بر اساس مصوبه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به فرزندانی که از تاریخ اول فروردین 1400 به دنیا آمده‌اند، وام تعلق می‌گیرد.

مراحل ثبت نام وام فرزند آوری / مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس مصوبه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به فرزندانی که از تاریخ اول فروردین 1400 به دنیا آمده‌اند، وام تعلق می‌گیرد.

ما پرداحت این وام با اما و اگرهایی همراه بود و حالا مجلس تصمیم گرفته شرایط پرداخت این وام را ساده‌تر کند. یکی از این اقدامات این است که اگر متقاضی دریافت وام فرزندآوری دارای بدهی قطعی مالیاتی یا بدهی غیرجاری به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی یا دارای چک برگشتی باشد، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند با درخواست متقاضی، تسهیلات موضوع این قانون را پس از تسویه حداقل ۵۰ درصد بدهی‌، پرداخت کنند.

همچنین بانک‎ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند پرداخت تسهیلات موضوع این قانون را نسبت به سایر تکالیف قانونی در اولویت قرار داده و در خصوص مطالبه وثایق و تضامین، با اولویت توثیق حساب یارانه اشخاص یا سایر دارایی‌های مالی اشخاص از جمله سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه عمل کنند.

چه کسانی وام فرزندآوری می‌گیرند؟

دو شرط برای پرداخت وام فرزندآوری وجود دارد؛ اول این وام به پدران فرزندانی تعلق می‌گیرد که از فروردین 1400 به بعد به دنیا آمده‌اند. این افراد تا دو سال پس از تاریخ تولد فرزند خود می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

نکته دوم این است که این وام تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهر محل سکونت پدر، کمتر از 2.5 باشد. پس همه شهرها و خانوارها مشمول این وام نمی‌شوند.

مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟

بر اساس آنچه از ابتدا اعلام شد، مبلغ وام فرزندآوری بین 20 تا 100 میلیون تومان است.

فرزند اول مبلغ ۲۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)

فرزند دوم مبلغ ۴۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)

فرزند سوم مبلغ ۶۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)

فرزند چهارم مبلغ ۸۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۶ سال (۷۲ ماه)

فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۷ سال (۸۴ ماه)

دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات بین 36 تا 84 ماه است و با توجه به تنفس ۶ ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، سررسید اولین قسط ۶ ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد است.

مراحل ثبت نام وام فرزند آوری

افراد برای ثبت‌نام وام فرزندآوری باید به سامانه ve.cbi.ir مراجعه کنند. برای هر کدام از فرزندان باید فرم جداگانه پر کرد. سپس باید کد رهگیری 10 رقمی را دریافت کرد. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری 10 رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می‌شود.

در مرحله بعد افراد با مراجعه به سایت پس از تعیین شعبه، از شعبه عامل اعطای وام فرزند مطلع می‌شوند.

مراجعه به شعبه معرفی شده ظرف حداکثر 12 روز کاری از تاریخ تعیین شعبه، با به همراه داشتن مدارک لازم باید انجام شود و اگردر این مدت مراجعه نکنند، کلیه مراحل را باید از ابتدا انجام داد.

همچنین متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه فرزند، پس از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف مدت 45 روز کاری نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام نمایند و در صورت عدم تکمیل مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف گردد تا امکان بهره مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک ها به عمل آید.

مدارک لازم برای ثبت‌نام وام فرزندآوری

برای ثبت‌نام این وام مدارک زیر لازم است:

  • اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند
  • اصل و کپی کارت ملی پدر
  • کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت
  • کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سامانه پس از انجام ثبت‌نام
  • با گذشت ۱۲ روز کاری با این مدارک باید به شعبه مشخص شده مراجعه کرد.

دریافت وام مشروط به کارت پایان خدمت است؟

همان زمان که مساله پرداخت وام فرزندآوری مطرح شد این سوال پیش آمد که آیا پرداخت «وام فرزندآوری» نیاز به کارت پایان خدمت دارد یا نه؟ تجارت‌نیوز همان زمان در گزارشی علام کرد بانک‌ها برای پرداخت وام فرزندآوری به کارت پایان خدمت نیاز دارند. اما حالا مدتی است معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بانک مرکزی خواستار مستثنی شدن پرداخت وام فرزندآوری به مردان مشروط به استعلام وضعیت خدمت شده است، گفت: ولی سازمان نظام وظیفه هنوز پاسخی نداده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید