گروهی از شهروندان تهرانی آلارمی بر روی گوشی موبایل سامسونگ خود مبتنی بر رفتن به نزدیک‌ترین پناهگاه و هشدار زلزله دریافت کرده‌اند.

ماجرای هشدار زلزله گوشی‌ موبایل تهرانی‌ها چیست؟

به گزارش سلام نو، هنوز از منبع و تکنولوژی این آلارم اطلاعی در دست نیست اما آنچه مسلم است این است که زلزله قابل حس کردن در تهران به وقوع نپیوسته است. از این رو ظن آن می‌رود که این آلارم یک تست برای مواقع بحران بوده است.

 تصویر پیامی که روی گوشی‌های تلفن همراه آمده است به شکل زیر است:

ماجرای هشدار زلزله گوشی‌ موبایل تهرانی‌ها چیست؟

 بر اساس اطلاعات مراکز لرزه نگاری معتبر تا این لحظه زمین‌لرزه‌ای در تهران رخ نداده است.

پاسخ به یک پرسش مهم: با زلزله تهران چند میلیون نفر زیر آوار می‌مانند؟

لازم به ذکر است وبسایت مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به سختی باز می‌شود.

مرکز لرزه نگاری آمریکا

ماجرای هشدار زلزله گوشی‌ موبایل تهرانی‌ها چیست؟

مرکز لرزه نگاری اروپا

ماجرای هشدار زلزله گوشی‌ موبایل تهرانی‌ها چیست؟

سازمان مدیریت بحران: هشدار زلزله جعلی است

پیگیری از سازمان مدیریت بحران کشور حاکی از آن است که چنین پیامی صحت نداشته و جعلی است. محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با جعلی دانستن این پیام گفت: « امکان پیش‌بینی زلزله وجود ندارد و چنین پیامی اساسا جعلی است و شهروندان نباید به آن توجه کنند.»

شبکه خبر: هشدار جعلی است از منزل خارج نشوید

شبکه خبر در یک زیرنویس فوری اعلام کرد: اگر پیام هشدار زلزله دریافت کردید، این پیام جعلی است از منازل خود خارج نشوید.

ماجرای هشدار زلزله گوشی‌ موبایل تهرانی‌ها چیست؟

شبکه خبر دقایقی پیش در زیرنویس خبرهای روزانه خود نوشت: در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است. این پیام جعلی است، از منازل خود خارج نشوید. خبرگزاری‌های دولتی کشور نیز این خبر را تایید کرده‌اند. در همین حال برخی از شهروندان نیز از دریافت این پیامک هشدار خبر داده‌اند. 

 همراه اول هشدار زلزله خودش را تکذیب کرد

سامانه همراه اول نیز با ارسال پیامک انبوه ، اعلام کرد: اگر پیام هشدار زلزله دریافت کرده اید، این پیام صحت ندارد.

همراه اول اعلام کرد از مشتریانی که این پیام رو دریافت کردند عذرخواهی می کنیم/ هیچگونه هک و نفوذی در شبکه اتفاق نیفتاده است و این موضوع به دلیل خطای تیم تحقیقاتی بوده است

توضیحات پلیس فتا درباره هشدار پیام زلزله در تهران

سرهنگ پاشایی معاون پلیس فتا نیز درباره چگونگی ارسال پیام هشدار به برخی از کاربران تلفن همراه، گفت: یک قابلیتی روی گوشی‌های تلفن همراه به نام ارائه هشدارهای ضروری وجود دارد که فقط به اینترنت نیاز دارد. این قابلیت هم برای این است که اگر خدایی نکرده بچه‌ای در منطقه جغرافیایی خاص گم شده یا طوفان هر اتفاق دیگری که رخ داده،‌ پلیس یا شهرداری بتواند یک پیام هشداری ارسال کند که این پیام هشداری براساس قابلیتی که روی تلفن همراه قرار دارد، به افراد ارسال شده و آن را می‌بینند.

وی با بیان اینکه این پیام می‌تواند شیطنت باشد که منشاء آن باید مورد رسیدگی قرار گیرد اضافه کرد: به طور قطعی اعلام می‌کنیم که هیچگونه تهدیدی برای هموطنان عزیز وجود ندارد. این می‌تواند شیطنت یک کاربر باشد یا هک باشد. این قابلیتی است که روی گوشی تلفن همراه اندروید به خصوص گوشی‌های سامسونگ وجود دارد و عمدتا هم دارندگان این نوع گوشی‌ها این پیامک را دریافت کرده‌اند.

اطلاعیه مرکز لرزه نگاری درباره پیام هشدار زلزله

مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب پیام هشدار زلزله اعلام کرد هیچگونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

رئیس مرکز لرزه نگاری کشور در این باره در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد: زلزله قابل پیش بینی نیست و هیچ هشداری درخصوص وقوع زلزله صادر نکردیم. اگر در حین رصد متوجه پدیده غیرطبیعی شویم که در حال حاضر نشدیم، ما به سازمانهای امدادی و مدیریت بحران اخطار و هشدار می دهیم. هرگز چنین پیامهایی را برای مردم صادر نمی کنیم.

همچنین مرکز لرزه نگاری نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده است: نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکین ارسال شده است، مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می نماید هیچگونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

این در حالی است که مرکز لرزه نگاری اروپا - مدیترانه نیز در پیامی در فضای مجازی اعلام کرده است که این پیام احتمالا یک خطا است.

اخلال در شبکه تلفن همراه، دلیل ارسال پیام

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز انتشار پیامک هشدار وقوع زلزله در پایتخت را جعلی دانست و گفت:‌« طبق تاکید سازمان مدیریت بحران کشور این پیامک کذب است و توجیه صحیح ندارد. این پیامک جعلی به دنبال اختلال در شبکه تلفن همراه منتشر شده است. »

وی گفت: «از مردم می‌خواهیم به این پیام توجه نکنند و از منازل به دلیل هشدار زلزله خارج نشوند. قطعاً در صورت بروز خطر اخبار صحیح از خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر می‌شود.»

توضیحات وزارت کشور: اشکال فنی بود

سید مجید میر احمدی، معاون وزیر کشور نیز درباره ارسال پیامک هشدار زلزله گفت: «طبق تحقیقاتی که انجام دادیم که البته به زودی مسئولان مرتبط با آن هم اطلاعیه‌ای را صادر می‌کنند، تیم تحقیقاتی شبکه همراه اول در حال یک اقدام فنی بوده‌اند که برای شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله بتوانند پیام هشداری را برای موارد و جاهایی که لازم است، ارسال کنند. این تیم در گروه فنی خودشان در حال آماده کردن این موارد بودند که می‌خواستند به صورت آزمایشی در گروه خودشان این پیام را ارسال کنند که بر اثر یک غفلت فنی برای یک تعدادی از شهروندان‌مان نیز این پیام ارسال می‌شود.»

اگر دوست دارید بدانید زلزله چه عواقبی برای تهران دارد مستند «تهران؛ فردای زلزله» را ببنید

میر احمدی گفت: «بنابراین نه مساله هک مطرح است و نه مساله خاص امنیتی بوده است، بلکه یک اشتباه فنی بوده که در اطلاعیه‌ای که صادر می‌کنند، آن را توضیح می‌دهند. قطعا اشتباه بدی بوده و این موضوع هم از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط در حال پیگیری است.»

واکنش وزیر ارتباطات به ارسال پیام هشدار زلزله در تهران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی ارسال «پیام هشدار زلزله» دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد. روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد:«در پی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال «پیام هشدار زلزله» برای تعدادی از مشترکین این اپراتور در شهر تهران و ایجاد نگرانی برای برخی از هموطنان، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد.»

زلزله قابل پیش بینی است؟

رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با تاکید بر اینکه زلزله قابل پیش‌بینی نیست، گفت: در سال‌های اخیر سامانه‌های هشدار سریع زلزله در دنیا عرضه شده که تاکنون در ایران کاربردی نشده است و ما در صورت وقوع ناهنجاری در منطقه، اطلاعات لازم را به سازمان‌های مدیریت بحران اعلام می‌کنیم و هرگز برای اشخاص پیامی صادر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.

اسماعیل بایرام نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هشدار و پیام وقوع زلزله از سوی این مرکز صادر نشده است و هرگز چنین هشدارهایی را منتشر نخواهیم کرد، افزود: این هشدار از جانب این مرکز نبوده است.

وی ادامه داد: این هشدار در حالی صادر شده است که زلزله قابل پیش‌بینی نیست که بخواهیم پیام هشدار صادر کنیم.

اظهارات رئیس مرکز لرزه‌نگاری به هشدار زلزله که برای مردم پیامک شد!

بایرام‌نژاد خاطر نشان کرد: سیستم‌های هشدار سریع زلزله در دنیا عرضه شده که تاکنون این سیستم‌ها در ایران راه‌اندازی نشده است و راه‌اندازی این سیستم‌ها در دستور کار شهرداری قرار دارد.

رییس مرکز لرزه‌نگاری کشور خاطر نشان کرد: این سامانه‌ها در زمان وقوع زلزله کاربرد دارند و در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ثانیه قبل از وقوع زلزله اخطارهایی را صادر می‌کنند و بر اساس این اخطارها، شیرهای گاز به طور خودکار قطع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این سامانه‌ها هنوز در ایران کاربردی نشده است، یادآور شد: ما چنین هشدارهایی را امروز از طریق گوشی‌های موبایل صادر نکرده و نخواهیم کرد؛ چرا که در صورتی که فعالیت‌های لرزه‌ای غیر عادی را در هر منطقه از کشور مشاهده کنیم، بر اساس سوابق لرزه‌ای هر منطقه، صرفا به سازمان‌های مدیریت بحران اعلام می‌کنیم تا آمادگی لازم را داشته باشند.

بایرام‌نژاد خاطر نشان کرد: این اقدام، پیش‌بینی زلزله قلمداد نمی‌شود، ضمن آنکه ما هرگز با اشخاص سر و کار نداریم که بخواهیم از طریق گوشی‌های همراه، هشداری صادر کنیم.

وی با اشاره به گفته‌های پلیس فتا، بیان کرد: احتمالا هک صورت گرفته و یا پیامک نادرستی از جایی ارسال شده است.

تهران بیش از ۲۳۰۰ مرکز امن تخلیه اضطراری دارد

مهدی بابایی، ئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تعداد و کافی بودن ظرفیت مراکز تخلیه امن اضطراری در سطح شهر تهران به پایگاه خبری شهر گفت: در مناطق ۲۲گانه تهران بیش از ۲۳۰۰ مرکز تخلیه امن اضطراری شناسایی شده است و به‌روزرسانی آن‌ها در دستور کار سازمان مدیریت بحران شهر تهران قرار دارد. ظرفیت هرکدام از این مراکز با یکدیگر متفاوت است و با توجه به تعریف کاربری مراکز تخلیه امن برای ساعات اولیه پس از حادثه و کاربرد نداشتن آن‌ها برای استقرار طولانی مدت شهروندان، در حال حاضر صرفا نسبت به شناسایی و جانمایی این مراکز اقدام شده است.

ماجرای هشدار زلزله گوشی‌ موبایل تهرانی‌ها چیست؟

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: کافی بودن ظرفیت مراکز امن تخلیه اضطراری برای شهر تهران بسته به نوع بحران و شدت آن متفاوت ارزیابی می‌شود؛ به عنوان مثال در برخی حوادث از جمله وقوع سیل که بخش محدودی از سطح شهر را درگیر می‌کند، تعداد این مراکز کافی است. البته تلاش شهرداری بر این است که تمام محل‌های مناسب در تهران را برای این کار شناسایی کند، ولی در حال حاضر بسته به تراکم شهری، تعداد مراکز شناسایی شده در مناطق مختلف تهران متفاوت است.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید