گروهی از دانشمندان با استفاده از بقایای جسد، تصاویر و توصیفات موجود موفق به مدل‌سازی از چهره مردمان قرون و هزاره‌های پیشین شده اند. در این میان تصویری از مشهورترین افراد تاریخ نیز بازسازی شده است.

مردم چند هزار سال پیش چه شکلی بودند؟ + عکس مدل‌های بازسازی شده با کامپیوتر

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، مردم گذشته گنجینه‌ای از سرنخ‌های ارزشمندی را در مورد چگونگی و کیفیت زندگی خود به جای گذاشته‌اند. این اطلاعات از بناهای تاریخی عظیم گرفته تا تکه‌هایی از وسایل مورد استفاده آنان در زندگی روزمره و همچنین بقایای استخوان‌های به جای مانده از آنان است.

هرچند که تاکنون هنوز هویت برخی از افراد مکشوف نامعلوم است، اما امروزه به لطف پیشرفت و توسعه فن‌آوری‌های علمی مدرن محققان موفق به بازسازی شکل و شمایل و ظاهری آن افراد شده‌اند؛ به عبارتی محققان با استفاده از بقایای به جای مانده از انسان‌های قرن‌ها و هزاران سال پیش موفق شدند، چهره و حتی پوشش احتمالی آن‌ها را بازسازی کنند. در ادامه با برخی از مشهورترین بازسازی‌ چهره‌های افرادی که به نوعی کشف بقایای آنان نقطه قوتی از تاریخ گذشته بشری است، آشنا می‌شوید.

زن عصر حجر در جمهوری چک

باستان‌شناسان در سال ۱۸۸۱ میلادی جمجمه یک انسان را در غاری واقع در یکی از دهکده‌های جمهوری چک کشف کرده بودند. آن زمان محققان اعلام کردند این جمجمه حدود ۳۱هزار سال قدمت دارد و بخشی از بقایای به جای مانده از یک مرد است؛ اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد محققان درباره جنسیت این انسان عصر حجر اشتباه می‌کردند.

پس از گذشت بیش از ۱۴۰ سال از کشف این جمجمه، محققان اعلام کردند که این جمجمه به یک زن ۱۷ ساله تعلق دارد که در دوران "اوریگنیشن" (Aurignacian، بخشی از دوره پارینه‌سنگی زبرین، یعنی حدود ۴۳۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰ سال پیش) زندگی می‌کرد.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

زن عصر حجر که در سوئد پیدا شد

بقایای اسکلت این زن متعلق به دوران نوسنگی که در زمان مرگ در دهه دوم عمرش بود، در جریان ساخت‌وساز یک جاده در سوئد کشف شد. یک متخصص با استفاده از اسکن‌های جمجمه و اطلاعاتی درباره مهاجرت به اسکاندیناوی باستان، با صرف بیش از ۳۵۰ ساعت، چهره او را بازسازی کرد.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

زن عصر برنز بوهمیا

محققان چهره یک زن ریزاندام با موهای تیره را بازسازی کرده‌اند که حدود ۴۰۰۰ سال قبل به عنوان یک فرد ثروتمند در سرزمین "بوهم" زندگی می‌کرد. این زن به همراه ۵ دستبند برنز، ۲ گوشواره طلا و ۳ گردنبند متشکل از ۴۰۰ مهره کهربا دفن شده بود. این زن به گروهی از افراد تعلق دارد که در اوایل عصر برنز در اروپای مرکزی زندگی می‌کردند و در ساخت ابزار فلزی از جمله تبر، خنجر، دستبند و گردنبندهای پیچ‌ در پیچ فلزی مهارت داشتند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

زن عصر حجر در مالزی

محققان با به‌کارگیری از ترکیبی از تصاویر سه‌بعدی از چهره‌های مردم مالزیایی امروزی و همچنین با استفاده از تکنیک سی‌تی‌اسکن موفق شدند چهره زن ۴۰ ساله‌ای که در دوران نوسنگی یا عصر حجر زیست می‌کرد را بازسازی کنند. بقایای این زن در حین عملیات حفاری در محوطه نوسنگی "Guar Kepah" در پنانگ واقع در شمال غربی مالزی کشف شد که بررسی‌ها حاکی از این موضوع بود که وی در حدود ۵۷۰۰ سال پیش می‌زیست.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

زن اسکاتلندی قرون وسطایی

به لطف علم و فناوری پزشکی قانونی امروزی، محققان توانستند با بازسازی چهره این زن قرون وسطایی، که یکی از سه اسکلت یافت شده در دخمه "قرون وسطایی" در اسکاتلند بود، نگاهی اجمالی به زندگی در اسکاتلند قرون وسطی بیاندازند.

"کریس رین"، یک انسان‌شناس و جمجمه‌شناس فعال در حوزه پزشکی قانونی که این بازسازی واقعی صورت را انجام داده است، در این باره گفته است که این "متقارن‌ترین جمجمه" بود که تا به حال روی آن کار کرده‌اند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

کشیش و اسقف قرون وسطایی

بقایای این دو مرد نیز در محل کشف اسکلت زن اسکاتلندی اشاره شده ،کشف شد. کریس رین با استفاده از ترکیبی از فناوری و تکنیک‌های عملی، چهره این کشیش و اسقف را بر اساس اسکلت‌های کشف شده در سال ۱۹۷۵ توسط باستان‌شناسان، بازسازی کرد.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مرد نئاندرتال جوان

این مرد جوان حدود ۷۰ هزار سال پیش در منطقه‌ای به نام "داگرلند" در سواحل هلند زندگی می‌کرد. محققان تنها با استفاده از یک تکه جمعه کشف شده از این فرد در اعماق دریای شمال ، توانستند چهره بازسازی شده وی را دقیق و با ذکر جزئیات ترسیم کنند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

سه فرد مصری باستان

محققان موفق شدند چهره ۳ مردی که حدود ۲۰۰۰ سال پیش در شهر باستانی "ابو صیر" واقع در مصر زندگی می‌کردند را برای مردم امروز آشکار کنند. محققان برای این کار DNA مومیایی‌ها را استخراج کردند و با بررسی آن‌ها چهره و سایر ویژگی‌های ظاهری را پیش‌بینی کردند. این اطلاعات به محققان کمک کرد چهره ۳ مرد ۲۵ ساله را بازسازی کنند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

چهره پدر فرعون "توت‌ عنخ‌آمون"

چهره فوق احتمالاً متعلق به عنخ‌آمون، پدر شاه توت است که در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۳۵ قبل از میلاد سلطنت می‌کرد. در بازسازی چهره وی تعمداً جزئیاتی از مو و جواهرات شخص حذف شده است تا بر ویژگی‌های چهره تمرکز بیشتری شود. محققان این بازسازی را با استفاده از یک مومیایی انجام دادند که در "دره پادشاهان" ‌کشف شده است.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مرد عصر حجر

جمجمه این مرد ۵۰ ساله که حدود ۸۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد ، در محل فعلی "موتالا" در کشور سوئد یافت شد. هرچند که جمجمه یافت شده در هنگام کشف فاقد فک بود، اما یک محقق توانست با اندازه بقیه جمجمه، فک را نیز بازسازی کند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

خون‌آشام قرن ۱۸

جسد این مرد در اواخر قرن هجدهم میلادی در "کنتیکت" دفن شد. استخوان این مرد در وضعیتی کشف شد که نشان‌ می‌داد مردم آن منطقه فکر می‌کردند وی یک خون‌آشام است. براساس شواهد تاریخی، مردم معتقد بودند کسانی که همچون این مرد بر اثر "سل" ‌جانشان را از دست می‌دادند، خون‌آشام بوده‌اند؛ اما همانطور که مشاهده می‌کنید اثری از دندان‌های نیش در دهان وی نیست.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

زن ۹۰۰۰ ساله یونانی

"اسکار نیلسون"، مجسمه‌ساز سوئدی، حدود ۲۲۰ ساعت را صرف بازسازی تک تک ماهیچه‌های صورت "آوگی" کرد. اطلاعات زیادی در مورد زندگی آوگی ۱۸ ساله در دست نیست، فقط استخوان‌های وی در غاری در مرکز یونان پیدا شده و حدود ۹۰۰۰ سال قدمت دارند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

کودک خردسال مصری

دانشمندان اتریشی و آلمانی در پی یافتن این مسئله بودند که میزان انطباق و صحت‌سنجی تصاویر چسبانده شده به تابوت مومیایی‌ها با چهره واقعی آنان چقدر است. بنابراین با استفاده از تکنیک سی‌تی‌اسکن از مومیایی یک پسربچه مسئله ذهنی خود پاسخ دادند.

این مومیایی و پرتره آن که روی تابوت چوبی نقاشی شده بود در گورستانی نزدیک "هرم هواره" واقع در مصر کشف شد. باستان‌شناسان با بررسی این مومیایی یک مدل ۳ بعدی از چهره وی را طراحی کردند و دریافتند پرتره و چهره واقعی این پسربچه با یکدیگر همخوانی دارند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

زن ۴۰۰۰۰ ساله جبل‌الطارقی

تصویر فوق متعلق به یک زن ۲۰ ساله است که حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش در منطقه جبل‌الطارق زندگی می‌کرد و به نوعی از ساکنان اولیه آن منطقه محسوب می‌شد. بقایای این زن در حالی کشف شد که بقایای نوزاد کوچکی بر روی روی سینه آن نیز مشاهده می‌شد. این کشف احتمال درگذشت وی را در هنگام زایمان قویاً مطرح می‌کند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

زن نوسنگی ۵۵۰۰ ساله

تصویر فوق متعلق به زنی است که در منطقه "وایت هاوک" انگستان کشف شد. وی که حدود ۵۵۰۰ سال پیش در منطقه مذکور زیست می‌کرد در هنگام زایمان از دنیا رفته است. این زن که مطابق مشخصات موجود دارای قد ۱.۴۵ سانتی‌متری است، با طلسم‌های خوش‌شانسی که اعتقاد مردم گذشته مبنی بر دفع شر به وسیله آن‌ها بود، پیدا شد.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مرد یخی

بقایای جسد وی توسط کوهنوردان در کوه‌های "آلپ اوتزتال" در امتداد مرز اتریش و ایتالیا کشف شد. وی که در سن ۴۶ سالگی از دنیا رفته است، حدود ۳۱۰۰ تا ۳۳۵۰ سال قبل از میلاد زندگی می‌کرد.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

هنری هفتم، پادشاه انگلستان

تصویر بازسازی شده متعلق به هنری هفتم، پادشاه انگلستان است که در ۲۱ آوریل ۱۵۰۹ درگذشت.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مرد قرون وسطایی

این مرد قرون وسطایی به همراه ۸ بزرگسال و ۵ کودک در یک گور دسته جمعی در یک مستراح که متعلق به دوران رومیان بود در "کراموند" اسکاتلند دفن شده بود. مطابق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده ، بسیاری از مردم در دوران مذکور به دلیل اعمال رفتار خشونت‌آمیز حاکمان جان خود را از دست می‌دادند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مرد قرون وسطایی ۱۶۰۰ ساله

جسد این مرد قرون وسطایی در نزدیکی "بلر آتول" در ارتفاعات اسکاتلند کشف شده است. وی حدود ۱۶۰۰ سال پیش بین سال‌های ۴۰۰ تا ۶۰۰ بعد از میلاد زندگی می‌کرد.
بررسی‌های انجام گرفته بر روی جسد وی، بیانگر این موضوع است که مرد بومی منطقه نبوده و احتمالاً بیشتر عمر خود را در منطقه ساحلی گذارنده است.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

شاه ریچارد سوم

تصویر بازسازی شده "شاه ریچارد سوم" توسط محققان و دانشمندان بر خلاف پرتره ترسیم شده وی توسط ویلیام شکسپیر، چهره مهربان‌تری را نشان می‌دهد. بقایای جسد ریچارد سوم در زیر یک پارکینگ واقع در "لستر" انگلستان کشف شد. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که پس از مرگ وی در سال ۱۴۸۵، جسدش قبل از دفن مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

ملکه واری باستان

جمجمه "ملکه واری" که حدود ۱۲۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد در میان آثار باستانی مجلل متعدد در مقبره‌ای هرمی به نام "ال کاستیلود هوارمی"، واقع در شمال لیما، پرو کشف شد. ملکه واری در یک اتاق خصوصی به خاک سپرده شد؛ در حالی که بقیه مقبره بقایای ۵۸ زن نجیب را در خود جای داده بود.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مرد دوران پارینه سنگی

در طول دوران پارینه سنگی حدود ۱۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ سال پیش انسان‌های خرمندی معروف به "کرومگنون‌ها" در اروپا سکونت داشتند. تصویر بازسازی شده مطابق با مشخصات یک مرد "کرومانیون" انجام گرفته که بقایای وی در کشور فرانسه یافت شده است. هرچند که بافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این افراد احتمالاً در جنوب انگلستان زندگی می‌کردند.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مرد عصر آهن

جسد این مرد که متعلق به عصر آهن است، در حالی در نزدیکی بریتانیا کشف شد که در حالت خمیده بر بستر صدف‌های دریایی دفن شده بود.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

پچم زن

تجزیه و تحلیل اسکلتی نشان می‌دهد "Patcham Woman" که در جنوب انگلستان پیدا شد، بین ۲۵ تا ۳۵ سال داشت و به احتمال زیاد به قتل رسیده است. وی در دوران رومانو ـ بریتانیا در حدود سال ۲۵۰ پس از میلاد زندگی می‌کرد.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مرد جاده استافورد

تصویر فوق متعلق به مرد جاده "استافورد" است که حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد زندگی می‌کرد. بررسی‌های انجام گرفته بیانگر این موضوع است که وی بر اثر عوارض دندان درد از دنیا رفته است. مقبره مرد جاده استافورد واقع در "برایتون" انگلستان، حاوی چندین سلاح از جمله یک چاقو در دست راست وی بود که نشان می‌دهد متوفی احتمالاً یک جنگجو بوده است.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

مومیایی زن مصری

مومیایی زن مصری باستان که احتمالاً در زمان مرگ باردار بوده است، سال‌هاست محققان و باستان‌شناسان را در کشف هویت خود سردرگم کرده است. بازسازی چهره وی با استفاده از تکنیک‌های غیرتهاجمی مانند سی‌تی‌اسکن و اسکن اشعه ایکس انجام‌ گرفته است.

آثار باستانی | آثار تاریخی , کشفیات ,

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید