یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان یزد می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان قلعه مهرپادین می‌باشد.

قلعه مهرپادین؛ بنایی چشم‌نواز در مهریز

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه مهرپادین بخشی از مجموعه مهرپادین مهریز محسوب می‌شود و دارای دو حصار و باروی دفاعی و ۹ برج مدور است. دورتادور قلعه را یک خندق دربرمی‌گیرد و فضاهای داخلی قلعه را نیز دو حصار به ارتفاع ۶.۵ متر احاطه کرده‌ند. بخش‌های مختلف قلعه شامل فضای شاه‌نشین یا ارباب‌نشین در مرتفع‌ترین و مشرف‌ترین بخش بنا (بالای فضای ورودی)، بخش مسکونی، فضای عمومی یا مذهبی، انبار نگهداری کالا، اصطبل، دالان‌ها و فضاهای ارتباطی می‌شود. این اثر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه از مکان های دیدنی مهریز محسوب می‌شود.

قلعه مهرپادین؛ بنایی چشم‌نواز در مهریز

معماری

این قلعه ۹ برج مدور و ۲ حصار دفاعی دارد و برای محافظت از قلعه، در اطراف آن خندقی حفر شده است. هر یک از حصارهای قلعه مهرپادین مهریز حدود ۶.۵ متر ارتفاع دارد که فضای داخلی قلعه را در بر گرفته‌اند. حصارها از خشت و گل ساخته شده‌اند و قسمت بالایی آن فرم کنگره‌ای دارد. برج‌های حصار داخلی قلعه هرکدام دارای ۸ و نیم متر ارتفاع است که در آن منافذی برای تیراندازی و دفاع تعبیه شده است. ورودی قلعه مهرپادین مهریز در سمت جنوبی آن قرار دارد که درب چوبی آن با گل‌های فلزی تزئین شده‌اند. تمام اجزای قلعه نظم و چیدمان خاصی دارند. فضای داخلی قلعه شامل شاه نشین، بخش مسکونی، فضای عمومی یا مذهبی، انبار و اصطبل می‌شود. قسمت شاه نشین یا ارباب نشین قلعه مهرپادین مهریز در مرتفع‌ترین بخش قلعه قرار گرفته است که به تمام نقاط اشراف دارد. بخش مسکونی قلعه نیز به دو قسمت عام نشین و شاه نشین تقسیم می‌شود. اتاق‌هایی چندطبقه (که به آن‌ها اشکوب میگویند) در این قلعه دیده می‌شود که طبقه فوقانی آن برای سکونت افراد و طبقه پایین آن برای نگهداری حیوانات و احشام استفاده می‌شد. چاه قنات عمیقی در سمت شرقی قلعه مهرپادین مهریز وجود دارد که آب مورد نیاز قلعه را تأمین می‌کرده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید