تصویری از هزینه‌های جدید آزادسازی مدرک تحصیلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ابلاغ و انتشار این هزینه‌ها واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

آزادسازی مدارک دانشگاهی چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شگفتی‌های زیادی برای محصلان در تمامی مقاطع تحصیلی رقم زد. هر نهاد و وزارتخانه‌ای هم به سهم خود نقشی در این شگفتی داشتند.

در روزهای اخیر از سوی شورای عالی اتقلاب فرهنگی، آیین‌نامه انضباطی دانشجویان ۱۴۰۱ ابلاغ شد که حواشی زیادی به دنبال داشت. تغییرات این آیین‌نامه فعالیت دانشجویان را در دانشگاه و در فضای مجازی سخت می‌کند.

برخی از نمایندگان مجلس نیز طرحی برای فعالیت‌های دانشجویی در پیش گرفته‌اند. طرحی که گفته می‌شود در آن ممنوع‌الخروجی ۱۰ ساله را به عنوان یکی از جریمه‌هایی دانشجویان در نظر گرفته‌اند.

این طرح با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان سیاسی، کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد.

حالا هم نوبت به وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان رسیده است. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد سازمان امور دانشجویان هزینه جدید آزادسازی مدرک تحصیلی را به رؤسای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ابلاغ کرده است.

آنطور که برخی از دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند هزینه‌های جدید ۶ تا ۱۰ برابر سال گذشته شده است.

حالا دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند، علاوه بر تحمل سختی‌های اقتصادی و غیراقتصادی مهاجرت، باید هزینه گزافی هم برای گرفتن مدرک تحصیلی خود بپردازند.

بر اساس ابلاغیه سازمان امور دانشجویان، هزینه آزادسازی مدرک در گروه علوم انسانی برای هر ترم، در مقطع کارشناسی و کاردانی ۵،۹۷۴،۳۶۰ تومان است.

همچنین هزینه آزادسازی مدرک در مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم، ۱۰،۶۸۰،۶۴۰ تومان و در مقطع دکتری تخصصی ۱۷،۴۷۱،۶۰۰ تومان اعلام شد.

برای گروه‌های دیگر تحصیلی، اما این هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان بیشتر محاسبه شده است. آنطور که تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، گروه هنر بیشتر از سایر گروه‌ها باید هزینه بپردازد.

هزینه آزادسازی مدرک در گروه هنر برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی ۸،۶۰۹،۶۸۰ تومان محاسبه شده است.
در صورت تمایل دانشجویان گروه هنر برای آزادکردن مدارک تحصیلی خود برای مهاجرت، در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴،۸۵۹،۷۲۰ تومان و در مقطع دکتری تخصصی ۲۴،۸۰۹،۲۴۰ تومان باید بپردازند؛ البته برای هر ترم تحصیلی.

هزینه آزادسازی مدرک برای گروه فنی و علوم پایه
پس از گروه هنر، گروه فنی و مهندسی بیشترین هزینه را برای آزادسازی مدرک خود باید پرداخت کنند.

آنطور که ابلاغیه سازمان امور دانشجویان نشان می‌دهد، هزینه هر ترم برای این گروه تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی ۷،۰۲۶،۵۶۰ تعیین شده است.

دانشجویان گروه علوم پایه نیز برای لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در سال تحصیلی جاری، برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی ۶،۳۷۴،۸۰۰ تومان هزینه بپردازند.

همچنین دانشجویان علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم ۱۲،۵۹۴،۱۲۰ تومان باید پرداخت کنند و در گروه دکتری تخصصی ۲۲،۴۲۷،۵۲۰ تومان.

البته باید در نظر داشت که همه ارقامی که سازمان امور دانشجویان ابلاغ کرده، تنها برای یک ترم محاسبه شده است.

آزادسازی مدارک تحصیلی

هزینه‌های جدید برای دانشجویان سنوات گذشته!

نکته مهم دیگر در این ابلاغیه، دانشجویان سنوات گذشته هستند. بنا بر اعلام سازمان امور دانشجویان مفاد این ابلاغیه شامل تمام دانشجویان و دانش‌آموختگان سنوات گذشته که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را دارند، می‌شود.

این در حالی است که دانشجویان سنوات گذشته یا در حال تحصیل، زمان آغاز تحصیل خود برای ابلاغیه‌های آینده تعهد نداده‌اند. مشخص نیست چرا هزینه‌های جدید به پای دانشجویان پیش از تاریخ اعلامی هم نوشته شده است.

هنوز هیچ‌کدام از مقامات مربوط به وزارت علوم و تحقیقات درباره این ابلاغیه سازمان امور دانشجویان اظهارنظر نکرده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید