اظهارات جدید رابرت مالی نماینده دولت آمریکا در امور ایران مدعی شده است که تهران پیشنهاد احیای توافق هسته ای را نپذیرفته است و تلاش ها بی نتیجه است.

احیای توافق هسته‌ای از مسیر سیاسی غیرممکن می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از اکوایران، اظهارات مالی نشان می‌دهد که ایالات متحده مدعی است ایران مجموعه‌ای از تصمیمات سرنوشت ساز را اتخاذ کرده که احیای کامل توافق هسته ای در حال حاضر به لحاظ سیاسی غیرممکن کرده است. هر چند او گفت در صورت تغییر مسیر تهران، درهای دیپلماسی بسته نخواهد شد.

نماینده دولت آمریکا در امور ایران گفت واشنگتن به جای مذاکرات هسته‌ای، بر اعتراضات ایران و روابط تهران با روسیه متمرکز است.

جایی بین پلن بی و دیپلماسی

رابرت مالی، نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران در کنفرانسی در رم گفت دیپلماسی همچنان راهی برای پرداختن به مسائل ایران است. با این حال او ادعا کرد تهران در ماه اگوست با طرح درخواست های خارج از موضوع، پیشنهاد احیای توافق هسته ای را نپذیرفت واکنون ادامه تلاش برای احیای توافق هسته‎ای فایده ای ندارد چرا که تهران علاقه‌ای به احیای توافق هسته‌ای ندارد. او در توضیح سیاست آتی دولت بایدن در قبال ایران گفت: «سیاست واقعی آمریکا در قبال ایران جایی بین دیپلماسی و پلن بی است و هیچ سیاست سیاه و سفیدی وجود ندارد.

مالی گفت واشنگتن بیشتر بر تصمیم تهران برای تسلیح [ادعایی] روسیه در اوکراین و و اعتراضات داخلی این کشور متمرکز است، نه به مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای. او گفت: «باب دیپلماسی با ایران باز است اما به دلیل انتخاب‌های ایران درباره درخواست‌های فرابرجامی، ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تهدید و گروگان‌ گیری آمریکایی‌ها، رسیدن به توافق در اولویت کاخ سفید نیست».

اشتباه محاسباتی؟

این در حالی است که آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در روزهای گذشته بار دیگر مدعی شد شواهد نگران کننده ای وجود دارد که روسیه به دنبال تعمیق همکاری نظامی با ایران است. علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران، آخر هفته در مسکو بود.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در گفت‌وگو با گاردین ضمن تکرار این ادعاها مدعی شد ایران به واسطه اتحاد با روسیه هزینه زیادی می‌پردازد و این یک اشتباه محاسباتی بزرگ است.

مسیر سیاسی احیای برجام غیرممکن است؟

مالی در این سخنرانی مدعی شد اقدام بعدی ایالات متحده در رابطه با اعتراضات در ایران احتمالاً زمانی رخ خواهد داد که پیشنهادی برای به رای گذاشتن کنار نهادن ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل در ۱۴ دسامبر ارائه شود.

این اقدام پس از رای شورای حقوق بشر سازمان ملل که توسط آلمان و ایسلند برای تشکیل کمیته حقیقت یاب تحقیق در مورد اعتراضات ارائه شد، صورت گرفت. اقدامی که با واکنش تند ایران مواجه شد.

دیپلمات‌ها به گاردین گفته‌اند ناآرامی‌ها باعث شده بحث‌های داخلی ایران در مورد تعمیق نزدیکی با روسیه و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای را تشدید می‌کند. با این حال، اظهارات مالی نشان می‌دهد که ایالات متحده معتقد است ایران مجموعه‌ای از تصمیمات سرنوشت ساز را اتخاذ کرده که احیای کامل توافق هسته ای در حال حاضر به لحاظ سیاسی غیرممکن شود. هر چند او گفت در صورت تغییر مسیر تهران، درهای دیپلماسی بسته نخواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید