۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
کد خبر: 55404460

در پاسخ به این سوال که: عالی قاپو یعنی چه؟!؟ می‌توان به لهجه و تلفظ‌های مختلف این کلمه اشاره نمود. در صورت تغییر تلفظ، معنی آن نیز تغییر می‌کند.

عالی قاپو یعنی چه؟!؟

سلام نو-سرویس گردشگری: آیا می‌دانید عالی قاپو یعنی چه؟!؟ حتما شما هم نام کاخ عالی قاپو را بسیار شنیده‌اید!! این کاخ یکی از آثار تاریخی بسیار ارزشمند و مهم از دوران صفوی است که در شهر اصفهان قرار گرفته است. قدمت دیرینه، جذابیت ظاهری، معماری خارق‌العاده و ... ، این کاخ را به یک عمارت خیره کننده و جذاب برای بازدیدکنندگان، مبدل نموده است. در این کاخ می‌توان شاهد بسیاری از آثار ارزشمند تاریخی بود که همواره حیرت بسیاری از بازدیدکنندگان را برانگیخته است.

یکی از نکات بسیار مهم و ارزشمند در این کاخ، دلیل نامگذاری و معنی و مفهوم نام این عمارت است. نام این بنا از سال‌های بسیار دور با عنوان آلاقاپو شناخته می‌شد. دلایل بسیار زیادی برای نامگذاری این بنا عنوان شده‌ است. این بنا در اوایل ساخت از شکل بسیار ساده‌ای برخوردار بوده است. در ابتدا این بنا به عنوان، دولتخانه صفوی شناخته می‌شد. اما با گذر زمان، این بنا نیز دستخوش تغییرات مختلف شده و به مرور زمان، ایوان‌ها و ... به آن اضافه شده است.

معنی و مفهوم عالی قاپو یعنی چه؟!

در پاسخ به سوال: عالی قاپو یعنی چه؟!؟ می‌توان به کلمه‌ی اصلی این عنوان اشاره نمود.کاخ عالی قاپو در زمان صفوی بنا شده است. مهمترین دلیل برای نامگذاری این بنا، شروع زمان ساخت آن است. آغاز ساخت این بنا، به زمان حکومت ترک زبانان برمی‌گردد. در این زمان نامگذاری قشون و سربازها نیز به زبان ترکی بود. به طوری که از قشون‌های کاخ با عنوان قراقوبونلو یاد می‌کردند. ناگفته نماند که لهجه‌های محلی نیز بر روی طرز بیان این عناوین بسیار مهم بودند. برای نمونه در زبان اصلی به سپاه سربازها، قره قویان لو می‌گفتند. این کلمه به معنی افرادی است که کلاه سیاه بر سر می‌گذارند. اما با تغییر تلفظ، معنی کلمه نیز تغییر پبدا می‌کند.

کاخ عالی قاپو نیز یکی از مواردی است که تلفظ آن با گذر زمان، تحت تاثیر قرار گرفته است. این کلمه در زبان ترکی، آلاقاپو است. اما به جهت دست به دست شدن این کلمه و تغییر تلفظ آن، امروزه شاهد بیان آن با عنوان عالی قاپو هستیم. اگر بخواهیم به معنی کامل این کلمه اشاره کنیم، می‌توان گفت که:

  • قاپو یا قاپی در زبان ترکیب به درب است.
  • آلا نیز در زبان ترکی به معنی رنگارنگ می‌باشد.

اگر بخواهیم به طور کلی به معنی و مفهوم اصلی این کلمه اشاره کنیم، می‌توان به کتب تاریخی اشاره کرد. در بسیاری از کتب تاریخی ارزشمند از این کلمه به عنوان (درگاه بلند) یاد می‌کنند. البته که این نامگذاری برای این کاخ ارزشمند و جذاب، بسیار شایسته و درخور خواهد بود.

عالی قاپو یعنی چه؟!؟

عالی قاپو یعنی چه؟!؟

دلیل نامگذاری کاخ عالی قاپو چیست؟!

پس از پی بردن به پاسخ سوال: عالی قاپو یعنی چه؟!؟ می‌توان به دلیل نامگذاری این بنا نیز پی برد. این بنا یکی از بناهای ارزشمند و تاریخی است که به جهت برخورداری از خصوصیات برتر، بهترین مکان برای برگزاری بسیاری از جلسات مهم شاه، تلقی می‌گردد. در زمان تولید این بنا، از توانایی‌های بهترین و زبده‌ترین افراد استفاده کرده‌اند. بنابراین این بنا از زمان‌های بسیار دور نیز به عنوان یکی از بناهای بسیار ارزشمند، شناخته شده است. این بنا کم کم مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته تا به یکی از بناهای بسیار ارزشمند در تاریخ، مبدل شده است.

طراحی خارق العاده‌ی کاخ عالی قاپو، آن را به یکی از بهترین مکان‌ها برای شاهان، مبدل نموده است. یکی از خاص‌ترین ویژگی‌ها در این بنا، برخورداری از درب ورودی بسیار بزرگ است. هدف از طراحی خارق العاده و شگفت انگیز درب ورودی در این بنا، سهولت در گذر از درب برای شاهان، کجاوه‌ها و ... بوده است. بنابراین این درب ورودی شایسته‌ی نامگذاری برتر با عنوان: (درب باشکوه) است.

البته که در معانی مختلف شاهد تعاریف گوناگونی از این کلمه هستیم. همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، این کلمه به جهت برخورداری از تلفظ‌های مختلف، دارای معانی متفاوتی نیز خواهد بود. لذا توجه به معنی اصلی این کلمه، با توجه به زمان ساخت بنا و همچنین گویش مردم ساکن در این منطقه (بر اساس متون تاریخی) تعیین خواهد شد.

عالی قاپو یعنی چه؟!؟

عالی قاپو یعنی چه؟!؟

از زیبایی‌های درب ورودی کاخ، بیشتر بدانید:

همانطور که در پاسخ سوال: عالی قاپو یعنی چه؟!؟ به آن اشاره شد، هدف از نامگذاری این کاخ، درب ورودی آن بوده است. با یک نگاه کوتاه به درب ورودی این کاخ، می‌توانید به مهمترین دلیل برای نامگذاری ان پی ببرید. در برخی از کتب تاریخی اشاره شده است که این درب ورودی، توسط شاه عباس از نجف آورده شده است. بنابراین در دوره‌ی خود نیز از شگفتی خیره کننده و بی‌نظیری برخوردار بوده است. از خصوصیات و ویژگی‌های متمایز کننده‌ی این درب ورودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در بالای سردر ورودی این کاخ عالی قاپو، می‌توان شاهد کتیبه‌ای خاص و منحصر بفرد بود. این کتیبه با عنوان: (انا مدینه العلم و علی بابها) شناخته شده است.
  • از دیگر ویژگی‌های متمایز کننده در این درب ورودی، می‌توان به تزئینات آن اشاره نمود. این درب ورودی نه تنها از تزئینات خیره کننده‌ی خارجی در درب ورودی، بلکه از جذابیت‌های داخلی در درب ورودی نیز برخوردار است. از خصوصیات آن می‌توان به استفاده از کاشی‌های هفت رنگ و همچنین خطوط اسلیمی در لچک‌ها، اشاره نمود. همچنین در قسمت‌های داخلی درب ورودی نیز می‌توان شاهد نقوش جذاب و خیره کننده‌ی شکارگاه، گل و بته، حیوانات و پرندگان و ... بود.
کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • تال IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    5 2
    الا بمعنی رنگ ابی است درزبان ترکی الا بولا بمعنی رنگارنگ است لطفا شما که ترک زبان نیستی ترجمه غلط نکن
  • رضا IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 5
    اصفهان نصف جهان شهر فرهنگ و هنر ایران زیبا با اقوام زیبا
  • امیر از شهر کرد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    5 1
    دولت صفوی مخصوصاً در زمان شاه عباس کبیر دولت ایرانی وترک زبان بودن و ایران در آن زمان هم از لحاظ آبادانی اقتصادی و نظامی قوی بود هیف که بعد از شاه عباس این روند ادامه نداشت
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    7 1
    تا اخر خواندم ولی هیچ چیز مشخص نشد که عالی قاپو یعنی چه ، منم ترک هستم اردبیلی هم هستم معنی عالی قاپو و الا قاپو را هم میدانم ولی این مطلب برای چه نوشته شده را نفهمیدم گرچه تکرار ‌چند باره ی نوشتار هم چیزی را ثابت نکرد
  • ایران دوست IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    2 5
    بالاخره آخر توضیح صحیح و .واضح داده نشد که عالی قاپو یعنی چه؟ درضمن درباره پله ها وساختمان تودرتو وپیچیده ‌وکوتاه به چه منظور بوده خلاصه اطلاعات دقیق و . واضح نبوده بلکه مبهم وناقص بوده.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید