یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خراسان شمالی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان آسیاب آبی اشکذر می‌باشد.

 آسیاب آبی اشکذر؛ بنایی با قدمت صفوی

سلام نو - سرویس گردشگری: آسیاب آبی اشکذر با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، با سرعت و فشار آب، جهت آرد کردن گندم و غلات دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت. در گذشته، سنگ‌های آسیاب با آب قنات همت‌آباد با قدرتی زیاد کار می‌کرد. مقرنس‌کاری فضای داخلی، نقش‌های هندسی اطراف دیواره‌ها، آجرکاری محوطه اصلی آسیاب و صحن آن، این آسیاب را منحصربه‌فرد می‌کند. ویژگی خاص دیگر آسیاب اشکذر، ساخت آن در دل کویر است. کل مجموعه در زیر زمین ساخته شده است و آب مورد نیاز از قنات های زیرزمینی تامین می‌شود. این اثر از جاهای دیدنی اشکذر به شمار می‌آید و در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۷، با شماره ثبت ۲۰۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 آسیاب آبی اشکذر؛ بنایی با قدمت صفوی

روش کار آسیاب آبی

روش کار آسیاب آبی بدین صورت است که ابتدا آب وارد یک حوضچه شده و در آنجا از آشغال و لجن پاک می گردید، از این حوضچه به عنوان حمام و استخر استفاده می شده است و آب بعد از عبور از تخته بند حوضچه وارد تنوره عمودی قیفی شکل می شود که در آسیاب آبی اشکذر ارتفاع آن ۱۲ متر بوده است، در انتهای تنوره عمودی از یک ناو با قطر حدود ۷ سانتی متر می گذرد و با فشار زیاد به پره چوبی وارد شده و آن را می چرخاند و سنگ زیرین همیشه ثابت باقی می ماند و گندم کم کم از دول وارد سوراخ وسط سنگ شده در بین دو سنگ زیرین و زبرین قرار می گیرد و خرد شده و به آرد تبدیل می شود. آب وارد شده به آسیاب از زیر مجرای آن خارج شده و به مزارع می رود. سنگ های آسیاب را از کوه ارنان می آوردند و پس از تراش و صیقل دادن آن با دو الاغ حمل کرده و با تشریفات خاصی نصب می نمودند. جنس این سنگ ها ریوداسیت و داسیت می باشند و منشأ آتشفشانی دارد، ترکیب آن اسیدی است و در نتیجه بسیار سخت و محکم می باشد.

 آسیاب آبی اشکذر؛ بنایی با قدمت صفوی

موقعیت مکانی

اشکذر، بلوار سیدالشهدا، جنب حسینیه سفید اشکذر

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید