۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 55404551

ایران جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای ایران جاده چالوس می‌باشد که توجه تمام ایرانیان را به خودش جلب کرده است و بسیار پرطرفدار است.

جاده چالوس

سلام نو - سرویس گردشگری: جاده چالوس با چشم‌اندازهای طبیعی و فوق‌العاده بکر، از پرطرفدارترین راه‌های مواصلاتی به شمال کشور است و به همین دلیل در ایام تعطیل سال اغلب با ترافیک‌ سنگین همراه می‌شود. در این مسیر، ده‌ها تونل کوتاه و بلند وجود دارد. تونل کندوان یازدهمین و شاید شناخته‌شده‌ترین تونل است که کرج را به چالوس متصل می‌کند و در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب چالوس قرار دارد.

جاده‌ ۵۹ معروف به جاده چالوس در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید و به مرور به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی چالوس شناخته شد. با ساخت سد امیرکبیر این جاده توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرد. این سد علاوه بر دو چندان کردن زیبایی این جاده مقدمات تبدیل جاده‌ چالوس را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری فراهم کرد. در جایجای این مسیر ۱۶۰ کیلومتری مناظری محصورکننده و چشم‌نواز در انتظار شما است.

جاده چالوس

ساختار جاده چالوس چگونه است؟

برای ساخت این جاده که در واقع قطر رشته کوه البرز را می‌پیماید، تونل‌ها و پل‌های بسیار طولانی ساخته شده است. از آنجایی که تمامی ساخت‌وسازها مربوط به دوره رضا پهلوی است، این جاده را یکی از ناامن ترین جاده‌های ایران می‌دانند. امکانات کم آن زمان باعث شد تمامی تونل‌ها و پل‌ها با سختی بسیار زیاد و دستمزد قابل توجهی برای کارگران ساخته شود. این جاده بعد از ساخت مورد انتقاد شدید مهندسان اروپایی قرار گرفت. با توجه به خطراتی چون رانش زمین، زلزله، خطر بهمن و ریزش کوه ترافیک‌های ۱۵۰ کیلومتری گواه وفادارای مسافرانی است که برای دیدن زیبایی‌های تکرار نشدنی این جاده هر چیزی را به جان‌ می‌خرند.

جاده چالوس

چرا به این مسیر، جاده ۵۹ می‌گویند؟

همه خیابان‌های اصلی ایران نام رسمی و ثبت‌شده‌ای در نقشه و سازمان جاده‌ها دارد. نام اصلی و رسمی جاده چالوس، جاده ۵۹ است و روی نقشه نیز با همین عدد نشان‌گذاری شده است. البته که به دلیل مقصد اصلی و شهر انتهایی جاده ۵۹ به چالوس به این مسیر جاده چالوس نیز گفته می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید