طالقان یکی از ناحیه‌های زیبای ایران است که هم به دلیل طبیعت بسیار زیبا و هم به دلیل پیشینه تمدنی فراوان مناطق گردشگری فراوانی دارد.

ثبت بیش از هفتاد اثر گردشگری در طالقان

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیش از چهارصد چشمه و آبشارهای طبیعی ، بقاع متبرکه امام زادگان ،منزل تاریخی آیت ا...طالقانی و دریاچه زیبا سد طالقان تنها بخشی از زیبایی های این منطقه هست که باعث شده مسافران و گردشگران زیادی به این منطقه خوش آب و هوا سفر کنند.

طبیعت بی نظیر و اماکن تاریخی و مذهبی این منطقه در کنار فرهنگ غنی و آداب و رسوم مردمانش باعث شده تا کنون بیش از هفتاد اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

در آبان ماه امسال نیز سه اثر دیگر ، شیوه خط شکسته نستعلیغ استاد درویش عبدالمجید طالقانی ، آیین نوروزک روستا گته ده و مرجو خورش که یکی از خورش های محلی و قدیمی مردم طالقان است، در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

ثبت ملی خورش‌های طالقانی

مرجو خورش یا همان عدس خورش تقریبا در همه ی فصول سال استفاده میشود ولی معمولا خانم های طالقانی در فصل زمستان بیشتر این خورش را طبخ می کنند.

مواد تشکیل دهنده مرجو خورش ، گوشت ، الوچه ، مغز گردو ، پیاز ، سیب زمینی و عدس که بیشتر این مواد حاصل دسترنج خود اهالی و در روستا تولید می شود.

عدس که جزء مواد اصلی این خورش خوش طعم و مقوی هست ، علاوه بر ارزش غذایی بالایی که دارد در درمان کم خونی ، تقلیل فشار خون و بهبود دستگاه گوارش نیز بسیار موثر است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید