خراسان شمالی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان مسجد ریگ رضوانشهر می‌باشد.

از مسجد ریگ رضوانشهر چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: مسجد ریگ رضوانشهر که با نام‌های مسجد شیخ کبیر و مسجدریگ مجومرد نیز شناخته می‌شود، در قرن هشت هجری و به دست معین‌الدین اشرف ساخته شد. این بنا تا چندین سال پیش زیر شن‌ها مدفون مانده بود و در سال ۱۳۷۰ به طور اتفاقی کشف شد. بعد از جستجوها و مرمت‌هایی که در محل این مسجد صورت گرفت، محرابی کاشی‌شده در قسمت جنوبی آن هویدا شد. این مسجد امروزه در جوار رضوانشهر واقع شده است و اطراف آن را شن‌های روان احاطه کرده‌اند. ساختار معماری مسجد، ستون‌های ستبر آن و وسعت بنای مسجد، حکایت از بزرگی و عظمت رضوانشهر یزد در گذشته‌های دور دارد. این اثر که از جاهای دیدنی اشکذر به شمار می‌رود، در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۴۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از مسجد ریگ رضوانشهر چه می‌دانید؟

ساختار و معماری مسجد ریگ

این بنا به سبک معماری شیعی ساخته شده است و صحن آن که زیر گنبد قرار دارد مربعی شکل است و اندازه ای برابر با ۶ در۶ متر دارد. این مسجد از سمت غرب به بقعه ای راه دارد که به مسجد متصل بوده است. در این مسجد دو قبر وجود دارد که یکی متعلق به حاجی کمال الدین است که احتمالا بانی مسجد بوده است و دیگری نیز به فرزند ایشان تعلق دارد. این قبر در وسط بقعه جای داشت و تنها قسمت هایی از کاشی کاری بدنه قبر بر جای مانده بود و بر دور قبر به خط نسخ خوش بر کاشی معرق ابیاتی دیده می شد. قبر دیگ که به حاجی جمال الدین محمود بن حاجی کمال الدین حسین بن جلال الدین محمود متعلق است، در سمت چپ و جنب دیوار شرقی، به اندازه ۶۸ در ۲۲۰ سانتی متر و به ارتفاع ۵۵ سانتی متر ، قرار دارد. دور آن به کاشی معرق و به خط نسخ اسامی مبارک دوازده امام و بر حاشیه سطوح آن آیه الکرسی و در وسط گل و بته لا اله الا الله محمد رسول الله نوشته شده و علاوه بر آن در بالای سر این قبر کتیبه مستطیل شکلی نصب بوده که در حال کنده شده است و اثری از آن برجای نیست.

از مسجد ریگ رضوانشهر چه می‌دانید؟

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید