۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۸
کد خبر: 55403906

تهران یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان پارک جنگلی چیتگر می‌یاشد.

آشنایی با پارک جنگلی چیتگر

سلام نو-سرویس گردشگری:پارک‌ها و بوستان‌های جنگلی یکی از بهترین‌ تفرجگاه‌های شهری و مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و پیک‌نیک‌های خانوادگی هستند. پارک چیتگر یکی از پارک های جنگلی تهران است که در غرب پایتخت و در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد.پارک جنگلی چیتگر در مسیر بادهای غربی تهران قرار دارد و از این‌رو در تلطیف هوای این کلان‌شهر سهم بسزایی دارد. این بوستان از امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی همچون پیست دوچرخه‌ سواری، پیست پیاده‌روی، باشگاه سوارکاری، باغ وحش، باغ راز هستی و... برخوردار است.

آشنایی با پارک جنگلی چیتگر

معرفی پارک چیتگر

پارک چیتگر، یکی از بوستان‌های جنگلی تهران است که در دوره پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۲ احداث شده است. پارک جنگلی چیتگر با امتداد شرقی-غربی در ارتفاع ۱۲۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و از پستی و بلندی و تپه ماهور تشکیل شده است. این بوستان حدود ۸۷۴ هکتار وسعت دارد و به‌دلیل عبور مسیل چیتگر از میان آن، به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است که بخش شرقی ۲۵۳ هکتار و بخش غربی ۶۵۸ هتکار وسعت دارد.حدود ۱۴ کیلومتر جاده آسفالته از میان پارک جنگلی چیتگر می‌گذرد که یک کیلومتر آن را بلوار تشکیل می‌دهد. همچنین تقریبا ۵۰ کیلومتر جاده خاکی در این پارک وجود دارد. همچنین تونل شهدای غزه نیز از زیر پارک جنگلی چیتگر عبور می‌کند. این تونل که به‌صورت یک تونل دوقلو طراحی و اجرا شده، امکان توسعه بزرگراه شهید حکیم را بدون قطع حتی یک اصله درخت از بوستان چیتگر، فراهم کرده است.

آشنایی با پارک جنگلی چیتگر

سرگذشت پارک چیتگر

در دهه ۴۰ سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تصمیم به احداث و جنگل‌کاری در سه منطقه تهران گرفت. بنابراین در شمال، بوستان جنگلی لویزان و در شرق، بوستان جنگلی سرخه حصار و در غرب، بوستان جنگلی چیتگر احداث شدند. احداث پارک جنگلی چیتگر، که بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران یکی از اهداف ساخت آن بوده ‌است، از سال ۱۳۴۲ شروع و جنگل‌کاری آن تا سال ۱۳۴۸ به طول انجامید.بعد از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۱، اداره بوستان چیتگر به شرکتی وابسته به بنیاد شهید به نام شرکت شاهد واگذار شد. در سال ۱۳۶۷ به‌دلیل ضعف در مدیریت، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران و سپس در سال ۶۸ شهرداری منطقه پنچ مدیریت پارک چیتگر را به عهده گرفتند. با شکل‌گیری شهرداری منطقه ۲۳ در اواخر دهه ۷۰، پارک جنگلی چیتگر تحت نظارت این حوزه قرار گرفت و از آن زمان تاکنون توسط این سازمان اداره شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید