فاروج یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل خراسان شمالی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر قلعه تاریخی علی‌آباد می‌باشد.

علی‌آباد؛ قلعه‌ای تاریخی در فاروج

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه تاریخی علی‌آباد در دو کیلومتری غرب روستای یام از توابع شهرستان فاروج و در میان دشتی هموار و مسطح قرار دارد. با پلانی مستطیلی شکل، این قلعه علاوه‌بر چهار برج در گوشه‌ها، دو برج در وسط ضلع غربی و شرقی دارد و خندقی با عرض ۱۵ متر آن را احاطه می‌کند. طبق منابع محلی، بنا به دوره صفوی تعلق دارد و تا اواخر قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قلعه که از جاهای دیدنی فاروج به شمار می‌رود، با شماره ۱۲۰۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

علی‌آباد؛ قلعه‌ای تاریخی در فاروج

ویژگی‌ها

قلعه سنگی علی آباد دارای ۷ برج به بلندای ۱۰ تا ۱۴ متری از سطح زمین است که برای جلوگیری از رانش دیواره ها بنا شده است و در گذشته به عنوان دیده بانی و محل حفاظت از کاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفته است.کاروانسرای علی آباد به صورت چهار ایوانی با دیوارهایی به ضخامت دو تا سه متر دارای حیاطی مرکزی و حجره های مختلف است که طول هر ضلع این بنا بیش از ۶۷ متر است و در داخل سازه، هر یک از استطبل های نگهداری از حیوانات دارای ۱۰ متر عمق هستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید