تاریخ شب یلدای امسال ساعات پایانی روز چهارشنبه شب ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ است کـه تا نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ است.

شب یلدا امسال چند شنبه است؟ | شب یلدا ۱۴۰۱ چه روزی است؟ + جزییات و تاریخ دقیق

شب یلدا چند شنبه است؟

تاریخ شب یلدا امسال ساعات پایانی روز چهارشنبه (شب)، ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ هست کـه تا اولین ساعات بامداد روز ۱ دی ۱۴۰۱ (یعنی پنجشنبه) جشن گرفته میشه.

تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا به گذشته‌های بسیار دور بر میگرده. اما قدمت دقیقش مشخص نیست. برخی باستان‌ شناسان، تاریخ شب یلدا رو هفت هزار ساله میدونن. این افراد به ظروف سفالی دوره پیش از تاریخ، استناد میکنن. این ظروف دارای نقوش حیوانیِ ماه‌ های ایرانی، مانند قوچ و عقرب هستن. البته این نقوش در کتیبه‌ های باستان‌ شناسی کمیاب‌ هستن.

اما باستان‌شناسان معتقدن، میشه آیین مربوط به شب یلدا رو تا هفت هزار سال قبل، ردیابی کرد. با این وجود چیزی که به عنوان شب یلدا رسمیت پیدا کرده، به حدود ۵۰۲ سال، قبل از میلاد بر میگرده. یلدا در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان، وارد شده.

شب یلدا که به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌ صورت رسمی در گاه شماری ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ پیش از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت. چله و جشن‌ هایی که در این شب برگزار میشن، یک سنت باستانی هستن.

مردم روزگاران گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگیشون رو تشکیل میداد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتن و بر اثر تجربه و گذشت زمان تونستن کارها و فعالیت‌های خودشون رو با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنن.

این افراد توجه میکردن که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند میشه و در نتیجه در اون روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر میتونن استفاده کنن. به همین دلیل این اعتقاد به وجود اومد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیکه و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش هست.

مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، فهمیدن که کوتاه‌ ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستانه و بلافاصله پس از اون روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه تر میشن، از همین رو اون رو شب زایش خورشید (مهر) نام گذاری کردن و اون رو آغاز سال قرار دادن.

کریسمس مسیحیان هم ریشه در همین اعتقادات داره. در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع میشد و در اوستا، واژه «سَرِدَ» (Sareda) یا «سردَ» (Saredha) که مفهوم «سال» رو بیان میکنه، خود به معنای «سرد» هست و این به معنی بشارت پیروزی اهورامزدا بر اهریمن و روشنی بر تاریکی هست.

شب یلدا در تقویم شمسی کیه؟

تاریخ شب یلدا سال ۱۴۰۱ از شامگاه سه شنبه ۳۰ آذر تا بامداد روز اول دی ماه سال ۱۴۰۱ هست …

شب یلدا در تقویم میلادی کیه؟

شب یلدا در تقویم میلادی برابر با روز ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ هست …

شب یلدا در تقویم قمری کیه؟

شب یلدا در تقویم قمری مصادف با روز پنجم ماه جمادی الاول هست …

شب یلدا چند شنبه است؟

تاریخ شب یلدا امسال ساعات پایانی روز چهارشنبه (شب)، ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ هست کـه تا اولین ساعات بامداد روز ۱ دی ۱۴۰۱ (یعنی پنجشنبه) جشن گرفته میشه …

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید