قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در حال حاضر کشور با کسری گاز دست و پنجه نرم می‌کند و همزمان مصرف در حال افزایش است.

ماجرای قطع گاز پتروشیمی‌ها چیست؟
به گزارش تجارت‌نیوز، برخی اخبار از آغاز قطعی گازپتروشیمی‌ ها و خروج آن‌ها از مدار تولید حکایت دارند. اما احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، عنوان کرد: تاکنون هیچ یک از این صنایع با قطعی گاز مواجه نبودند. این ادعای مهدوی‌ابهری در حالی مطرح می‌شود که حتی نامه‌های رسمی هم که رسانه‌ای شده‌اند قطعی گاز پتروشیمی‌ ها را تائید می‌کنند.

ماجرای قطع گاز پتروشیمی‌ها چیست؟

فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر کشور با کسری گاز دست و پنجه نرم می‌کند و همزمان مصرف در حال افزایش است. بنابراین قطعی گاز پتروشیمی‌ ها طبیعی تلقی می‌شود.
حمیدرضا عراقی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز، نیز درباره کسری گاز کشور گفت: در حال حاضر منحنی تولید گاز در ایران رو به نزول است. هر قدر زمان بیشتری می‌گذرد شدت کاهش تولید تشدید می‌شود.
بر این اساس دارنده دومین منابع گازی دنیا دچار کسری گاز است، پس اولین ضربه‌گیر از دید متولیان برای جبران کسری گاز مصارف خانگی قطع گاز پتروشیمی‌ ‌ها به حساب می‌آید.

قطع کامل گاز پتروشیمی‌ ها نزدیک است؟

بر اساس اعلام بسیاری از کارشناسان سهم گاز پتروشیمی‌ ها در مصرف کل سوخت کشور تنها پنج تا هفت درصد است، با این حال بیش از 10 میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور دارند.
این صنایع سال گذشته 680 میلیون دلار زیان و عدم‌النفع از محل قطعی گاز متحمل شدند. چراکه سهم گاز پتروشیمی‌ ها نصیب مصارف خانگی می‌شود که هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور نداشتند.
نکته قابل تامل آنکه، جلال نورموسوی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز، اخیراً به روزنامه شرق گفت: هدررفت مصارف خانگی توسط تنها سه درصد از قشر جامعه مصرف می‌شود. این مشترکان با بهره‌گیری از گاز برای استخر و جکوزی‌های خود مصرف‌ غیرمتعارفی را در این زمینه رقم می‌زنند.
به نظر می‌رسد با این اوصاف تنها باید به عدم قطع گاز در مصارف خانگی دل خوش بود و قید ارزآوری پتروشیمی‌ها به کشور را زد. چراکه دارنده دومین ذخایر گازی دنیا در تامین سوخت داخلی خود مانده است.
در این بین دولت با پیشبرد سیاست‌هایی که غالباً شکل پوپولیستی دارند، از درآمد پتروشیمی‌ ها چشم‌پوشی کرده و بر تامین گاز مصارف خانگی اصرار می‌ورزد. با این حساب به نظر می‌رسد زمستان سخت قبل از اروپا به صنایع ایران رسیده است.
همچنین اخیرا اخباری از افزایش مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های برخی استان‌های کشور به گوش می‌رسد که گمانه‌زنی‌ها قطع گاز در نیروگاه‌ها را عامل روی آوردن آن‌ها به مازوت‌سوزی می‌دانند.

چندی پیش پتروشیمی‌ها برای اجتناب از قطعی گاز راهکاری را پیش روی دولت قرار داده‌اند که اگر دولت گاز آن‌ها را قطع نکند، معادل 80 درصد نرخ خوراک صنایع را به مشترکان کم‌مصرف بپردازند.

اجرای این طرح با تشویق مصرف‌کنندگان به صرفه‌جویی و روانه مازاد گاز به صنایع توجیه می‌شود. حال به نظر می‌رسد راهکار پیشنهادی مغفول مانده است و قطعی گاز دامان این صنایع را گرفته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید