۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 55404571

ایران جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای ایران پیست اسکی دیزین می‌باشد که البرز واقع شده است. این پیست به واسطه جاذبه‌هایش گردشگران بسیاری را به خودش جلب کرده است.

آشنایی با پیست اسکی دیزین

سلام نو - سرویس گردشگری: شاید باورتان نشود که چنین طبیعت پوشیده از برف و هوای آزاد و تازه پیست اسکی دیزین دقیقا در همین جاهای دیدنی اطراف تهران است که پایتخت شلوغ و گرم و آلوده این روزهاست! اما در ارتفاع دامنه البرز، بزرگترین پیست اسکی ایران و بهترین پیست اسکی تهران قرار دارد که اتفاقا گردشگران و ورزشکاران زیادی از مناطق مختلف ایران و جهان که شیفته اسکی کردن و برف تازه دامنه‌های البرز و تجربه سرما در هر فصلی از سال هستند، به پیست دیزین تهران می‌آیند.

پیست بین‌المللی اسکی دیزین، همچنان یکی از معروف‌ترین پیست اسکی ایران است اما تنها پیست اسکی موجود در ایران نیست. ارتفاعات البرز به لحاظ زمین‌شناسی درواقع ادامه چین‌خوردگی‌های رشته کوه آلپ در اروپا است؛ پس به‌نوعی ایستگاه‌های اسکی در این ارتفاعات می‌تواند نوعی تجربه اسکی کردن در ارتفاعات آلپ را برای شما تداعی کند. همین موضوع هم باعث شده که بهترین پیست‌های اسکی ایران مثل «دیزین»، «توچال»، «شمشک»، «دربندسر» و «آبعلی» در ارتفاعات البرز قرار داشته باشند؛

پیست اسکی دیزین

از تاریخچه پیست اسکی دیزین چه می‌دانید؟

در سال ۱۳۴۱ یک گروه اکتشاف معدن خارجی که به‌دنبال معدن در رشته کوه البرز بودند؛ به سرپرستی آقای «کاظم گیلان پور» محل پیست اسکی دیزین را شناسایی کردند. این فرد خود قهرمان و مربی اسکی بود. به‌دنبال این کشف در سال ۱۳۴۳، یک تله اسکی سیار در پیست اسکی دیزین نصب شد؛ تا تیم ملی اسکی آن زمان، برای تمرینات خارج فصل خود از آن استفاده کند. این مجموعه از سال ۱۳۴۴ با نصب چند تله‌سیژ، به‌عنوان مجموعه اسکی معرفی شد و پس از آن برای دسترسی آسان به منطقه، جاده‌ای از سمت معدن زغال‌سنگ «آسین» تا پیست اسکی دیزین ساخته شد.

اولین تله‌سیژ به طول ۲,۴۰۰ متر در سال ۱۳۴۶ از دره تا پارکینگ پیست اسکی دیزین نصب شد. تله کابین شاله نخستین تله کابینی بود که به ایران آمد. در پیست اسکی دیزین، رستورانی به نام شاله احداث شد. در ادامه تله کابین شاله و پیست اسکی مبتدی شاله را آماده و افتتاح کردند. اجرای این مرحله تا سال ۱۳۴۸ به طول انجامید. این مجموعه پس از نصب تله کابین قله و ساخت چند مجموعه رفاهی و رستوران، در سال ۱۳۵۱ برای استفاده عموم و اسکی‌بازان ایرانی و خارجی اقتتاح شد. در سال ۱۳۵۸ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیست دیزین توسعه یافت.

پیست اسکی دیزین

در سال ۱۳۷۲ امکانات اسکی روی چمن نیز در پیست دیزین فراهم شد و در کنار آن ورزش‌های کوهستانی دیگر همچون دوچرخه سواری کوهستانی و کایت سواری در لیست تفریحات این مجموعه قرار گرفتند. تمام این امکانات دست‌به‌دست هم دادند تا دیزین را به یک پیست اسکی فوق‌العاده و چهار فصل در ایران و خاورمیانه تبدیل کنند.

پیست اسکی دیزین به‌مرور مجهز و به یک پیست اسکی بین‌المللی تبدیل شد؛ تا جایی که آن را با پیست‌های اسکی حرفه‌ای سراسر جهان مقایسه می‌کنند. امروزه چهار تله کابین، دو تله‌سیژ، ۹ تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی در دیزین وجود دارد. پیست اسکی با ظرفیت‌های بالفعل خود، در بسیاری از موارد رتبه نخستین را به خود اختصاص داده است.

پیست اسکی دیزین

بهترین زمان رفتن به پیست اسکی دیزین چه زمانیست؟

بهتر است در مورد بهترین زمان رفتن به پیست اسکی دیزین اینطور بگوییم که اگر قصدتان اسکی‌کردن در برف و تجربه تفریحات برفی در سرمای ارتفاعات البرز است، پیست دیزین تهران از اواخر پاییز (آذرماه) تا اوایل اردیبهشت‌ماه باز و قابل دسترس است. اما در فصل تابستان نیز به دلیل هوای خنک و ارتفاعات سرسبز و مسابقات مختلفی مانند کایت‌سواری، دوچرخه‌سواری در کوهستان و تیراندازی و همچنین به دلیل آن که تنها پیست اسکی قابل دسترس در فصل تابستان است گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

پیست اسکی دیزین

آدرس و مسیر دسترسی به پیست اسکی دیزین چگونه است؟

از دو مسیر می‌توان به پیست اسکی دیزین رسید، یکی مسیر جاده چالوس است و دیگری مسیر محور شمشک به دیزین.

البته هرکدام از این مسیرها جذاب و زیبا هستند اما اگر از تهران می‌خواهید به دیزین بروید قاعدتا محور شمشک به دیزین نزدیک‌تر است اما جاده آن پیچ‌وتاب زیادی دارد که لازمه آن این است راننده‌ای حرفه‌ای باشید.

اما مسیر چالوس از جاده کرج هم زیبایی‌ها و طبیعت منحصربه‌فرد خود را برای شما همیشه در نظر دارد! کافی است از خروجی روستای ولایت‌رود به محور جاده دیزین بپیچید و شاید از جاهای دیدنی جاده چالوس هم لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید