۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 55404369

فضانوردان چینی در فضاپیمای شنژو-۱۴ دانه های برج را در فضا پرورش داده بودند به زمین آوردند.

برنج فضایی تولید شد!

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، روز یکشنبه فضانوردان ماموریت شنژو-۱۴ چین پس از پایان یک ماموریت ۶ ماهه به زمین بازگشتند و همراه خود، گیاهانی را که به فضا برده و در آنجا رشد کرده بودند را نیز به زمین بازگرداندند.

فضانوردان چینی در فضاپیمای شنژو-۱۴ با اولین دانه برنج تولیدشده در مدار، به زمین بازگشتند؛ شاهکاری که به دانشمندان اجازه می‌دهد اثرات ریزگرانش را بر رشد برنج بررسی کنند و منبع غذایی پایدار برای اکتشافات طولانی مدت فضایی بیابند.

به گزارش آژانس فضایی سرنشین‌دار چین، یکشنبه شب، چن دونگ (Chen Dong)، لیو یانگ (Liu Yang) و کای ژوزه (Cai Xuzhe)، فضانوردان چینی، در محل فرود مشخص‌شده دانگ فنگ در منطقه خودمختار مغولستان داخلی فرود آمدند. آنها به مدت ۱۸۳ روز در مدار بودند و در طی آن بر تکمیل ایستگاه فضایی تیانگونگ چین و چندین آزمایش علوم زیستی نظارت داشتند.

بازتولید کل چرخه زندگی برنج برای اولین بار در فضا

یکی از این آزمایش‌ها شامل بازتولید کل چرخه زندگی برنج برای اولین بار در فضا بود که با کاشت بذر آغاز می‌شود و با تولید دانه‌های جدید توسط گیاه بالغ خاتمه می‌یابد. این آزمایش در ۲۹ ژوئیه آغاز شد و پس از ۱۲۰ روز در مدار آنها با موفقیت دانه‌های کیهانی جدیدی تولید کردند.

بذرهای جدید به همراه سایر نمونه‌های زیستی به مرکز فناوری و مهندسی برای استفاده از فضا در آکادمی علوم چین در پکن تحویل داده شده است. آنها همچنین برای تحقیقات بیشتر به آزمایشگاه‌های شانگهای منتقل خواهند شد.

بسته بازگردانده‌شده همچنین حاوی نهال‌های رشادی گوش‌موشی (Arabidopsis thaliana) بود. این یک گیاه گلدار کوچک از خانواده خردل است که اغلب توسط دانشمندان برای مطالعه جهش‌ها استفاده می‌شود.

پژوهشگران میکروبیولوژی، تجزیه و تحلیل سلولی و متابولیک را برای درک بهتر چگونگی تأثیر ریزگرانش روی این گیاهان در سطح مولکولی انجام خواهند داد. این کار می‌تواند بینش‌های مهمی در مورد ایجاد محصولات جدید که سازگارتر با محیط فضایی هستند ارائه دهد.

به گفته ژنگ هوی کیونگ، پژوهشگر مرکز تعالی علوم گیاهی مولکولی آکادمی علوم چین، دانه‌ها برای رشد محصولات جدید و حمایت از بقای طولانی مدت بشر در فضا بسیار مهم هستند. رشادی گوش‌موشی، کلزا، نخود و گندم تنها گیاهانی بودند که دانشمندان کل چرخه زندگی آنها را در فضا بازتولید کردند و دانشمندان اکنون می‌توانند برنج را که غذای اصلی میلیون‌ها نفر روی زمین است، در این فهرست بگنجانند.

برنج فضایی محصول جدید چینی‌ها

ژنگ تأکید کرد، در حالی که پژوهش‌های بیشتری در حال انجام است، دانشمندان قبلا متوجه چندین تفاوت جالب بین برنج کاشته شده در زمین و برنج رشد شده در فضا شده‌اند. به عنوان مثال، دوره گلدهی برای برنج فضایی کمی زودتر از برنج کاشته شده در زمین شروع می‌شود. گلدهی یک مرحله حیاتی برای رشد تولیدمثلی گیاه است. ساقه‌های برنج فضایی شل‌تر است و نوع برنج کوتوله، کوتاه‌تر می‌شود در حالی که نوع برنج ساقه بلند تغییر ارتفاعی را تجربه نمی‌کند.

دو روز قبل، فضانوردان ماموریت شنژو۱۴ (Shenzhou ۱۴) چین، ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) را ترک کردند و به زمین بازگشتند. کپسول بازگشت در روز یکشنبه چهارم دسامبر حدود ساعت هفت صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، در منطقه فرود دانگ‌فنگ واقع در صحرای گوبی در منطقه خودمختار مغولستان داخلی به زمین نشست. این فرود حدود ۹ ساعت پس از جدا شدن کپسول از ایستگاه فضایی تیانگونگ چین بود که به تازگی تکمیل شده است.

برنج فضایی محصول جدید چینی‌ها

این بازگشت ایمن، پایان یک ماموریت شش ماهه بود که طی آن، فضانوردان چین بر ورود ماژول‌های دوم و سوم به تیانگونگ نظارت کردند و سه پیاده‌روی فضایی را برای بررسی و آزمایش امکانات جدید انجام دادند.

خدمه این ماموریت پیش از حرکت، نقش خود را در این ماموریت ایفا کردند. در این ماموریت، ماژول‌های جدید ونتیان (Wentian) و منگتیان (Mengtian) به ماژول تیانهه (Tianhe) اضافه شدند و به خدمه شنژو۱۴ و شنژو۱۵ که به تازگی وارد شده بودند، امکان دادند تا پنج روز را با هم در آنجا سپری کنند. این نخستین باری بود که چین شش فضانورد را به طور همزمان در فضا داشت.

شنژو۱۴ در پنجم ژوئن امسال پرتاب شد و ۶.۵ ساعت بعد به ماژول تیانهه رسید. شنژو۱۴، سومین مأموریت خدمه به تیانگونگ به شمار می‌رود و در ابتدا فقط شامل ماژول تیانهه بود که در آوریل ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. نخستین بازدید خدمه از تیانهه، در ماموریت شنژو۱۲ بود که در ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد و ۹۲ روز بعد فرود آمد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید