گزارش‌هایی که این دو گروه اعلام کردند تفاوت‌هایی وجود داشت. این تفاوت‌ها تنها از طرف کسانی بود که بدغذا هستند. از نظر آنها اسنک‌های کاسه‌های آبی و قرمز در مقایسه با اسنک‌های کاسه سفید شورتر بودند، و در عین حال اسنک‌های کاسه‌های قرمز در مقایسه با کاسه‌های دیگر کمتر خوشایند آنها بود.

در راستای مطالعات قبلی، محققان بر این باورند که بسته‌بندی‌هایی که شرکت‌کنندگان با آنها آشنایی بیشتری دارند، ممکن است بر اعصاب چشایی آنها تاثیر بگذارد؛ در بریتانیا اسنک‌های نمکی در بسته‌بندی‌های آبی فروخته می‌شوند.

به گفته استافورد یادگیری اینکه چطور بتوانیم بر افرادی که برای خوردن طیف بیشتری از غذاها تلاش می‌کنند تاثیر بگذاریم، می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی خود آن فرد و اطرافیانش تاثیرگذار باشد.

«داشتن رژیم‌های غذایی محدود می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود و مشکلاتی از جمله بیماری‌های قلبی، پوکی و ضعف استخوان و خرابی دندان‌ها را ایجاد کند».

«همچنین این مشکل هزینه‌های اجتماعی را نیز در بر خواهد داشت، زیرا به طور معمول افراد بدغذا هنگام غذا خوردن احساس فشار یا شرم می‌کنند، و لحظات لذت‌بخش در بین اعضاء خانواده می‌تواند برای آنها به موقعیت‌های استرس‌زا، نگران‌کننده و پرتنش تبدیل شود».

تحقیقاتی که در گذشته انجام شده نشان می‌دهند که افراد بدغذا می‌توانند خود را به ۲۰ ماده غذایی محدود کنند. از آنجایی که برای سلامت کامل نیاز است که مواد غذایی زیادی در رژیم غذایی‌مان باشد، این موضوع می‌تواند بر سلامت این افراد تاثیر منفی بگذارد.

در ابتدا ممکن است این موضوع عجیب به نظر برسد که چطور رنگ کاسه می‌تواند بر طعم غذا تاثیر بگذارد، اما تحقیقات قبلی نشان داده بودند که چطور نورپردازی و موسیقی می‌تواند بر رفتارهای غذایی افراد تاثیر بگذارد. تمام حواس ما، از جمله حس چشایی به هم متصل هستند.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید: تحقیق جدید می‌تواند به درمان نئوفوبیای غذایی، عدم تمایل به امتحان غذاهای جدید، کمک کند. اما مطالعات بیشتری برای بررسی طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها و مواد غذایی نیاز است.

استافورد می‌گوید: «از طریق تحقیقات بیشتر می‌توانیم راه‌هایی برای کمک و تاثیر مثبت بر رژیم غذایی افراد و در نتیجه سلامت روانی و جسمی آنها پیدا کنیم».

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید